Tijdens de eerste DNRT race van dit seizoen maakte een opvallende auto zijn racedebuut, een Audi TT in race-spec. Op zich niet zo opzienbarend, ware het niet dat deze Renn-Audi LPG als brandstof gebruikt. Aan het stuur Twan Knop, in het dagelijks leven werkzaam bij GFI Control Systems uit Gorinchem, leverancier van de bekende SGI G3 gassystemen. In zijn allereerste opreden wist Twan in zijn LPG-Audi de 13de plaats te behalen in een startveld van 39 deelnemers.

 

Het Audi-LPG project is een privé-onderneming van Twan, uiteraard wel gesteund door de technische dienst van GFI Control Systems. Twan Knop: “Het is mijn bedoeling om met het racen op LPG meer aandacht te vestigen op de uitstekende kwaliteiten van LPG en het mogelijk nog heersende vooroordeel weg te nemen. Mijn eerste ervaring is dat de TT op LPG qua prestaties niets onderdoet voor de andere auto’s die op benzine of diesel rijden. Bovendien is het belangrijk dat ook in de autosport serieus wordt nagedacht over de impact op het milieu. En LPG is, zoals bekend, een duurzame brandstof.”

Tijdens de kwalificatie werd Twan in zijn dadendrang nog gehinderd door overstuur, wat een nadelige invloed had op zijn rondetijden. Toch wist hij zich met een tijd van 2:04.822 op de 7de startrij te kwalificeren. In de eerste race vertrok de LPG-Audi vanaf de 13de plek en Twan wist deze positie, ondanks zijn totale gebrek aan race-ervaring tot aan de finish te behouden. Nogmaals Twan Knop: “Ik ben zeer tevreden over dit eerste resultaat en het smaakt naar meer. We hebben aangetoond dat LPG in een toerwagen genoeg potentieel heeft voor de toekomst.”

Stichting Autogas Racing uit Breda zet zich in voor het promoten van het rijden en racen op alternatieve brandstoffen zoals Autogas (LPG) wat de CO2 uitstoot van een benzine motor kan reduceren met ongeveer 12%. Door het hoge octaangetal van Autogas, wat meer dan 100 RON is, maakt dat deze brandstof uitermate geschikt om op te racen. 
 
De Audi TT, met 1.8 Turbo motor rijdt als enige in het veld op Autogas en maakt gebruik van een Nederlands monofuel sequentieel Autogas systeem van de firma GFI uit Gorinchem. De auto heeft geen benzine systeem en start daarom altijd op gas. De speciaal ontwikkelde gastank met race specificaties heeft een grootte van 100 liter wat neerkomt op 80 Liter netto bruikbaar volume. Het door Intrax uit Volkel ontwikkelde onderstel maakt een perfecte afstelling voor Zandvoort mogelijk. Om de optimale setting te vinden wordt nog uitvoerig getest, waarna een klassering in de top 10 zeker mogelijk is.
 
Sponsors zijn GFI Control Systems voor het Autogas systeem en BU Drive uit het Duitse Lingen, die de motortechniek verzorgt. De volgende race waar de TT in zal uitkomen is op 9 mei op het Zandvoortse Circuit. In totaal worden staan 7 wedstrijden op de kalender.

PR

9505889
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8228
10008
80260
9360657
229590
158014
9505889

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven