Het team van Köhler sport kende een wisselvallige race in de Ymor Volkswagen Endurance Cup. De Ymor Racing Golf die werd bereden door Richard Budding en Martin van den Berge konden de hele wedstrijd het gevecht aangaan met de kop van het veld en wist uiteindelijk met een mooie achtste stek naar huis te gaan. Teameigenaar Thiery Köhler die de Golf deelt met Jeroen Dik kenden minder geluk. De wagen werd wederom geteisterd door technische problemen, waardoor de race eindigde in de pitstraat.
De race werd verreden in zeer lastige omstandigheden. De conditie van de baan veranderde van vochtig naar droog. Halverwege de wedstrijd waren het wederom de weergoden die de hoofdrol opeisten en het vele hemelwater zorgde ervoor dat de baan blank kwam te staan. De wedstrijdleiding zag zich hierdoor genoodzaakt de race meer dan een half uur te neutraliseren. Daarna was het vooral glibberen en glijden. Richard Buddig en Martin van den Berge wisten zich goed staande te houden in deze listige omstandigheden en met een achtste plek veel punten mee naar huis nemen. Voor Thiery Köhler en Jeroen Dik waren de druiven erg zuur, omdat de pechduivel ook in de tweede race van het seizoen verhinderde dat de snelle equipe de finishvlag zou zien.



Uitslag Ymor Endurance race, zaterdag 8 mei
1.    526 Oranjedak - DB Motorsport
2.    546 Accord Uitzendbureau
3.    506 KingCap Racing
8.    510 Ymor Racing

Uitgevallen:
530 Köhler sport

Nr. 510 Ymor Racing

Richard Budding en Martin van den Berge kende voorafgaand aan de tweede race van het seizoen een een zeer goede kwalficatie. Beide heren wisten Ymor Golf op een zeer nette vijfde tijd op de klokken te zetten.

Het was Richard Budding die de eerste stint voor zijn rekening nam. Hij kwam goed weg, maar kon gedurende zijn sessie de Ymor Golf niet naar de kop van het veld rijden. “Het ging erg goed en ik kwam lekker uit de startblokken,” aldus Budding na zijn eerste racekilometers van de dag. “Ik kon aanhaken bij de kop, maar met het inhalen van de achterblijvers verloor ik tijd. In het begin kon ik de langzamere deelnemers makkelijk voorbij, maar aan het eind van de stint ging het wat moeizamer. De spray zorgde ervoor dat de andere deelnemers mij niet zagen aankomen. ” Met het verstrijken van de tijd werd het steeds natter op de baan, waardoor de wedstrijdleiding zich genoodzaakt zag de wedstrijd te neutraliseren. Een ideaal moment om een pitstop te maken en Ymor Golf te voorzien van nieuwe brandstof. Toen het veld weer werd losgelaten konden Budding en Van den Berge de strijd aangaan met de koplopers van het veld, zeker omdat het vooraan het veld erg dichtbij elkaar lag en de baan droger werd. De weergoden hadden aan het eind van de wedstrijd nog wat neerslag in petto, waarmee de Zandvoortse duinpiste in de laaste minuten verandere in een spekglad circuit. Helaas was het ook de Ymor Golf die slachtoffer werd van de situatie en een kort uitstapje maakte buiten de baan. Gelukkog kon de wagen zijn weg vervolgen en als achtste over de meet komen. “De regen maakte het erg spannend,” aldus Budding na het vallen van de vlag. “De kop lag enorm dichtbij elkaar en in de eindfase wist ik een aantal posities te pakken. Helaas werd ik wat overmoedig en schoot van de baan, waarmee ik diezelfde posities net zo hard verloor. Dat krijg je door al die adrenaline door je lichaam”  Ook Martin van den Berge keek tevreden terug op de tweede race. “We lagen bij de kop van het veld. In de volgende race moeten wij ons daar proberen te handhaven, dat lukte ons vandaag nog niet.”

Nr. 530 Köhler sport

Thiery Köhler en Jeroen Dik moesten de kwalificatie voorafgaand aan de tweede race van het seizoen laten schieten. De rood wit geblokte Golf kende erg veel problemen, waardoor de monteurs alles uit de kast moesten halen om de wagen voor de start klaar te hebben.

De Köhler Sport Golf moest de race vanuit het achterveld beginnen. De ervaring en snelheid van beide coureurs kwam hier goed aan het licht, want behendig wisten ze een aantal concurrenten voorbij te steken. Iedere ronde kwamen ze verder naar voren, totdat ook in de race de pechduivel roet in het eten gooide. Terwijl Jeroen Dik in de bolide zat werd er hard gewerkt aan de rechtervoorwiel ophaning. “We hebben niet kunnen trainen en hebben eraan gedacht om niet van start te gaan,” aldus teambaas en coureur Thiery Köhler. “De auto was in de begin fase niet snel, maar Jeroen en ik reden constante tijden om banden te sparen. Met deze tactiek zouden wij een bandenstop minder hoeven te maken, maar door problemen aan de ophanging kan dit plan de prullenbak in. Als de coureurs klaar zijn gaan we gewoon lekker rijden, zonder enige druk.”  Niet veel later reed de Golf weer tussen de andere deelnemers, maar de finish zou niet worden gehaald. Tegen het einde van de race stond de Golf wederom op de krik en bleken de problemen aan de rechtervoorkant te groot om door te kunnen rijden. “We hebben voorafgaand aan de race een nieuw onderdeel gemonteerd en die is nu al stuk. Niet te geloven. Enorm balen, maar ook dit hoort bij autosport,” aldus een teleurgestelde Köhler die ook de tweede race zag eindigen in de pitstraat door falende techniek.

PR
10056495
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
910
3963
8130
10014938
93723
118171
10056495

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven