Afgelopen weekend reed Max Braams met de door Equipe Verschuur geprepareerde Renault Clio zijn tweede race in de Eurocup Clio Cup tijdens de World Series by Renault op de Nurburgring in de Duitse Eifel. Na een sterke kwalificatie en een crash bij de start van de eerste race wist de jonge Braams zich tijdens een drijfnatte tweede race naar een mooie top tien klassering te vechten. Braams finishte deze doldwaze race als derde Nederlander in het competitieve Europese veld en pakte zijn eerste punt voor het kampioenschap in de Eurocup Clio Cup.

Voor Max Braams was het de eerste keer dat hij op het GP circuit van de Nurburgring reed en mede daardoor was het belangrijk om kilometers te maken. Eerder dit jaar reed Braams samen met Sebastiaan en Michael Bleekemolen al op de Nordschleife en ook afgelopen weekend bezocht hij met zijn Clio dit beruchte lange circuit voor een paar ronden plezier. Dit werd door de organisatie gezien als verkapte training en dat mocht volgens het reglement niet. Braams werd hiervoor gestraft door de organisatie en mocht de eerste 10 minuten van de vrije training niet rijden. De training werd al snel stil gelegd met een rode vlag waardoor Braams de resterende training gewoon mee kon rijden. Tijdens de kwalificatie zat Max er goed bij. De jonge Braams kwalificeerde zich als 11de voor de eerste en als 6de voor de tweede race, wat een prima prestatie was in het volle Europese veld.

Met een goed gevoel ging Braams later in de middag van start tijdens de eerste race in de Eurocup Clio Cup. Onder droge omstandigheden kwamen ruim dertig Clio’s op de krappe eerste bocht van het circuit af en daar ging het mis voor een groot deel van het veld. Ook Max werd geraakt in de chaos en stond achterste voren op de baan. De Argos Oil Clio was beschadigd en Braams kwam de pits in om de schade te laten verhelpen. Het team trok het spatbord recht en Max kon zijn weg weer vervolgen. Vanwege de chaos bij de start was er een safetycar op de baan en Braams probeerde aansluiting te vinden met het veld, maar dat bleek geen makkelijke opgave. De safetycar reed bijna op racesnelheid en Max kon de aansluiting niet meer vinden. Mede hierdoor finishte Braams de race op een teleurstellende 28ste plaats.

Vlak voor de tweede race van het weekend begon het wederom te regenen wat ervoor zorgde dat iedereen op regenbanden van start ging. Max vertrok vanaf een zesde plaats en kwam dit keer ongeschonden de eerste bocht door. Na twee ronden begon het harder te regenen en de omstandigheden op de baan werden snel slechter. Braams verloor wat plaatsen vanwege het slechte zicht door de spray en de beslagen ruiten, maar wist uit de problemen te blijven. Na drie ronden kwam de safetycar op de baan zodat een aantal gestrande auto’s konden worden weggehaald. Het zicht werd steeds slechter en de voorruit van de Clio zat helemaal dicht. Toen de safetycar naar binnen ging was het overleven voor Braams in het drukke veld. Max verdedigde zijn plaatsen, maar reed beheerst en wilde de door Burando gesponsorde Clio heelhuids aan de finish brengen. Tijdens de laatste fase van de race gebeurde er veel op de baan en bijna elke ronde miste wel iemand zijn rempunt en gleed van de baan. Max hield het hoofd koel en wist na een zwaar gevecht als 10de over de streep te komen en zo een punt te pakken voor het kampioenschap. Gezien de geringe ervaring en de lastige omstandigheden op het Duitse circuit een prima prestatie van de jonge Braams die ook nog als derde Nederlander geklasseerd werd. Max Braams verliet met opgeheven hoofd het circuit in de Eifel en heeft laten zien dat hij, zeker onder droge omstandigheden, goed mee kan komen met de Europese top.

Max Braams: “Het was een bizar weekend waar ik met gemengde gevoelens op terug kijk. De eerste race was snel voorbij nadat ik in de rondte werd getikt bij de start en hierdoor naar binnen moest om de schade te laten repareren. Toen ik de baan weer op kwam reed de safetycar bijna op racesnelheid dus ik kon trappen voor wat ik waard was, maar ik kon het gat naar het veld niet meer dichten. Hierdoor reed ik een beetje in niemandsland en was mijn kans op een goede klassering verkeken. De tweede race was erg lastig en ik had wederom problemen met het beslaan van mijn voorruit. We hadden na Zandvoort een verwarmde ruit besteld, maar deze was niet op tijd binnen voor de race op de Nurburgring. Het zich was zo slecht dat ik na drie ronden op het punt stond om uit te stappen, maar toen de safetycar naar binnen ging werd het steeds beter. Ik heb geprobeerd te verdedigen, maar de anderen namen een hoop risico bij het uitremmen zodat ik voor zekerheid ben gegaan. Het is jammer dat de eerste race snel voorbij was want ik heb tijdens de kwalificatie laten zien dat ik onder droge omstandigheden snelle tijden kon rijden. Ik ben over het algemeen tevreden mijn prestaties en heb een punt gepakt voor het kampioenschap. Over twee weken hoop ik er weer bij te zitten tijdens het Dutch Power Pack festival op Zandvoort.”

9494619
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6966
10101
68990
9360657
218320
158014
9494619

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven