Het Racing Festival op Spa bood de rijders van de Nederlandse Clio Cup afgelopen weekend de gelegenheid om hun kwaliteiten te laten zien op het vermaarde asfalt in de Ardennen. Samen met de Belgische Renault Clio Cup stonden er voor totaal 33 wagens aan de start voor twee races.

De gecombineerde kampioenschappen uit Nederland en België begonnen in twee manches door middel van een rollende start aan hun strijd. De veertien Belgische deelnemers vertrokken als eerste, met een verschil van 30 seconden op de negentien Nederlanders die volgden. Christiaan Frankenhout is goed op weg met achter zich aan gast rijder Pierre Yves Corthals. Daarachter zit Melvin de Groot gevolgd door Sandra Van der Sloot. Al snel komt de wedstrijdleiding weer in beeld met een waarschuwingsvlag voor Frankenhout, in verband met het overschrijden van de lijnen in La Source. Wanneer de mannen herhaling zien van het verlaten van de baan, delen zij een drive through penalty uit aan Frankenhout. Van der Sloot is bovendien goed onderweg en in de eerste fase van de wedstrijd voorbij aan Corthals en De Groot. Dit is helaas voor de leider in het kampioenschap maar van korte duur, omdat Corthals in de vijfde ronde weer voorbij Van der Sloot komt. Vanwege de bestraffing van Frankenhout, ligt de Belg daarmee aan de leiding in het Nederlandse klassement.

Met nog drie rondes te gaan ligt Corthals aan de leiding, Van der Sloot vlak achter zich aan. De Groot zit net daar weer achter wat de spanning absoluut in het kampioenschap houdt. Na het fvlaggen van de wedstrijd dient Landmachtdame van der Sloot een klacht in vanwege de tik die Corthals haar uitdeelde en deze wordt door de wedstrijdleiding erkend. Corthals moet zijn beker inleveren en krijgt een straf van drie seconden, waarbij hij terugvalt tot op een derde plek.

“Ik had me geen beter verloop van de racedag kunnen wensen. Ondanks dat het vier jaar geleden was dat ik hier voor het laatst geracet had en het weer ook niet echt behulpzaam was, heb ik mede door mijn overwinning vanmorgen veel punten bij elkaar kunnen sprokkelen.  Een extra bedankje aan het team. Het hele weekend hebben ze weer een superjob geleverd, maar ook onze extra testdag heeft zijn vruchten afgeworpen. Het doel voor de seizoensfinale volgende week moge duidelijk zijn: ik ben erop gebrand op Zandvoort het kampioenschap binnen te slepen en wederom mee te dingen om de dagzege," aldus Van der Sloot na afloop van het weekend.

Voor de tweede manche werden de heren en dames uit de Dunlop SportMaxx Clio Cup wederom getrakteerd op een natte racepiste, maar ditmaal zonder constante regenval. De start viel wederom ten prooi aan Frankenhout, die bij het doven van de lichten een extra zetje kreeg van en hevig aandringende Robert van den Berg. Dit bleek voldoende om met iets meer snelheid als eerste de Raidillon te beklimmen, met direct achter zich een uiterst scherpe Sheila Verschuur. Van den Berg sloot als derde aan, gevolgd door Corthals, die duidelijk als buffer fungeerde tussen Van den Berg en zijn achtervolgers.

Ditmaal bleef Frankenhout tussen de witte lijnen en kon hij per ronde zijn voorsprong op de achtervolgers uitbouwen. Voor Van den Berg bleek de pech nog niet verdwenen. Ook ditmaal kreeg hij, rijdend op de derde stek, een waarschuwing voor het niet respecteren van de lijnen, gevolgd door een “drive through” nadat hij voor de tweede maal buiten de piste kwam. De bufferfunctie van Corthals kwam hiermee te vervallen, wat resulteerde in een aanzienlijke versnelling van de Harder’s Plaza Clio richting Verschuur.

Juist op het versnel moment van Corthals, spinde Melvin de Groot met zijn auto op het achterste deel van het circuit. Weliswaar kon hij zijn weg vervolgen, maar ditmaal met een achterstand op Sandra van der Sloot. Een gegeven wat De Groot zeker niet tevreden stelde, want hij had zich juist voorgenomen om tijdens de race veel punten goed te maken ten op zichtte van Van der Sloot.

Tegen het eind van de race had Verschuur het beste van haar banden gebruikt en zag zij de concurrentie, in de vorm van Corthals, Michael Bleekemolen, Ronald Morien en Hans Bos steeds sneller naderen. De Nijmeegse hield het hoofd echter koel en moest alleen Corthals laten passeren. Na dertig minuten racen werd Frankenhout als eerste afgevlagd, met een riante voorsprong op Corthals. Sheila Verschuur maakte met haar finish het podium compleet.

“Ik kan terugkijken op twee sterke races die me helemaal terug in de strijd om de derde plek in de eindrangschikking hebben gebracht. Doordat het vandaag door het slechte weer niet gemakkelijk was om te scoren, ben ik extra blij met mijn podium en vijfde plaats van vanmorgen. Ik kan bijna niet wachten om volgende week in Zandvoort terug achter het stuur te kruipen. Naast de beoogde derde plek in de eindstand zal ik waar mogelijk het team en Sandra supporten in het gevecht om de titel,”  verteld Sheila Verschuur.

Pech was er voor Alexander Keijzers had de pech om tijdens de kwalificaties in Eau Rouge te glijden waardoor hij tegen de vangrail aan reed. "De schade was dusdanig groot dat het team niet op tijd met het herstel klaar was voor de tweede kwalificatie. Dat betekende dat ik in de beide races achteraan moest starten", aldus Keijzers, die als vijftiende en achttiende finishte.

Tim van Gog kende een goed weekend nadat hij beide races vanaf de laatste plaats moest starten. “Ik kon Sandra van der Sloot en Marcel Duits, twee toppers in het veld, goed volgen. Helaas reed ik met mijn auto enkele keren over de witte streep aan de rand van de baan en dat is niet toegestaan. Het gevolg: al mijn tijden werden van mij afgepakt, zodat ik de tweede race vanaf de laatste startplek moest beginnen.”

Bij de start van de eerste race kwam Van Gog niet goe weg en zat klem achter Reynier de Pundert die langzaam reed omdat zijn ramen beslagen waren. Maar gedurende de race wist hij de elfde plaats te pakken. Het was, afgezien van de beginfase, een goede race”, concludeerde Tim na zijn huldiging. “Mijn start was slecht, maar het gaf veel voldoening om vervolgens bijna het halve veld te passeren en ook nog op het podium te eindigen.”

“In de beginfase van de tweede race ging het super, ik haalde vier rijders in binnen anderhalve ronde. Later reed ik vlak achter een andere deelnemer, wiens auto begon te glijden. Ik kon hem ontwijken, maar dat kostte mij wel veel tijd . Het gevolg: ik verloor weer een paar plaatsen," aldus Van Gog die als veertiende eindigde.

Hans Bos heeft maximaal gepresteerd tijdens de dubbele race van de Dunlop SportMaxx Clio Cup op het circuit van Spa-Francorchamps. Na twee verdiende zeges voert hij nu, met nog maar één raceweekeinde te gaan, het tussenklassement van de Olympia Cup aan. “Komend weekeinde ga ik er op Circuit Park Zandvoort alles aan doen om de titel veilig te stellen”, aldus de zeer tevreden en strijdlustige Bos.

In de eerste race kwam Addie van de Ven niet in zijn ritme. “De race werd in de regen verreden, het was de eerste keer dat ik hier op een natte baan reed. Ik moest op zoek naar de grenzen in de gladde bochten.” Hij kwam als dertiende over de finish. In de tweede race had Van de Ven een slechte start. “In de beroemde bocht Eau Rouge koos ik de verkeerde lijn. Dat kostte mij snelheid, waarna ik enkele plaatsen verloor.” Kort daarna werd zijn Clio van achteren geramd door een tegenstander. “De wegligging van de auto was vervolgens slecht. Ik had afwisselend overstuur en onderstuur. Ik denk dat de achteras krom is”, analyseerde hij. Deze keer kwam hij als elfde over de finishstreep.

Melvin de Groot deed in de eerste race uitstekende zaken door vanaf de achtste startplek naar de tweede plaats op te klimmen. "In de eerste twee ronden heb ik voor de aanval gekozen, daarna heb ik mij niet meer in de strijd om de kop gemengd. Ik koos voor de punten en ik nam daarom geen onnodige risico’s”, aldus de titelkandidaat. “De race verliep volgens plan.”

René Steenmetz begint aan het finaleweekeinde met een achterstand van zeven punten op zijn rivaal annex teamgenoot. “Ik heb gevochten voor wat ik waard was. In de eerste race gleed ik in de bandenstapels, met onder meer een kromme achteras tot gevolg. Het team heeft mijn auto snel en goed gerepareerd, mijn auto was prima.” Met slechts zeven punten achterstand op Hans Bos is Steenmetz zeker niet kansloos in de strijd om de titel.

“Het was geen goed weekend voor me. Door een motor blow-up op vrijdag miste ik een uur vrije training. Ik had hierdoor geen rempunten en moest met een nieuwe motor zonder ritme aan de kwalificaties beginnen. In de regen race op zondagmorgen heb ik geen onnodige risico’s genomen en gewoon mijn eigen race gereden. De afsluitende race op zondagmiddag ging stukken beter. Ik kon aanvallend rijden en had ik een paar leuke duels met mijn teamgenoot. Ik kijk alweer uit naar de laatste races van het seizoen volgende week op Zandvoort. Ik wil nog een keer alles geven om het autosportseizoen goed af te sluiten," aldus Martin de Kleijn.

Na de podium ceremonie deelde de wedstrijdleiding een tijdstraf van zestig seconden uit aan Pierre-Yves Corthals, waardoor Verschuur alsnog als tweede werd geklasseerd. Michael Bleekemolen, die op de vrijdag voor het evenement nog zijn zestigste verjaardag mocht vieren, kreeg hiermee toch nog een podium plek als fraai cadeau.

Over minder dan een week, tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort, krijgt de Dunlop SportMaxx Clio Cup een waardige seizoensfinale. Het verschil tussen Van der Sloot en De Groot bedraagt slechts zes punten en met nog 44 punten als maximale inzet te verdienen, is alles nog open. Ook in de Olympia Cup ligt de strijd open. Hier zal de titelstrijd beslist worden tussen Hans Bos en René Steenmetz, die beiden uitkomen voor Team Bleekemolen.

9059900
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
733
5825
6558
9013205
134782
211729
9059900

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven