Na jaren van deelname aan de A-evenementen heb ik er dit jaar voor gekozen om weer bij met mijn team uit 2007 te gaan rijden en wel in de Golf Endurance Cup. Dit is toch weer een andere tak van sport, waar ik vorig jaar tijdens de 24 uur van Oschersleben aan heb kunnen proeven en mij erg beviel. Op de A- evenementen rijdt je sprintraces van meestal een paar rondes tot maximaal 2 uur. En ja, ook de 2-uurs wedstrijden van de Seat Cupra Cup of Toerwagen Diesel Cup vallen bij mij gewoon over de noemer sprintrace.



Met de Golf rij je wedstrijden van minimaal 5 uur en dat is toch wat anders. Ik was wel bang dat ik de “driedaagse gekte” van zo’n evenement zou missen omdat nu alles in één dag gebeurd.

Echter de relaxte sfeer maakt erg veel goed. Geen gezeur over kaarten, of om 7.30 uur op het circuit moeten zijn en pas om 15.30 uur rijden, dat soort dingen. Dit is gewoon een vol schema en dat bevalt mij goed.


Ook gasten vinden het prima. De tribunes op de evementen bleven toch al steeds leger, maar wel dure kaarten en de mensen mogen nergens bij. Onze gasten kwamen nu gewoon naar onze pitbox en konden tijdens de wissels zelfs in de pitstraat lopen. Dan zie je de actie pas van dichtbij! Kortom, alleen maar positieve verhalen tot nu toe en dat zette voor mij meteen de sfeer.

Deze zaterdag stond een 5-uurs wedstrijd gepland en dat begon ’s ochtend met een vrije training. René (Oudshoorn) begon deze en ontdekte een probleem in de ophanging van het motorblok. Dit werd vakkundig door de jongens opgelost en ik kon aan het einde van de training ook nog enkele rondjes rijden.


Meteen daarna de kwalificatie. Ik begon deze en voelde me lekker in de auto. Op een opdrogende baan nam René het stuur over, scherpte de tijd aan en zette een keurige 5e tijd neer. Top en goed begin!

Er was unaniem (buiten mij om) besloten dat ik zou starten, maar mij hoor je dan niet klagen hoor. De start vind ik altijd het mooiste moment. En als je dan klaar staat met een auto waarmee je nog nooit bent gestart en je ziet in je spiegel nog 52 auto’s(!) staan, dan voel je je stoer en zenuwachtig tegelijk.


Maar goed, ik liet me niet gek maken en had een goede start. Ik kon vrij snel Ronald Morien voorbij en sloot aan bij de nummer drie. In overleg met Tony besloot ik niet verder aan te vallen, maar met de kop mee te rijden om zo een gat te slaan naar de rest. Morien volgde, maar we namen aardig afstand van de nummer zes en verder. De tijden waren top en toen Robert (Heuser) het stuur overnam lagen we een tijdje 3e. Helaas gooide bandenproblemen en wat pech met de rijderswissels enigszins roet in het eten en vielen we buiten de top 10.

Daarna was het weer mijn beurt. Tussen het slalommen tussen langzamere deelnemers door, die op een ronde gezet werden, wisten we weer naar plek 5 op te stomen. Ook Robert reed in zijn stint strakke tijden en het leek een mooi resultaat te worden. Echter in de stint van René begon de bak problemen te geven waardoor de 4e versnelling niet meer bruikbaar was. Gek/knap genoeg wist hij een tempo te rijden dat veel rijders deden die alle versnellingen hadden en uiteindelijk zijn we nog als 8e geklasseerd.


Geen slecht begin van het seizoen en qua snelheid hebben we laten zien dat we erbij zitten. Dat dit opviel bleek wel uit het feit dat onze auto werd meegenomen voor een uitgebreide technische keuring, maar daar vonden ze natuurlijk niets en zien wij alleen als compliment.

Kortom, volgende keer gaan we weer vlammen en willen we het resultaat verbeteren!

Racegroeten,

Ben Schilperoort

9917352
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1183
3227
4410
9885139
72751
147943
9917352

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven