Met het gebruikelijke aantal van zes snelle Volkswagen Golf V 2.0 TDi’s, twee grote racetrailers en een groot aantal monteurs en coureurs was het Waddinxveense DB Motorsport al op vrijdag in volle actie te bewonderen op het Circuit Park Zandvoort. Een brandende zon, staalblauwe hemel, goed humeur en veel actie op de baan gedurende de zes uur durende eerste race van het DNRT weekend, deed de gezichten lachen aan het einde van de zware strijd, al was het resultaat allerminst wat het team zich wenste.

Tijdens de tijdtraining bleek al dat het DB Motorsport team dit weekend een zware dobber zou krijgen aan de concurrentie. Veelal is de Waddinxveense equipe op de eerste startrijen te vinden, ditmaal moest de eerste DB auto genoegen nemen met een plek op de derde startrij. De eer van de poleposition binnen het team viel te beurt aan de #546 Accord Uitzendbureau Golf van Robert en Klaas Vlaanderen, Erik-Jan Jansen en Michael Koel.

De DPA/DB Motorsport auto van Max Boodie, Rob Bergmans en Erik van Loon wist beslag te leggen op de elfde startplaats, waarmee ze YellowWood I met Piet van ’t Wout en Jeroen den Boer een positie voorbleven. De vijftiende positie werd geclaimd door YellowWood II met Ko Prins, Dick van Rij en Rober Romviel die teamgenoot Oranjedak, Niek Wiegerink, Marcel Verbeeten en René Steenmetz achter zich wisten te houden. Oranjedak legde beslag op de zestiende positie. De blauw grijze Golf van ID Racing/DB Motorsport Daniël Sandifort, Monny Krant, Wim Swart en Leon Rijnbeek kwam op de 31e startplaats terecht. Met zes bolides door de hele eerste helft van het startveld verspreid, was DB Motorsport goed vertegenwoordigd in de race die om klokslag 12.00 uur van start zou gaan voor de duur van zes uur.

De warme zomerzon stond hoog aan de hemel toen toeren werden opgevoerd en de lichten doofden. Meer dan 50 dieselende bolides kwamen in beweging, op weg naar de befaamde Tarzanbocht, waar het wonderwel niet tot echte problemen kwam. Ondanks de warmte hielden de rijders het hoofd koel en kon er niet meer worden aangetekend dan een klein aanrakinkje, onbedoeld tikje en vriendelijk duwtje. Vrijwel alle bolides kwamen moeiteloos door de openingsfase heen. Pas ten tijde van de eerste rijderswissel na een uur, werd er een Code 60 uitgevaardigd om enkele gestrande auto’s veilig te kunnen bergen. Het zou de eerste van slechts twee Code 60 periodes worden.

Na het eerste uur racen was de YellowWood1 bolide inmiddels opgeklommen naar de vijfde positie, vlak voor de deur van DPA/DB Motorsport op de zesde plaats. De twee teamgenoten streden een mooie strijd met elkaar, waar de grijs/gele Golf als snelste uit naar voren kwam. De grijs/rode Golf had op dat moment het nakijken, echter met een reeks verplichte pitstops en nog vijf uur racen te gaan is er veel mogelijk…

De Oranjedak equipe had zich al in het eerste uur opgewerkt naar de tiende positie en daarmee zes plaatsen goedgemaakt ten op zichte van de startopstelling. De snelle rode Golf vocht mooie gevechten uit en kwam veelvuldig als winnaar uit de bus. In het zeer volle startveld betekend het maken van een pitstop een grote hoeveelheid posities verliezen, zo merkten de YellowWood2, Acoord Uitzendbureau en ID Racing-DB Motorsport teams. De teams bezetten respectievelijk de 20e, 43e en 47e positie, ondanks dat ook deze drie bolides felle strijd leverden en menig duel op hun naam wisten te zetten.

Gedurende iedere minuut van de lange race vermaakten de dames en heren coureurs zich uitstekend zo was duidelijk te zien aan de coureurs die de auto overdroegen aan een teamgenoot. Max Boodie (DPA/DB Motorsport #526) vertelde nadat hij uit de auto was gestapt: “Het is behoorlijk warm in de auto, maar wel een leuke race tot nu toe. Ik heb lekker gereden, goede tijden gezet en de auto doet het goed.”

Daniël Sandifort (ID Racing-DB Motorsport #543) liet weten: “De Golfjes zijn goed aan elkaar gewaagd wat de duels spannend maakt, de SEAT en Dacia’s vormen op zich ook een uitdaging omdat ze langzamer zijn en je dus een punt moet zien te vinden om er voorbij te gaan. Soms wordt je wel opgehouden door de langzamere auto’s wat je tijd kost, maar dat is onderdeel van het spelletje.”

Na de volle raceduur van zes uur werd de race afgevlagd en de schade opgenomen. In de pitstraat, voor de deur van het team, werden de bolides geposteerd en nauwkeurig door de coureurs bekeken. De verhalen die werden uitgewisseld over de ervaringen onderweg wezen op een geweldige race, waarin iedereen zich bijzonder had vermaakt.

In het zicht van de haven, met tien minuten op de klok, draaide YellowWood2 de pits in met mechanische problemen. Helaas kon de bolide niet meer op de baan gebracht worden en moest de equipe voortijdig de pijp aan maarten geven. Ondanks de tegenslag van deze DB Motorsport bolide bleef de sfeer uitstekend. Met lachende gezichten en onder het genot van een koel drankje werd de dag geëvalueerd en kwam men tot de slotsom dat het weer een prima racedag was.

Uitslag DNRT 6 uurs race Volkswagen Endurance Cup, zaterdag 14 augustus Circuit Park Zandvoort 2009:
1 The Dukes, 2 Volkswagen Maas, 3 Peter Kommer Autosport, 4 KingCap Racing, 5 Duits Racing, 6 DPA-DB Motorsport, 7 Simba Racing, 8 Hik vd Helm, 10 YellowWood1, 12 Oranjedak1, 15 Accord Uitzendbureau, 20 ID Racing-DB Motorsport, DNF YellowWood2

Tekst: PR

10570176
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
373
7825
65833
10432803
227637
257487
10570176

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven