Het is even stil geweest tijdens het winterseizoen, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt. Na het afsluiten van seizoen 2009 wordt er achter de schermen weer hard gewerkt aan het nieuwe seizoen en er wordt gekeken naar diverse mogelijkheden.

Naast het eventueel doorgaan met de Golf Endurance Cup heb ik een paar klassen onder de loep genomen. Er wordt gekeken naar mogelijkheden in de Toerwagen Diesel Cup, de Dutch Super Car Challenge, de nieuwe Radical Cup en de Westfield Cup. Allemaal klassen met totaal verschillende auto’s en andere concepten. Voorwielaandrijvers, achterwielaandrijvers, benzine, diesel, open, dicht, vleugels, rijderswissels, endurance races, sprintraces met een eigen auto...... Kortom alle opties staan open. Om alvast een idee te krijgen heb ik in ieder geval vorige week de nodige testkilometers met een Westfield kunnen maken.

Het is ongeveer twee graden op Zandvoort en het waait aardig, als ik sta te kijken hoe een gespoilerde BMW 3-serie flink hard over het circuit aan het boenderen is. Inmiddels wordt er een Westfield Cup Racer voor mij neergezet waar ik zo een uurtje mee ga sturen. De Engelse Westfield heeft een ca. 170pk sterke Ford motor in een klein chassis van 575 kilo. De 0-100 km/h specificatie in ca. 5 seconden en rondetijden onder de 2 minuten op Zandvoort geven aan dat deze achterwielaandrijver flink van kiet gaat. Ik moet zeggen dat het een kleine auto is die niet erg indrukwekkend is als je er naast staat. Tijd om in te stappen dan.

Ik wurm me tussen de beugels van de rolkooi door en kom erachter dat ik toch geen 20 meer ben qua lenigheid. Maar als je de truc doorhebt is het geen probleem. Ik zit goed klem en pas er maar net in. Ook omdat de stoel voor mij niet goed staat. Je voeten passen net naast elkaar, maar er is geen ruimte om je linkerbeen naast de pedalen te zetten. Er zitten ook weinig knoppen en een bijna onafleesbare meter in.

Ik druk op de startknop en als de motor start klinkt hij meteen zwaar en reageert snel op het gas. De koppeling is no problemo en ik ben op pad. Even de bak en het diff warm rijden (motor had al gedraaid) en dan lekker rondjes draaien. Ik sluit aan achter de indrukwekkende BMW die ik net zag rijden en vraag me meteen af waarom hij geen gas geeft. Blijkbaar deed hij dat wel, maar als ik even ruimte krijg en de Westfield de sporen geef vlieg ik er langs. Wat een snelheidsverschil zeg! De toeren vliegen omhoog en als de shiftlights gaan branden schakel ik snel, met harde klappen uit de uitlaat, naar de volgende versnelling.

Met hele korte schakelbewegingen vlieg ik door de versnellingen en in vierde en vijfde versnelling giert de wind om mijn hoofd en wordt het toch wel erg koud. Ondanks het windgeluid komt de motorbrul er bovenuit, wat de snelheidssensatie vergroot. Wat is dit kicken zeg! Ik zit met een enorme smile onder mijn helm. Hij stuurt messcherp en je hebt veel tractie. Alles is onbekrachtigd en je zit ongeveer op de achterwielen, dus je voelt precies wat hij doet. Het verrast me hoe ontzettend hard ik op de rem moet trappen voor zo'n klein autootje, maar dan remt hij ook erg hard af. Super laat remmen en keihard op het gas terwijl hij flink brult. Wat een sensatie. Bij het remmen en terugschakelen knalt hij in de uitlaat en dat klinkt echt goed. Rijdend wordt hij dus pas indrukwekkend en dan is dit toch wel een hele echte racer.

Je zit superlaag en helemaal open. In gedachten bedenk ik waar het nou het meeste op lijkt. Een lage "cabrio" toerwagen? Een tweezits Formule Ford? Nee...... een motor! Maar dan eentje waarmee je niet kan omvallen. Ik heb 20 jaar motorgereden met supersnelle dingen en qua geluid, wind en acceleratie evenaart deze dat zondermeer. Afgezien van de vier wielen en kartachtige wegligging lijkt dit bijna meer op motorrijden dan autoracen. Heel anders en ik vind het eigenlijk echt wat voor mij!

Op de rechte stukken vries ik bijna dood met dit weer, maar dit is te leuk om te stoppen, dus ik maak mijn uurtje helemaal vol. Ik heb het hele weekend nog om op temperatuur te komen, tenslotte. Dit is een auto waarmee ik graag de degens zou kruisen in een vol startveld. En het liefst met een zonnetje, droog en een graad of 20...... Een toppertje dus. In combinatie met weinig slijtage van banden en onderdelen, dus lage running costs, verklaard dat de populariteit van deze klasse.

Race groeten,

Ben Schilperoort

9065836
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
439
6230
12494
9013205
140718
211729
9065836

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven