In het kader van het AutoMaxx versus Dutch Power Pack raceweekend werden de racetoerwagens van het Dutch Power Pack massaal naar het Circuit Park Zandvoort verscheept om daar tijdens de eerste twee dagen van augustus de onderlinge strijd voort te zetten. Ook het DB Motorsport team was weer met de nodige auto’s en coureurs vertegenwoordigd om in diverse klassen de uitdaging weer aan te gaan. Ruud en Rene Steenmetz vormen samen een team dat met de Oranjedak Golf V 2.0 TDi deelneemt aan de Toerwagen Diesel Cup, evenals Jeroen den Boer die alleen de endurance wedstrijden rijdt in de Toyota Auris 2.2 TDi. In de Formido Suzuki Swift Cup verdedigd Marth de Graaf de kleuren van DB Motorsport.

Toerwagen Diesel Cup race 1
De Oranjedak Volkswagen Golf van equipe Steenmetz kende een lastige kwalificatie, die hen uiteindelijk de vijftiende tijd opleverde met een tijd van 2:05.561. Hiermee bleven de heren op 2.8 seconden van de snelste tijd steken en was er veel terrein goed te maken in de race.

Gedurende de race maakte de Steenmetz heren een prima opmars. Vele gevechten waren er voor nodig, maar het hinderde de snelle mannen geenszins. Zelfs schade aan de achterzijde van de Golf kon niet verhinderen dat een vierde plaats aan de meet voor hen was. In een van de vele gevechten kreeg de Golf een aanval te verduren van een andere Golf, waarbij de schade aan de achterstand ontstond. De achterbumper werd vol geraakt, waardoor deze aan stukken ging. De flarden flapperden achter de auto aan. Gedurende de verplichte pitstop werden de restanten door het team vakkundig verwijderd en konden de Steenmetz mannen weer de baan op om hun opmars voort te zetten.

De verloren gegane bumper leek Ruud en Rene nog meer te motiveren om serieus gas te geven, de heren konden zich wat betreft rondetijden meten met de snelste mannen op de baan. De vierde plek aan de meet viel zeer verdient ten prooi aan de Steenmetz equipe. Ruud Steenmetz na de race: “Dit hadden we niet kunnen denken. Met schade aan de achterkant toch nog vierde worden. Jammer dat we net het podium hebben gemist, maar we hebben wel een lekkere race gereden en flink kunnen vechten. Al met al ben ik best tevreden met het resultaat.”

Jeroen den Boer kwalificeerde de Auris op een mooie vijfde positie, maar kende een moeilijke race. Den Boer kampte met hoge bandenslijtage tijdens de eerste 100-minutenrace onder  hete zomerse omstandigheden, waardoor hij aan het einde van de rit steeds meer aan het glibberen en glijden was. De snelle Waddinxvener moest in de talloze gevechten die hij leverde in de loop van de wedstrijd steeds vaker afhaken en zijn meerdere erkennen in de tegenstanders. Niet dat de tegenstanders zoveel beter zijn, maar de banden van de Auris speelden een vervelende rol in de gevechten.

Toerwagen Diesel Cup race 2
In de Toerwagen Diesel Cup wordt de uitslag van race 1 gebruikt als startopstelling van race 2, wat betekend dat Ruud en Rene Steenmetz als vierde op de grid van de tweede race mochten plaatsnemen. Rene nam de eerste stint voor zijn rekening omdat Ruud de race daarvoor in de Dunlop SportMaxx Clio Cup deel had genomen. Tijdens de rollende start zaten de auto´s strak naast en tegen elkaar gepakt om zich op te maken voor een enerverende race.

Nadat de safetycar het veld verlaten had hield de raceleider het tempo bijzonder laag tot aan de start-/finishlijn. Pas bij het passeren van die lijn mogen de coureur op het gas en trachten hun positie te verbeteren. Rene Steenmetz raakte volop in het gedrang verstrikt, waarbij hij de nodige schade aan de voorkant van de Golf opliep. Zaterdag sneuvelde de achterbumper van de Oranjedak bolide, op zondag was het de beurt aan de voorbumper om aan barrels te gaan.

Door het gedrang bij de start verloor Rene de nodige posities. Hij viel terug tot de achtste plek en kon weer onderweg naar gevechten om zijn plek te verbeteren. Hij greep de race met twee handen beet, zette de tanden in het stuur en knoopte een stevig gevecht aan met de tegenstanders voor hem. Nadat hij de zevende positie heroverd had moest hij echter de pits in omdat de schade aan de voorkant van zijn bolide te groot was om door te rijden. De pitcrew kon de problemen niet herstellen, waardoor de Steenmetz equipe na slechts vier ronden terminaal in de pits terecht kwam.

Jeroen den Boer toonde zich een van de meest wakkere coureurs bij de start van de rollende start van de race. Hij ging op de start-/finishlijn direct vol op het gas en schoot van de zesde positie naar de tweede. De gevechten waarin hij vervolgens belandde vergden erg veel van zijn banden, wat zichtbaar was door het glijden van de Toyota Auris.

In diverse bochten drifte de Waddinxvener alle kanten op, wat hem meters en snelheid kostte. Al in de eerste stint van de race verloor Jeroen weer een aantal posities, hij zakte terug naar een plek achteraan in de top vijf. Tijdens de verplichte pitstop konden de monteurs weinig meer doen dan alles controleren en constateren dat de banden onder de Japanse bolide flink aan slijtage onderhevig zijn. Naarmate de race vorderde werd de bandensituatie moeilijker en zakte Jeroen den Boer verder weg. Hij werd als zevende afgevlagd.

Formido Suzuki Swift Cup race 1
Onder prachtige zomerse omstandigheden werd zaterdagmorgen de kwalificatie verreden voor de Formido Suzuki Swift Cup. Warm weer, blauwe lucht met vriendelijke stapelwolken, typisch Nederlands zomerweer en ideale omstandigheden om een genoeglijk weekend te vullen met racegeweld. Het volle Suzuki Swift veld maakte er een mooie strijd van en bewees over zeer competitieve rijders te beschikken. Voor DB Motorsport claimde Marth de Graaf de zesde positie met een tijd van 2:08.193, ongeveer een halve seconde achter polezitter Niels Langeveld.

Ondanks de warme buitentemperatuur en daardoor de flink oplopende thermometeraanduiding in de cockpit van de Swifts, hielde de rijders het hoofd verbazend koel. Enkele schermutselingen vinden altijd plaats tijdens cupraces. De auto’s zijn immers gelijkwaardig en dus het rijderstalent en –lef van doorslaggevende betekenis. Dat de dames en heren lef hebben, dat werd meermaals duidelijk door vol over de curbstones te rijden en op twee wielen te balanceren.Dat het op de snelheid geen negatieve invloed heeft kan worden afgeleid uit het feit dat de voltallige top zes in slagorde over de streep kwam na de race over twaalf ronden. Geen enkele coureur uit de top zes kon de concurrentie verslaan door even sneller en slimmer te rijden, iedereen had de prestaties van de auto gemaximaliseerd en maakte zeer weinig fouten.

Formido Suzuki Swift Cup race 2
In de tweede race van de Suzuki Swift Cup startte Marth de Graaf vanaf de zesde positie. Die startplek verdiende hij met de zesde positie die hij gisteren aan het einde van de eerste race bezette.

Vanaf de eerste meters in de eerste race begonnen de gevechten. Met name in de kopgroep werd er fors strijd geleverd, waarbij Marth een van de belangrijkste smaakmakers was. Met identieke auto´s is inhalen geen eenvoudige opgave, de onderlinge verschillen tussen de top zes waren marginaal. Iedereen uit de kopgroep reed binnen een seconde en gezamenlijk liep de ploeg weg van de rest van het veld. Onderling werd er stevig gestreden, waarbij Marth de Graaf van de zesde naar de vijfde positie opschoof en uiteindelijk naar de derde positie ging in een bijzonder fraai gevecht.

De graskanten waren voor de Swifts niet veilig, geregeld ging de top zes even met twee wieltjes buiten de strook asfalt en deed letterlijk flink wat stof opwaaien. Het kostte niemand echter al te veel tijd en de racebolides bleven keurig onder controle, al kostte dat duidelijk soms wat moeite. Er werd hevig gestreden om iedere centimeter asfalt, wat het spektakel voor de toeschouwers meer dan de moeite waard maakte.

De snelle jongeling van DB Motorsport kon echter niet voorkomen dat hij weer terug werd gepakt en uiteindelijk als zesde de streep passeerde, evenals gisteren. De strijd was echter mooi om te zien en stemde evenwel tot tevredenheid: “Het was een hele gave wedstrijd. We reden echt op het scherpst van de snede en maakten er een spannende race van. Gisteren was het relatief rustig, maar vandaag ging iedereen er echt vol voor, zonder dat er echt veel tikken werden uitgedeeld. In de strijd met Schothorst raakten we elkaar wel, maar toch kon ik voor hem komen. Wel zonde dat hij me daarna weer terug pakte en dat Slaghekke er ook van kon profiteren.”

Tekst: PR

9912655
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4467
3296
27516
9854222
68054
147943
9912655

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven