Team Bleekemolen heeft tijdens de zeer regenachtige Formido Finaleraces het seizoen in de Dutch Renault Clio Cup met drie podiumplaatsen afgesloten. Sebastiaan Bleekemolen werd in de eerste race derde en won de tweede race in de stromende regen, Ronald Morien werd in die race knap tweede. Melvin de Groot had na een serie sterke races nog steeds kans op de titel, maar wist na een mindere kwalificatie dat dit onbereikbaar was geworden. Jeroen Bleekemolen nam aan de andere zijde van de wereld in Australië in de V8 Supercars deel aan de fameuze Bathurst 1000. Hij finishte de ruim zes uur durende race samen met zijn teamgenoot Shane van Gisbergen als elfde en genoot enorm van het spektakel op de baan.

Sebastiaan Bleekemolen kwam naar de Finaleraces in de wetenschap dat de titel voor hem buiten bereik was. “Ik heb twee evenementen en dus vier races gemist vanwege mijn deelname aan de Porsche Supercup. Dan weet je vooraf eigenlijk al dat een titel niet haalbaar is. Maar van de races die ik wel aanwezig was heb ik echt genoten en ook goed gescoord. Met name de races op de Nürburgring waren een hoogtepunt, dat circuit is echt geweldig in de Clio”, legde de oudste zoon van Michael Bleekemolen uit.

In de kwalificatie van de Finaleraces onderstreepte Sebastiaan Bleekemolen zijn uitstekende vorm met de poleposition voor beide races. Melvin de Groot had na zijn twee zeges tijdens de Trophy of the Dunes en twee derde plaatsen op de Nürburgring nog altijd kans om het Dutch Renault Clio Cup-kampioenschap te winnen. Zijn achterstand op klassementsaanvoerder Marcel Dekker was 20 punten en met nog maximaal 44 punten te verdienen tijdens de Finaleraces was de strijd nog niet gestreden. In de kwalificaties liep het voor De Groot echter niet zoals gehoopt, met een vijfde en een zesde startplek wist de coureur, die dit jaar alweer zijn 18e raceseizoen rijdt, dat zijn kansen marginaal waren geworden omdat Dekker in beide races als tweede mocht starten.

Bij de start van race 1 op zaterdag was Sebastiaan Bleekemolen niet goed weg. Dekker wist hem te passeren, maar Bleekemolen zat hem direct op de hielen en zocht naar een opening om de leiding te heroveren. In de derde ronde lukte dat ook, maar even later pakte Dekker op zijn beurt de kop weer over. Robert van den Berg op de derde positie profiteerde van het gevecht voor hem en naderde de kopgroep. In de achtste ronde plaatste Bleekemolen bij het ingaan van de Tarzanbocht zijn aanval, maar Dekker week meerdere keren van zijn lijn en Bleekemolen raakte hem, waardoor beide Clio’s even scheef gingen maar hun race wel kondenn vervolgen. Van den Berg profiteerde en pakte de leiding over, Dekker lag tweede en Bleekemolen derde.

Op de vijfde positie had Ronald Morien het zwaar om zijn teamgenoten De Groot en Michael Bleekemolen achter zich te houden. Hij moest toestaan dat beiden hem passeerden, waardoor De Groot nu vijfde lag, maar daarmee nog altijd punten voor het kampioenschap inleverde op Dekker. Morien zakte terug naar de uiteindelijk 12e plaats.

Hoewel Sebastiaan Bleekemolen bleef aandringen bij Dekker lukte het hem niet om de tweede plaats over te nemen, meer dan een derde plaats zat er niet in. De tweede plaats voor Dekker leverde hem voldoende punten op om het kampioenschap veilig te stellen.

Ook de tweede race mocht Sebastiaan Bleekemolen vanaf poleposition vertrekken, maar de weersomstandigheden waren bar. Omdat de regen met pijpenstelen naar beneden kwam werd de race gestart achter de safetycar. Bleekemolen behield de leiding, voor Dekker en op enige afstand Van den Berg. De Clio’s hadden op sommige plekken veel last van aquaplanning en dat maakte racen moeilijk. Dekker profiteerde en pakte de leiding over, maar Bleekemolen bleef kort op zijn bumper zitten.

Ronald Morien voelde zich in de regen als een vis in het water en pakte twee posities, hij lag vierde en wist even later ook Van den Berg te verschalken. De Groot kon de goede vorm van de vorige evenementen niet te pakken krijgen, meer dan een zesde plaats zat er niet in. Ook Michael Bleekemolen had het aan de stok met zijn Clio: “Er zit iets vreemds in de auto, want hij rijdt af en toe heel zwaar. Daardoor kon ik het tempo niet goed volgen.”

Toen Sebastiaan Bleekemolen in de Gerlachbocht even van zijn lijn kwam profiteerde Morien direct en pakte de tweede plaats over van zijn teamgenoot. Dat pakte goed uit, want Morien kon al snel raceleider Dekker voldoende onder druk zetten om de leiding in de race te pakken. Ook Bleekemolen kon langs de groene Clio sturen en zo lagen beide Team Bleekemolen-rijders aan de leiding. In de laatste ronde plaatste Bleekemolen in de Tarzanbocht een geslaagde inhaalactie binnendoor en zo won Sebastiaan Bleekemolen de laatste race, voor Ronald Morien en Robert van den Berg die ook nog langs Dekker had weten te komen. De omstandigheden op de baan waren dermate slecht, dat drie races in andere klassen later in de middag afgelast werden.

Sebastiaan Bleekemolen had ondanks de slechte weersomstandigheden weer genoten: "Met alle positiewisselingen was dit natuurlijk een erg leuke race. Ronald en ik rijden dan wel voor hetzelfde team, we maken nooit afspraken en strijden allemaal voor eigen succes. Mooi om het seizoen met een zege af te kunnen sluiten."

Een andere Bleekemolen die genoten had was Jeroen, die in Australië aan de start verscheen van de V8 Supercars. De Bathurst 1000 is een legendarische endurance race waaraan topcoureurs uit de hele wereld deelnemen. Bleekemolen reed samen met Shane van Gisbergen in een Holden V8 en schoof in de beginfase van de race naar de tweede positie, maar in de loop van de race viel het duo net uit de top tien. "Jammer dat we door het vervangen van de remblokken een ronde verloren hebben. Voor de rest was dit een geweldige ervaring voor me", aldus Jeroen Bleekemolen. "Vooral mijn laatste stint was fantastisch: ik streed met Andy Priaulx en een aantal andere goede rijders. Ik heb er enorm van genoten, het rijden op topsnelheid met deze auto's op dit circuit is ongelooflijk! Je moet proberen uit de muur te blijven. Het is zwaar racen, maar zó mooi!"

Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen kijken nu erg uit naar komend weekend, want dan zullen zij weer samen racen bij Green Hornet Racing in Atlanta USA, waar zij deelnemen aan de American Le Mans Series. “We vinden het allebei geweldig om in de ALMS te rijden, dat is een bijzondere klasse en we presteren daar altijd goed.”

Tekst: PR

9494651
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6998
10101
69022
9360657
218352
158014
9494651

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven