Afgelopen weekend stond een 6-uurs race op het programma in Zandvoort met deze keer zeven verplichte wissels en dus acht stints in totaal. Onze Golf stond er spik en span bij en Robert Heuser, Kees van de Vendel en ondergetekende zouden het stuur bemannen. Onze vierde rijder René Oudshoorn was er ook bij natuurlijk en had voor de zekerheid zijn pakkie en helm meegenomen. En niet voor niets zou later op de dag blijken.

Toen ik om 7.45 uur op het circuit aankwam en me had ingeschreven, was de auto al gekeurd en hadden de jongens de pitbox al helemaal ingericht. Ik kon dus lekker relaxen tot ik moest instappen. Om 9.00 uur begon de vrije training. Dat de auto goed was bleek al in deze vrije training. Ik begon deze en reed op banden waar we de vorige race mee hadden gedaan en hun beste tijd dus al ruim hadden gehad. Al in mijn derde rondje zette ik de snelste tijd neer in ons startveld van 36 auto’s en stapte uit om Robert en Kees zoveel mogelijk trainingstijd te gunnen. Na ruim een uur training hadden slechts drie auto’s mijn tijd met een paar tienden van seconden kunnen verbeteren, dus dat beloofde wat en ome Jan liep met een big smile rond.

De kwalificatie nam ik ook voor mijn rekening. In een bepaald niet perfect rondje waarin ik werd gehinderd door langzaam rijdende auto’s zette ik direct de 7e tijd neer en moest van Tony meteen naar binnen om de banden te sparen. In een zes uur durende race maakt het namelijk echt niet uit of je van plek twee of zeven start, maar het is wel prettig om met bijna nieuwe banden te beginnen. Het doel was wel om binnen de top acht te staan zodat je er ook niet teveel voorbij hoeft, dus we zaten op schema.

Mijn start was dit keer niet best met teveel wielspin en ik verloor een plek, waarbij ik meteen ook een beuk kreeg. Maar dat liet ik niet op me zitten en nog dezelfde ronde pakte ik de plek terug. De ronde erna viel ik de nummer zes aan, die meteen verdedigde toen hij mij zag aankomen. Maar tevergeefs. Door extreem laat te remmen reed ik hem buitenom voorbij in de Tarzan en was alweer op weg naar nummer vijf. Ook die bezweek binnen een rondje en zo lag ik in een mum van tijd al tweede. Dat voelde dus erg goed toen ik uitstapte en het stuur aan Robert over gaf.

Eigenlijk deden we alles goed, Robert en Kees reden goed, de pitstops gingen goed en toch lagen we 13e toen ik weer instapte. Soms snap je gewoon niet waar het aan ligt, maar gaat het blijkbaar toch niet zoals je wilt. Door strakke tijden te blijven rijden wisten we weer naar plek negen terug te rijden.

Mijn derde en laatste stint was daarbij een beetje een deceptie. Zodra ik de baan op ging liep ik hard in op de voorgangers, maar binnen een rondje crashte er een auto hard en was er een code 60 situatie. Dit duurde vrij lang en het team begon te rekenen of ik met de minimum stinttijd van 20 minuten nog binnen de code 60 kon wisselen. Het scheelt namelijk veel tijd om de wissel te laten plaatsvinden als iedereen langzaam rijdt. Heel logisch dus, maar je wilt racen en niet de hele tijd 60 rijden en dan uitstappen. Maar ook dat hoort bij het spelletje en het gaat uiteindelijk om het resultaat. Via de radio wist Tony mij op 20 minuten en één seconde !!!! binnen te loodsen en stond Kees klaar. René nam de laatste stint van Robert over en wist het gat naar de nummer acht tot op 0,2 seconden dicht te rijden, maar kwam net een rondje te kort om er langs te gaan. Toch weer punten gescoord en ome Jan, Gerard en Walter blij dat ze geen enorme schades te herstellen hebben.

Omdat dit veld heel competatief is, is de uitslag iedere keer compleet anders en onze directe concurrenten hadden veel plaatsen laten liggen. Met onze 9e plek scoorden wij toch weer aanzienlijk punten en stijgen na de pech van vorige keer, waardoor we buiten de top 10 vielen, toch weer drie plaatsen naar de 9e plek in het kampioenschap. De eerste drie zijn nu wel ver weg, maar je mag het slechtste resultaat schrappen aan het eind van het seizoen en de uitslag van de 24-uurs race in oktober telt heel zwaar mee, dus kansloos zijn we niet. Wat na vier wedstrijden in deze klasse wel opvalt, is hoe minstens de helft van dit grote startveld aan elkaar gewaagd is, terwijl ik op de A-evenementen in een veel kleiner startveld toch gewend was dat steeds pakweg dezelfde acht auto’s de dienst uitmaakten. Kortom, qua racen is dit seizoen een groot feest en ook de gasten die langskomen vinden het heel bijzonder om er zo dicht op te kunnen staan.

2 september is de volgende race weer en we strijken dan in Assen neer. Ondergetekende is die keer de reserve van het team. De race wordt in principe gereden door Kees, Robert en René, maar uiteraard volgt er weer een verslag.

Race groeten,
Ben Schilperoort

9912803
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4615
3296
27664
9854222
68202
147943
9912803

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven