De vierde ronde van de Dutch Renault Clio Cup op Circuit Park Zandvoort kende hevige competitie en maximale resultaten voor Sebastiaan Bleekemolen. Het volle veld van 32 auto’s tijdens het Dutch Power Pack Festival was een combinatie van het Nederlandse en Deense Renault Clio kampioenschap, maar het grote aantal deelnemers vormde geen belemmering voor de coureur die zowel de kwalificatie als beide races op zijn naam zette.

Het weekend op het Zandvoortse asfalt ving aan op zaterdag met de kwalificatie. Addie van de Ven voerde de lijst in de eerste fase van de sessie aan, maar het was Bleekemolen die  de eerste, serieuze ‘time to beat’ neerzette op 1 minuut en 57.463 seconden. Het competitieve karakter van de serie werd nog eens onderstreept toen aanvoerster van het tussenklassement Verschuur de tweede tijd liet noteren op slechts zes duizendste van een seconde verschil op de pole tijd. De Deense deelnemers lieten ondertussen zien dat ze prima hun draai konden vinden met als best geklasseerde Michael Christensen op de derde plek.

Het eerste weekend van juli zorgde voor droge omstandigheden voor het hele evenement. Robert van den Berg mocht met zijn achtste kwalificatieplek van zaterdag, tijdens de eerste race van de Dutch Renault Clio Cup van pole starten op zondag. Op de startgrid was echter enige consternatie, omdat vanwege het wegvallen van Addie van de Ven een gat was ontstaan op de grid. Van de Ven werd helaas onwel vlak op zondagmorgen, wat hem belette om deel te nemen aan de beide races. Na alle verwarring opgehelderd te hebben, begonnen de 32 auto’s aan de lange race van 40 minuten.

Van den Berg kwam na het startsein het beste weg, gevolgd door Max Braams. Sheila Verschuur startte ook sterk en stootte door naar een vierde plaats. Hoewel de eerste bochten zonder kleerscheuren verliepen, ging het in de eerste ronde toch fout voor Niels Kool en Alex van Eijk, die beiden te veel beschadigd raakten om verder te kunnen rijden. Max Braams nam ondertussen de leiding over van Van den Berg, waar Van der Sloot ook handig gebruik van maakte en met Braams mee ging voor de tweede plaats. Van den Berg had op dat moment duidelijk een probleem en moest  een bezoek aan de pitstraat brengen om de race te kunnen vervolgen.

De problemen op de baan breidden zich uit wanneer eerst Dennis de Borst zijn wagen parkeert in de S bocht en iets later Rene Steenmetz en Jan Muys elkaar vinden uitkomen Tarzanbocht. Ondanks de gele vlaggen die verspreid over het circuit gezwaaid werden, vormden Braams, Van der Sloot en Verschuur een kopgroep ten opzichte van de rest van het veld. Toen het zogenoemde pitwindow opende, waarmee het startsein van de pitstops werd gegeven, dook de kop van het veld vrij snel naar binnen. Braams behield zijn positie ten opzichte van Van der Sloot, maar Sebastiaan Bleekemolen bleek op de beste strategie te staan. Door relatief lang op de baan te blijven creëerde hij een goede voorsprong, die hem terug bracht op de baan op het moment dat Braams de uitgang van de pitsstraat voorbij stak. Na een gevecht over drie bochten was Bleekemolen die als sterkste uit de strijd kwam en niet veel tijd nodig had om een kleine voorsprong op te bouwen. Als de toegestane tijd voor de pitstops is verstreken, leidt Bleekemolen, met achter zich Braams en Langeveld. Laatstgenoemde weet nog voorbij te steken aan Braams in de laatste rondes van de eerste wedstrijd, wat de volgorde van het podium tot Bleekemolen, Langeveld en Braams maakte.

De kortere wedstrijd van twaalf rondes startte om 16.30 op zondagmiddag met wederom Bleekemolen aan kop. De eerste ronde verliep moeizaam, met Steenmetz en Duits die het asfalt verlieten en zo een safetycar situatie veroorzaakte. Met name Duits stond op een gevaarlijke plaats in de Mastersbocht, waardoor een neutralisatie nodig was. Nadat de auto’s zijn weg getakeld en de safety car door de wedstrijdleiding werd ingetrokken, had Bleekemolen Verschuur in zijn kielzog. De Deense competitie zette ondertussen steeds betere tijden neer. Michael Christensen reed de snelste race ronde op een tijd van 1 minuut en 58.860 seconde.

Bleekemolen reed onbedreigd naar de zege, hoewel hij zijn uitgebouwde voorsprong op Sheila Verschuur in de laatste rondes terug liet lopen tot 0.348 seconde. Verschuur had op haar beurt lang Niels Langeveld op haar bumper, maar de Certainty coureur waagde geen serieuze inhaalpoging. Bleekemolen behaalde een maximaal resultaat met een tweede overwinning, gevolgd door Shelila Verschuur die zo haar leidende positie in het tussenklassement behield. Niels Langeveld scoorde een tweede podium vandaag met een derde plek en stijgt zo door naar de derde plek in het algemeen klassement.

De volgende ronde van de Dutch Renault Clio Cup vindt plaats tijdens de World Series by Renault op het circuit van Silverstone in Engeland op 20 en 21 augustus aanstaande.

Tekst: PR

9494890
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7237
10101
69261
9360657
218591
158014
9494890

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven