Het begon ooit, met vader Ewoud als de grote aanjager, met karten. De in Zevenhuizen opgegroeide, maar in Waddinxveen woonachtige Jeroen den Boer (20) hád in feite geen keus.  ,,Mijn vader opperde ooit het idee om een bezoekje af te leggen aan de kartbaan in Strijen. ’Gewoon om gezellig een rondje te rijden’, zei hij. Die man was echt stapelgek van de autosport. Enfin, als achtjarige móest ik natuurlijk wel mee. Voor ik het goed en wel in de gaten had, zat ik in zo’n ding. Ik werd er als het ware ingepropt... En dat laatste leverde nog de nodige problemen op, want ook toen was ik al vrij lang. Ik ben nu 1.98 meter, mijn lengte én mijn gewicht (rond de 80 kilogram) waren ook de redenen dat ik de kartsport zo’n drie jaar geleden vaarwel zei. Ik kon mijn benen onvoldoende kwijt en miste daardoor net dat beetje extra om in de kartsport tot de top door te dringen.’’

Omdat ook Den Boer inmiddels was besmet met het racevirus besloot hij op 18-jarige leeftijd (’Ik had nét mijn rijbewijs gehaald’) een racecursus voor toerwagens te gaan volgen. En niet bij de eerste de beste. Zijn instructeur Michael Bleekemolen verdiende zijn sporen in het autoracen, voornamelijk in de Formule 3, al ruimschoots. ,,Het karten had ik in bijna alle opzichten wel gezien.’’

,,Die cursus, op Zandvoort, beviel me heel goed. Ik was zelfs één van de beste deelnemers. Daarna ben ik in de toerwagens doorgegaan. In het eerste jaar nam ik aan wedstrijden deel bij de Mini Coopers. In het algemeen waren dat steeds races van één of twee uur. Later deed ik, als rijder van het Koninklijke Landmacht-team waarvoor ook de Alphense Sandra van der Sloot uitkomt, mee aan de Seat Cup. Eerst samen met Ronald Sarink, later met Paulien Zwart. Een echt succes werd dat niet. We kampten met vele technische problemen.’’

,,Het leukste,’’ vervolgt Jeroen den Boer, ,,was vervolgens het racen in een Volkswagen om de Endurace Cup, samen met Rob Kamphues. Hij geniet als cabaretier en tv-presentator bekendheid en dat kon je ook goed merken. Van de veertig auto’s werden we overigens tweede. Dat was bepaald geen verkeerde prestatie.’’

In de de strijd om de Formido Swift Cup voor de kleine Suzuki’s weet Den Boer over drie races (’De eerstvolgende in deze klasse staat gepland voor half augustus op het circuit van Zolder in België’) waaraan hij toe is. ,,Ik wil weleens een klassement winnen, dus ga ik voor die eerste plaats. In de top staat alles heel dicht bij elkaar, dus het zal nog best spannend worden.’’

Den Boer vindt het steeds weer een feest om in zijn Suzuki (’Met mijn benen lukt het nét...’) plaats te nemen. ,,Het is prachtig om die wedstrijden te rijden. Je moet altijd blijven nadenken en vooral scherp blijven. Met al die kleine auto’s op het circuit zit je elkaar weleens dwars. Niet bewust, maar soms kan dat gewoon niet anders. Het is heerlijk om pal op de bumper van je voorganger te rijden. Er is niks geks aan, iedereen doet dat, het hoort er gewoon bij. En dat bedoel ik nu met scherp blijven, want op zo’n moment kan het kleinste foutje fataal zijn.’’

Aan het grote werk, het racen in de formule-klassen, denkt hij niet. ,,Ik heb nog nooit in een formule-wagen gezeten, dus kan ik ook niet zeggen of dat iets voor mij is. Ik denk dat mijn lengte wat dat betreft weer niet in mijn voordeel is. Voorlopig vind ik het leuk om in de toerwagens te rijden. Het is en blijft een hobby van me, ik verdien er niets mee. Sterker, het kost me alleen maar euro’s, maar een hobby mag ook wel iets kosten.’’

AD 10-07-2008 Wim de Lange

9907631
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2739
2636
22492
9854222
63030
147943
9907631

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven