De weergoden speelden een hoofdrol in de tweede race van de Ymor Endurance Cup. De tiende positie van de Peter Kommer Autosport was het beste resultaat van een door Ferry Monster Autosport geprepareerde wagen. Het belangrijkste was echter dat alle bolides de finish hebben gehaald. Het team van Ferry Monster Autosport had maarliefst een viertal bolides geprepareerd. Hierbij was opvallend dat de rijdersbezetting was gewijzigd ten opzichte van de eerste race. Zo reden Mickey Bertram en Robin Monster nu in de Golf van Peter Kommer Autosport. Zowel de rijders als het team had het niet makkelijk deze race. De regen die werkelijk met bakken uit de hemel kwam zorgde ervoor dat de wedstrijdleiding de race meer dan een half uur heeft geneutraliseerd. Daarnaar werd het niet veel makkelijker en veel wagens hadden door de slippartijen de nodige schade. De monteurs van het team lagen hierdoor echter vaker onder de auto’s dan gewenst, maar wisten de problemen snel te verhelen de auto’s weer op pad te sturen. De inzet van het team van Ferry Monster Autosport zorgde er dan ook voor dat alle wagens aan de meet kwamen.



Uitslag Endurance race, zaterdag 8 mei:
1.    526 Oranjedak - DB Motorsport
10. 550 Peter Kommer Autosport
17. 522 Team RSR
24. 528 Flow Traders
26.     534 Mobility Racing 1


Nr 550 Peter Kommer Autosport
Voor de gelegenheid werd de Peter Kommer Autosport Golf bestuurd door Mickey Bertram en Robin Monster. Beide heren hebben de nodige ervaring in de autosport, zo maakte Mickey Bertram furore in de BMW 130i Cup het het Dutch GT4 kampioenschap. Robin Monster rijdt al jaren samen met zijn broer Ferry Monster met veel succes in de Dutch Supercar Challenge.

De heren wiste een mooie vierde tijd te noteren in de kwalificatie. Zowel Bertram als Monster konden zich meten met de snelste rijders in het veld, waardoor een podium tot de mogelijkheden behoorde. De techniek liet de heren echter behoorlijk in de steek, waardoor alle ervaring werd aangewend om de auto over de finish te rijden. “Het ging best lekker,” aldus Robin Monster. “Alleen deed de stuurbekrachtiging het niet altijd. Onaangekondigd stopte die ermee, waardoor het niet altijd makkelijk was om de wagen te corrigeren. In de natte omstandigheden breekt zo’n Golf nog wel eens uit en dat moet je snel kunnen opvangen. Daar heb je dus echt stuurbekrachtiging voor nodig. Ook waren de achterblijvers lastig. Vanwege de spray zien deze je niet rijden en gaan niet altijd even snel aan de kant.” Een tiende stek was voor de heren het maximaal haalbare in de gehavende bolide. Als de techniek had meegewerkt had er meer ingezeten voor de snelle mannen.


Nr 522 Team RSR
In de eerste race van het seizoen wisten de heren van RSR nog een mooi podiumplek te scoren. In de tweede race wilden beide heren dit stukje zeker herhalen. Nick Etman, Sander Etman en Leonard Batenburg deden er in de kwalificatie alles aan en pakte een mooide negende stek, waarmee een podium finish zeker tot de mogelijkheden behoorde.

De race verliep voor de heren echter verre van vlekkeloos. De wagen had de nodige problemen, waardoor de monteurs van Ferry Monster Autosport de handen uit de mouwen moesten steken om de bolide vlug weer op te lappen. De heren reden hierdoor in het middenveld rond, terwijl ze de snelheid bezitten om mee te doen in de kop. “Het ging erg lekker in de regen,” aldus Sander Etman. “Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad. Het is leuk om met de auto te spelen op een natte baan. De auto wil dan uitbreken en dit is makkelijk te corrigeren.” In de eindfase van de wedstrijd wisten de heren nog de nodige posities goed te maken. Zo wisten de gebroeders Etman de heren voorhun voldoende onder druk te zetten en te dingen tot fouten. Hierdoor kwam de Team RSR Golf uiteindelijk als zeventiende over de meet.

Nr 528 Flow Traders
Clift Go, Jan van Kuyk, Rob de Wit en Han Go maakten deze race gebruik van de diensten van routinier Nol Bertram. In de kwalificatie voorafgaand aan de race kenden de heren direct problemen, omdat de Golf van de baan schoot de bandenstapel in. In de minuten tussen de tijdtraining en wedstrijd sleutelden de monteurs van Ferry Monster Autosport stevig door om de wagen op orde te brengen.

De race was voor de heren verre van makkelijk. De natte omstandigheden maken het race een zeer moeiliijke bezigheid en de Golf stond hierdoor vaker in de grindbak dan gewenst. Hiermee waren de coureurs van Flow Traders in goed gezelschap, omdat praktisch het hele veld wel één of meer uitstapjes naast de baan maakte. “In de regen werd in voorbij gereden,” aldus Bertram. “Veel van die coureurs zag ik drie bochten verder stilstaan in het grind. Het was enorm glad en moest dus voorzichtig zijn.” De wagen vertoonde halverwege de race de sporen van een heftige wedstrijd. Opspattend grind van een concurrentie die van de baan vloog zorgde ervoor dat het achterraam van de Golf in duizenden stukken brak. Hoewel deze ongewenste aanpassing de aerodynamica hevig ruïneerde, gaven de heren niet op en drukte het gaspedaal nog eens stevig in om er nog een paar snelle ronden uit persen. Uiteindelijk kwamen de heren als 24ste over de meet. “Zeker aan het eind was het lastig. Het begon nog eens te regenenen en met oude banden is het dan moeilijk de wagen op de baan te houden,” aldus Bertram na de race.

Nr 534 Mobility Racing 1
Ook in de tweede race van het seizoen waren Chris Akkermans, Sebastiaan van der Velde, Koos Noordermeer en Rob de Vries present.  Na een degelijke eerste race van het seizoen, zouden in deze tweede race de vruchten moeten worden geplukt.In de begin van de fase van de race ging het echter goed mis. Terwijl een veld vol snelle Volkswagens voorbij raasde stond in de pits de defecte Golf van Mobility Racing 1. “De versnellingsbakbak is ermee opgehouden,” aldus Koos Noordermeer. “De bak wordt nu binnen een uur vervangen en dan gaan we gewoon leren en ervaring opdoen.” De monteurs en teameigenaar hadden het erg druk onder de Golf, maar wisten uiteindelijk na drie kwartier de bak te vervangen. Dit snelle sleutelwerk is een topprestatie en zorgde ervoor dat de heren van Mobility Racing hun race konden vervolgen. Een koppositie zat er echter niet meer in, maar het waren ideale omstandigheden om de wagen beter te leren kennen in de natte omstandigheden. Mede vanwege het oponthoud kwamen de heren niet verder dan een 26ste stek. “De natte omstandigheden zorgde voor extra spanning. De wagen gleed wel en is mooi om dit te kunnen corrigeren. Vooral in het Scheivlak en de Tarzanbocht was het nat, terwijl de rest betrekkelijk droog bleef.”

PR
9489610
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1957
10101
63981
9360657
213311
158014
9489610

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven