Certainty Racing Team is het nieuwe autosportseizoen uitstekend begonnen. In de Suzuki Swift Cup gaat Sven Snoeks aan de leiding van het klassement, nadat hij tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort in beide races de overwinning voor zich opeiste. Ondertussen maakte zijn teamgenoot Jos Kiekens met twee negende plaatsen een geslaagd debuut mee. Door pech lukte het Martin en Cynthia Boezaart niet om hun pole-position in de Toerwagen Diesel Cup om te zetten in een podiumplaats. Uiteindelijk finishte het duo met haar BMW 123d Coupé als zesde en achtste. Sinds dit seizoen is Certainty Racing Team ook vertegenwoordigt in de Renault Clio Cup. Over de snelheid van coureurs Niels Langeveld en Marcel Duits bestaat geen twijfel, maar door technisch malheur liep het Clio-duo afgelopen weekeinde de prijzen mis.

 

Het beste verging het Certainty Racing Team tijdens de seizoensopening in de Suzuki Swift Cup, waar het Zandvoortse raceteam vorig jaar met Niels Langeveld het kampioenschap behaalde. Met Sven Snoeks heeft het team van Dillon Koster een goede opvolger in huis om de titel dit jaar te verdedigen.

Sven Snoeks: “Eerste slag gewonnen”
Zo bleek wel nadat Snoeks in zowel de eerste als tweede race als leider de finish passeerde van het 21-koppige startveld. Daardoor staat hij na het eerste weekeinde bovenaan in het klassement. “Beter dan dit kan je het seizoen niet beginnen”, vertelde Snoeks. “Het ging dit weekend echt supergoed. In de eerste race wist ik Wesley Caransa en Bart van Os na een mooi gevecht voor te blijven. Bij de start van de tweede race had ik zóveel wheelspin, dat het een wonder was dat ik toch nog als eerste de Tarzanbocht bereikte. Het zag er misschien makkelijk uit, maar Bart van Os was nooit ver weg. We gaan dit seizoen voor de titel en we hebben de eerste slag alvast gewonnen.”

Jos Kiekens: “Seizoen goed begonnen”
Waar Snoeks vorig seizoen al zijn debuut maakte, stond Jos Kiekens met Pasen voor het eerst aan de start van de Suzuki Swift Cup. Het pas 15-jarige talent kijkt met twee negende plaatsen in de sterk bezette opstapklasse tevreden terug op zijn vuurdoop. “Het ging best goed”, vond hij. “In de kwalificatie was ik goed bezig achter Sven, maar door de code rood kon ik mijn ronde niet afmaken en raakte ik vervolgens uit mijn ritme. Uiteindelijk kwalificeerde ik me als tiende. In de eerste ronde van de eerste race reed er iemand bij mij achterop, waardoor de bumper tegen het wiel aanliep. Dat kostte me veel snelheid, maar uiteindelijk ben ik toch negende geworden. In de tweede race had ik het eigenlijk vrij rustig. Ik heb het idee dat ik het seizoen goed ben begonnen en wil deze stijgende lijn doorzetten.”

Ertjo Buitenhuis: “Goed gevoel”
Ook Ertjo Buitenhuis keert na het eerste raceweekeinde met een goed gevoel huiswaarts. Hij finishte tijdens de Paasraces als twaalfde en dertiende. “Ik had vanaf de vijftiende plek een lekkere start en had er direct eentje te pakken. Helaas had ik in de rest van de race aan de achterkant een slechte wegligging, maar dit kon voor de tweede race worden verholpen. De start was in race 2 wel een stuk slechter, maar ik wist de achterstand weer goed te maken en Nick Hummel in te halen. Ik hou een goede nasmaak over aan het weekeinde, want ook al moest ik in het begin even wennen, heb ik wel het gevoel dat ik weer het oude ritme opgepakt heb en mezelf blijf verbeteren. Dat is het belangrijkste.”

Kees Paulusma: “Top tien blijft haalbaar”
Voor Kees Paulusma voltrok zich een klein drama na de openingsrace die hij als zestiende finishte. “Ik had een uitstapje in de grindbak van de Tarzanbocht, omdat ik iets te enthousiast was. Daarbij was, zo bleek later, de multiriem van de motor afgelopen”, liet de Fries weten. “Toen ik na afloop van de race mijn auto parkeerde, liep de temperatuur te hoog op en is de motor overleden. Met man en macht is er een andere motor in gehangen, waar ik de monteurs erg dankbaar voor ben. Alleen bleek dat er heel weinig vermogen in de nieuwe motor zat en ik kon dus in de tweede race nauwelijks met de rest meekomen. Mijn doel blijft de top tien en ik geloof dat dat haalbaar is, maar het mocht nu niet zo zijn, maar met Pinksteren gaan we er alsnog voor!”

Martin en Cynthia Boezaart: “Alles valt wel een keer op zijn plaats”
Met een rondetijd van 2:04,013 zette Martin en Cynthia Boezaart in de kwalificatie van de Toerwagen Diesel Cup hun BMW 123d op pole-position. “En dat ondanks dat we vlak voor de kwalificatie verplicht het gehele vooronderstel moesten vervangen”, vertelde Martin. “We zouden iets later kunnen remmen dan anderen, maar we wisten ons ondanks de aanpassingen te revancheren met de snelste rondetijd in de kwalificatie. Ik reed in de slipstream van de Volvo echt een fantastisch rondje, met als beloning onze eerste pole position!” Cynthia voegde eraan toe: “De eerste race finishten we als zesde, maar tijdens de tweede race lag Martin voor de pitstop aan de leiding, met Dillon achter hem. Geweldig natuurlijk, maar na de rijderswissel werd ik door de safety car niet als leider aangemerkt, maar op de twaalfde plek neergezet. Een enorme blunder en ongelooflijk zuur om zo een mooi resultaat te verliezen. Al met al dus weer pech, maar we hebben geduld. Alles valt wel een keer op zijn plaats!”

Maurits Werkhoven: “Sensatie hing in de lucht”
Maurits Werkhoven reed afgelopen weekeinde samen met Certainty-teameigenaar Dillon Koster in een BMW 123d. Nadat het duo in de eerste race veertien ronden voor het einde uitviel, leek het tweetal in de tweede wedstrijd op weg naar een mooi resultaat, maar door de merkwaardige beslissing van de wedstrijdleiding liep het duo grote achterstand op. “Dankzij de uitstekende openingsfase van Dillon lagen we voor de pitstop op de tweede plaats. Een sensatie hing in de lucht. Na de rijderswissel werd ik ondanks het groene licht tegengehouden aan het einde van de pitstraat. Dit werden de langste vier minuten uit mijn leven. Na de hervatting van de race heb ik nog stevig geknokt om auto’s in te halen en af te houden, maar moest uiteindelijk opgeven met een lekke band en geknapte remleiding. In ieder geval wil ik de teams van Certainty en Nooren bedanken voor de prima samenwerking en ondersteuning het hele weekend door en ik kijk uit naar het volgende raceweekend.”

Niels Langeveld: “Je wordt niet zomaar tweede”
Met een tweede plaats in de kwalificatie liet Niels Langeveld in de zeer competitieve Renault Clio Cup een goede indruk achter. “Dat was voor ons als nieuw team in de Clio Cup natuurlijk geweldig”, stelde hij. “Maar tweede kwalificeren betekent bij de Clio’s dat je de eerste race door de omgekeerde top acht als zevende moet starten. Ik heb de eerste race niet teveel risico’s genomen en mijn startpositie behouden, waar ik niet ontevreden mee ben. In de tweede race mocht ik als tweede vertrekken, maar bij de start verloor ik twee plekken. Daarna ging door grote pech de brandstofpomp stuk waardoor ik de finish niet haalde. Erg jammer, want de snelheid was er. Je wordt tenslotte ook niet zomaar tweede. Dat biedt in ieder geval veel moed voor de rest van het seizoen!”

Marcel Duits: “Had dichtbij Niels kunnen staan”
Pech was er ook voor Marcel Duits. Duits – die in het verleden vaak in de Renault Clio Cup om de podiumplaatsen streed – kwam in de kwalificatie niet verder dan de zestiende startplek. “Dat was heel teleurstellend, want we hebben een goede voorbereiding gehad”, aldus Duits. “Aan het begin van de kwalificatie merkte ik dat ik heel weinig remdruk had en ik moest echt op het pedaal stampen om de auto enigszins te vertragen. In de race merkte ik dat het lastig is om je in de achterhoede te onderscheiden en het was niet makkelijk om naar voren te rijden. Ook mede door wat slordigheden van mezelf. In de tweede race heb ik er een dertiende plek uit weten te slepen. Ik heb twee banden gespaard voor de komende races, want ik weet zeker dat die me nog een keer een podium gaan bezorgen. De auto was goed en zonder het probleem in de kwalificatie had ik dicht bij mijn teamgenoot Niels kunnen staan. Ik ben erg blij met het team. En ik hoop dat we onze dosis pech nu even gehad hebben en dat ons verder een mooi jaar staat te wachten!”

PR

9475862
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9155
9672
50233
9360657
199563
158014
9475862

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven