Het team van DB Motorsport heeft zaterdag beslag weten te leggen op de eerste twee plekken na de 6 uurs race op Zandvoort. De Oranjedak DB Motorsport Golf met aan het stuur Jeroen den Boer en René Steenmetz wist na een zes uur als eerste over de meet te komen. De Accord Uitzendbureau Golf - die eveneens wordt geprepareerd door het team uit Waddinxveen - wist met Robbert Vlaanderen en Marcel Dekker achter het stuur de tweede plek op te eisen. Roland Sleutjes, Niek Wiegerinck en Ruud Steenmetz scoorde met hun elfde stek hun eerste punten van het seizoen in de Wédéflex DB Motorsport Golf.



Met het behalen van de eerste twee plaatsen kan DB Motorsport terugkijken op een zeer geslaagd evenement. Met de snelste tijd in de kwalificatie van de Oranjedak DB Motorsport bolide, wistr het team de kwalificatie voortvarend aan te pakken. Ook de Accord Uitzendbureau en de Wédéflex DB Motorsport Golf waren snel in deze officiële tijdtraining.

In de race - die onder wisselende omstandigheden werd verreden - wist het team maximaal gebruik te maken van deze goede uitgangspunten. Veel concurrenten hadden tijdens de regenbuien die de Zandvoortse duinpiste teisterde veel moeite om hun wagens op het asfalt te houden. De heren die uitkwamen voor DB Motorsport wisten uit de problemen te blijven en niet alleen hun wagen naar de finish te rijden, maar er ook met de ere plaatsen vandoor te gaan.  Voor de Wedeflex DB Motorsport Golf duurde de race echter net een aantal minuten te kort. Tijdens de race wisten Sleutjes, Steenmetz en Wiegerinck zich vanuit het middenveld naar voren te knokken, maar kwamen net te kort voor een plek bij de eerste 10.

Uitslag Endurance race, zaterdag 8 mei:
1.    526 Oranjedak - DB Motorsport
2.    546 Accord Uitzendbureau
3.    545 Team United
4.    550 Peter Kommer Autosport
5.    510 Ymor Racing
11. 543 Wédéflex – DB Motorsport

Nr. 526 Oranjedak - DB Motorsport
In de kwalificatie was het Jeroen den Boer die de Golf met startnummer 526 behoorlijk de sporen gaf en de snelste tijd op de klokken wist te zetten. Het was echter Rene Steenmetz die de eerste stint voor zijn rekening nam en de wedstrijd aankoop zou beginnen. In deze eerste rondes had Rene het aan de stok met Volkswagen Golf met startnummer 508. Hoewel de oppositie behoorlijk aandrong wist Steenmetz intelligent te rijden en zijn positie met verve te verdedigen. Na zijn eerste stint kwam Steenmetz als leider naar binnen om het stuur over te gegeven aan zijn teamgenoot Den Boer. 


Beide heren waren een klasse apart, zette zeer snelle tijden op de klokken en wisten zich continu in de kop van het veld te handhaven. Toen halverwege de race de regen met bakken uit de hemel viel wisten de heren maximaal te profiteren van de neutralisatie. Terwijl de rest van het veld niet harder dan 60 kilometer per uur over de baan reed, kwamen de heren binnen voor de verplichte extra stop. Hiermee verloren de heren weinig tijd en konden de rest van de wedstrijd door middel van ijzersterke ronde tijden naar de koppositie rijden. Na zes uur was René Steenmetz de eerste coureur die het zwart wit geblokt zag en mocht niet veel later samen met Jeroen den Boer de bloemen en bekers in ontvangst nemen.

“Het ging erg lekker,” aldus Jeroen den Boer na afloop. “Zowel René als ik waren erg snel en daarnaast hebben we maximaal gebruik gemaakt van de situatie. Tijdens de neutralisatie zijn wij naar binnen gekomen voor onze verplichte extra stop, die we van de wedstrijdleiding moesten maken na het goede resultaat in de vorige race. Zo’n goede tactiek werkt alleen als beide coureurs snel zijn en dat waren we vandaag alle twee.”

Nr. 546 Accord Uitzendbureau
Het Accord Uitzendbureau maakte voor deze gelegenheid gebruik van de diensten van Marcel Dekker. Hij zou samen met Robbert Vlaanderen de snelle Golf besturen, terwijl routinier Klaas Vlaanderen vanaf de pitmuur de tactiek uitstippelde. De mooie zesde kwalificatietijd bood perspectieven om nodige punten te scoren in het kampioenschap.
De Accord Uitzendbureau Golf was tijdens de eerste fase van de wedstrijd was het zaak om uit de problemen te blijven, aangezien een foutje in het volle snel is gemaakt.  “De start leek wel een Swift Cup race,”  aldus Marcel Dekker. “Iedereen vocht voor iedere centimeter, maar ik wilde vooral uit de problemen blijven. Deze race wordt niet gewonnen in de eerste minuten, maar het is een kwestie van volhouden.” Ondanks de heftige gevechten wisten de heren uit de problemen te blijven en met snelle tijden richting de kop van het veld te rijden. Na ongeveer drie uur strijd speelde de regengoden een hoofdrol in de race en zorgde ervoor dat de baan veranderde in een rivier. De wedstrijdleiding besloot de wedstrijd te neutraliseren, een beslissing die door teambaas Klaas Vlaanderen goed werd begrepen. “Het is te begrijpen dat ze de wedstrijd stilleggen. De baan is nu erg glad en anders zou er wel eens een grote hoeveelheid schade kunnen worden gereden. In de formule 1 leggen ze de wedstrijd bij zoveel water tenslotte ook stil,”  aldus Klaas Vlaanderen. Na de neutralisatie pakte het team de race goed op en bleef knokken om de koppositie en het was stuivertje wisselen met stalgenoten René Steenmetz en Jeroen den Boer. Deze heren hanteerde echter een afwijkende tactiek, waardoor deze er met de winst vandoor gingen en Robbert Vlaanderen en Marcel Dekker zich tevreden moesten stellen met de tweede stek en hiermee het eerste podium behaalde voor het Accord Uitzendbureau.


Nr. 543 Wédéflex- DB Motorsport
Roland Sleutjes, Ruud Steenmetz en Niek Wiegerinck kende een betere tijdtraining dan in de eerste race van het seizoen. De heren zette een goede vijftiende tijd op de klokken, waarmee een finish in de punten zeker tot de mogelijkheden behoorde.
Toen de rode lichten doofden kwamen de heren goed uit de startblokken. De Wédéflex Golf wist buiten het gedrang te blijven en de coureurs konden zich richten op de top tien, wat voorafgaand aan de race als doel werd gesteld. De regen halverwege de race maakte het er echter niet makkelijker en met de nodige stuurmanskunst wisten de heren de Golf op de baan te houden.
“Het was erg glad op de baan,” aldus Ruud Steenmetz na zijn stint in de regen. “Het is erg mooi om in deze omstandigheden de wagen op de baan te houden. Het was niet altijd makkelijk, omdat verschillende wagens van de baan af schoten en zomaar via de grindbak weer terug de baan op kwamen. Soms ook pal voor mijn neus en moest dan vol in de remmen.” Na deze lastige periode werd de baan droger en reden de heren op een mooie elfde stek, maar hadden hun pijlen echter gericht op een top tien finish. De race was nog te kort om het gat naar de tiende stek dicht te rijden, dus werd gehoopt op een misser van de concurrenten. Een foutje bleef uit, maar Sleutjes, Steenmetz en Wiegerinck waren erg tevreden met een elfde stek en hun eerste punten van het seizoen.

PR
9065958
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
561
6230
12616
9013205
140840
211729
9065958

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven