De tijd vliegt en ineens is het race seizoen alweer voorbij. De Finalerace van de Golf Endurance Cup verreden we op Zandvoort en het was voor mij de afsluiting van mijn eerste Endurance seizoen.Ome Jan had de motor weer opnieuw opgebouwd van onze Golf TDI na de pech in Oschersleben, dus we kwamen hoopvol naar Zandvoort. In de vrije training ging het meteen top. We zaten als rijders dicht bij elkaar en hadden steevast de 3de tijd in handen. De kwalificatie ging eigenlijk mis. De timing was niet goed en als er dan zoveel auto’s rijden is er gewoon geen gat in het verkeer te vinden. Ik zocht iedere keer wat ruimte, maar als ik twee bochten verder was liep ik weer vast op een veel langzamere Seat, Dacia of Mazda. Frustrerend en ik was erg ontevreden met de 15de positie.

 
Zoals gewoonlijk deed ik de start en ik stond midden tussen alle Golf’s en nog een hele sliert andere auto’s achter mij. Ik geloof dat er in totaal 60 in de baan waren! Toen het licht doofde was ik erg goed weg, maar in het middenveld rijdt iedereen vijf breed, dus ik kon niks winnen. Daarna leek het wel een sprintrace. Zoals altijd bij de laatste race van het jaar werd er geduwd en getikt en er reed er ook nog eentje vol op mijn achterwiel. Maar toen was voor mij de maat vol; dit heb ik acht jaar gedaan, dus kom maar op! No more mister nice guy.

Hard tegen hard begon ik dus de een na de ander binnen te hengelen en toen ik na een kleine drie kwartier de call kreeg voor de eerste rijderswissel, kwam ik als 7de binnen rijden. Ik kreeg het niet cadeau, maar toch acht man ingehaald met een paar acties die ik zelf best spectaculair vond.

René nam het stuur over en wist er ook nog twee in te halen, terwijl het veld aardig begon op te rekken. Daarna ging het eigenlijk mis. Eerst verloren we veel tijd bij een pitstop, vervolgens zaten we precies verkeerd bij een code 60 en begonnen we bandenproblemen te krijgen. De auto gleed erg veel. We konden het tempo toch hoog houden, maar de banden sleten helemaal verkeerd en we kwamen dus niet goed uit voor de wissels. Het gevolg was dat we flink terugvielen, naar plek 17 uiteindelijk zelfs met een enorme achterstand. Robert hield het na een stint voor gezien, want die had teveel last van een voetbalblessure (knie in zijn ribben) en dus was aan René en mij de schone taak om de verloren tijd in te halen.

Door constant een hoog tempo te rijden wisten we weer tot plek 14 te rijden voor ik zou instappen voor de laatste stint. Ik had nog 40 minuten te gaan en een achterstand van dik 30 seconden op de nummer 13. De auto gleed als een waanzinnige met totaal versleten banden, maar ik hoorde over de radio dat de auto voor mij geen goed tempo reed. Ik zette alles op alles en toen ik de laatste ronde inging had ik nog 2.7 seconde achterstand, maar ik had hem wel in beeld. Walter zei over de radio dat het mooi geprobeerd was, maar helaas. But it ain’t over till the fat lady sings. Ik denk dat de auto voor mij een probleem had, want ik kwam met grote stappen op hem af en wist hem in de laatste ronde te passeren. Niet echt stoer om 13de te worden, maar het gaf me toch voldoening om dat plekje mee te pikken. Voor de rest van het team voelde dat net zo, bleek toen ik de pits in kwam. Vooral ome Jan deed ik er volgens mij een groot plezier mee.

En dan is het seizoen voorbij. Biertje nemen, handen schudden en beloven snel bij elkaar te komen om over de plannen van volgend jaar te praten. Ondanks dat we in het kampioenschap door de laatste twee races buiten de top 10 zijn gevallen, was het toch erg veel pret om na een jaar van afwisseling weer bij mijn oude team te rijden. De snelheid was goed en er is progressie gemaakt, maar er had veel meer ingezeten. Qua lol en teamspirit was het in ieder geval onovertroffen en met dit leerjaar in de endurance racerij denk ik in een volgend seizoen een flinke stap te kunnen zetten.

Kortom weer genoeg denkwerk deze winter en een jaar vol goede herinneringen wordt aan het fotoboek toegevoegd. Ik wil iedereen van het team, sponsors, aanhang, etc., enorm bedanken voor dit gave racejaar en we zullen zien wat 2010 gaat brengen.

Race groeten,
Ben Schilperoort
9473715
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7008
9672
48086
9360657
197416
158014
9473715

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven