Zoals eerder op mijn site viel te lezen rij ik dit jaar de Westfield Cup, bij SAAS GP, en de eerste test vorige maand was hoopvol genoeg om op de top 10 te mikken in het 40 auto’s grote startveld. Zondag 11 april was het zover. Het is steenkoud in Zandvoort, maar gelukkig droog. Regen lijkt me geen pretje in deze open auto’s tenslotte. In de vrije training maak ik opnieuw kennis met de auto en speel wat met rempunten, etc. Gaandeweg rij ik een 10e tijd zonder op de limiet te gaan. Ook mijn beide teamgenoten Roger Kool en Christoff Corten zitten meteen in de top 10.

 

De kwalificatie blijkt moeilijker dan gedacht. Ik zit klem in een groepje en mijn banden hebben het beste al gehad als ik eindelijk een tijd weet te zetten die goed is voor plek 6. Mooi, ik zit op schema om leuk te scoren en als we voor de start van de eerste race staan opgesteld zie ik een enorm lint aan auto’s achter me. Ik sta dus aan de goede kant van het startveld - de voorkant.

Als het licht uitgaat ben ik bij mijn allereerste start goed weg, maar zit klem. Ik win niks en verlies niks. Er wordt wel meteen aardig geknokt en af en toe gaan we driebreed op een bocht af. Het is close, maar iedereen rijdt sportief en laat elkaar leven. In de eerste drie ronden ga ik met de kopgroep naar voren. Aan het einde van het rechte stuk zie ik, terwijl ik echt laat rem(!), een groene auto opzij komen om mij uit te remmen. Ik vraag mijzelf af hoe hij dat ooit kan gaan halen en geef hem wat ruimte om niet te crashen. En inderdaad hij haalt het niet, schiet rechtdoor en ik ben er vanaf. Als ik tel lig ik ineens vijfde, dus in de chaotische eerste ronden heb ik toch een plekje gewonnen. Voor mij kan iemand de druk niet aan en verremt zich in de Audi S wat weer een plekje oplevert. Bij het ingaan van de Kumho ga ik er harder in dan de auto voor me en al bij het opkomen van het rechte eind zit ik ernaast, dus ik lig nu derde. Inmiddels heb ik een comfortable voorsprong op nummer vier, dus de eerste beker is safe! Dacht ik......

Ik merk ik dat mijn auto steeds slechter begint te lopen en soms houdt hij gewoon in terwijl hij gorgelt in de uitlaat. Drie ronden voor het einde kom ik echt snelheid tekort en zie hard een auto naar mij toekomen. Het is mijn teammaat Roger en met het oog op heelhouden maak ik het hem maar niet te moeilijk en stel de vierde plaats (een beetje zuur) veilig. Achteraf blijkt een kapotte sensor de motor te vertellen dat hij oververhit is en gaat daarom zo slecht lopen. Heb ik weer. Maar goed, ik kan de tweede race van plek vier starten met Roger op plek drie naast me en Christoff op plek één. Mooi om gedrieën op de eerste twee rijen te staan!

Als het licht bijna dooft voor de start van race twee, beweegt Roger al en ik reageer daarop. Achteraf zullen wij beiden 10 seconde straf krijgen voor een jumpstart. Helaas maakt het voor mij niks uit; na twee ronden rij ik op de vierde plaats de zeer snelle (ca. 180km/h) linker Slotemaker bocht in, als ineens de ophanging van mijn rechterachterwiel afbreekt! De auto breekt enorm uit en ik kan hem ternauwernood opvangen en uit de vangrails houden, wat de mensen achter mij (36 stuks) vrij knap vinden hoor ik naderhand. De race is over voor mij en ik weet al vloekend nog drie bochten te ronden als de aandrijfas eruit loopt en ik de rest te voet moet doen.

Het positieve is dat ik weet dat ik me met de gevechten in de top vijf kan bemoeien, maar er is me een mooie derde plaats en een goede klassering in de tweede race door de neus geboord, waardoor ik nu slechts veertiende in het kampioenschap sta. Maar goed het was pas het eerste raceweekend en ik kan dus nog wat goedmaken hoop ik.

Het rijden vind ik zeker spectaculair en de top 10 zit erg dicht bij elkaar. De gemoedelijke omgang van de Westfield rijders is daarbij een feest. Ik voel me dus op mijn plek en heb zin in de rest van het seizoen.

De volgende race is op zondag 2 mei a.s. op het Circuit van Assen.

Racegroeten,

Ben Schilperoort

9917370
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1201
3227
4428
9885139
72769
147943
9917370

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven