Waar Dekker Racing dit seizoen voortdurend in de voorste regionen kon meedoen, zat het dit weekend op het circuit van Zolder helaas niet mee. In de eerste race viel Marcel Dekker na enkele ronden uit, nadat hij de vangrail geraakt had omdat hij moest uitwijken voor een onverwachts remmende rijder voor hem. De tweede race wist Dekker in zijn gehavende Clio toch nog als zesde over de finish te komen. Voor Jan Muys waren de druiven nog zuurder, hij raakte een curbstone en veerde vervolgens zo hard door dat zijn Clio over de kop sloeg. Met Muys zelf was gelukkig niets aan de hand, maar de auto raakte zwaar beschadigd en kon ook niet meer aan de tweede race meedoen. “De Clio is total loss, we gaan kijken of we hem voor het volgende weekend op Spa weer kunnen opbouwen”, was de trieste conclusie van Muys.

De Clio Cup Benelux reed afgelopen weekend op het circuit van Zolder in het voorprogramma van de befaamde 24 uur van Zolder, een jaarlijks terugkerend evenement dat zeer drukbezocht wordt. Tijdens de kwalificatie reed Marcel Dekker de achtste tijd, Jan Muys kwalificeerde zich als tiende. “Normaal gesproken lukte het ons wel om meer naar voren te komen, maar we waren zoekende naar de juiste afstellingen voor dit circuit. Jammer genoeg slaagden we er niet in de laatste tienden van seconden te vinden”, verklaarde Dekker hun startpositie. Net die laatste tienden zijn inderdaad bepalend, want de tijd van Dekker was slechts acht tienden van een seconde langzamer dan de rijder op poleposition, Muys kwam slechts negen tienden tekort.

Bij de start van de eerste race maakte Marcel Dekker een zeldzaam foutje, zijn motor sloeg af. “Het gebeurt iedere Clio-rijder wel eens, maar net nu gebeurt het mij”, baalde Dekker. “Gelukkig kon ik hem snel weer starten en na enkele bochten had ik er al vier te pakken. Na enkele ronden zat ik vlak achter Benjamin van den Berg en bovenop de Sacramentsheuvel waar je altijd vol gas doorheen gaat, ging hij ineens bovenop zijn rem staan. Ik moest daardoor uitwijken en ging met twee wielen door het natte gras, kwam in het grind terecht en raakte de vangrail.”

De Clio van Dekker was flink beschadigd, maar kon wel de pits bereiken, waar de schade bekeken werd. Dekker reed na enkele ingrepen aan de auto nog enkele ronden om te voelen of de auto in orde was, maar duidelijk werd dat de Clio uitgelijnd moest worden om aan de tweede race later op de dag mee te kunnen doen. Met het nodige kunst- en vliegwerk lukte dat gelukkig.

Jan Muys was intussen van de tiende startpositie opgeklommen naar een mooie vijfde plek. “Door een safetycarsituatie was het hele veld weer in elkaar geschoven en na de herstart zaten we allemaal dicht bij elkaar. In de Ziekenhuisbocht, nota bene de langzaamste bocht van het hele circuit, wilde ik langs Rene Steenmetz sturen. In de eerste versnelling raakte ik de kerbstone, maar tot mijn grote verbazing veerde ik zo hard door dat ik op mijn dak ging. Ik rolde door en kwam weer op de wielen terecht, maar de schade was enorm. Het betekende jammer genoeg direct het einde van mijn weekend”, treurde Muys na de onfortuinlijke koprol. Extra zuur was de wetenschap dat wanneer Muys de race gewoon op de positie waarop hij reed had volbracht, hij de derde plek in het klassement had ingenomen.

Marcel Dekker kon de tweede race in zijn gehavende Clio wel van start gaan, hij begon de race wederom als achtste. De afstelling van de auto was ook iets veranderd, waardoor de Clio aan de achterzijde losser stond. Dat pakte qua snelheid wel goed uit, maar kostte Dekker in de vijfde ronde toch twee posities. “Na de start pakte ik in de eerste ronde al twee rijders en in de derde ronde nog een, zodat ik als vijfde doorkwam. Omdat de auto nu achter zo los stond spinde ik echter in de vijfde ronde en dat kostte me twee posities. Gelukkig kon ik even later de zesde plek weer overnemen van Ronald Morien, maar meer dan dat zat er helaas niet in”, lichtte Marcel Dekker zijn tweede race toe.

Voor Dekker Racing breekt nu een drukke tijd aan, want aan de Clio van Marcel Dekker zit het nodige werk. Maar natuurlijk met name de auto van Jan Muys vergt veel aandacht. “We gaan kijken of de auto weer op tijd opgebouwd kan worden. Het koetswerk van de Clio is verwoest, dus het wordt spannend of herstel van de auto haalbaar is.”  

9059828
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
661
5825
6486
9013205
134710
211729
9059828

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven