Afgelopen weekend gingen we met de Westfield Cup naar het circuit van Spa. Ik vind dit een waanzinnig mooi circuit en zat er al lang naar uit te kijken om hier eindelijk weer eens te rijden. Dit moest dus het mooiste raceweekend van het jaar worden! In 2006 had ik hier een keer een wedstrijd gereden in de Seat Cupra Cup. Helemaal prachtig, behalve dan één bocht: Stavelot. Hier staat bij het uitkomen een bandenstapel zeer dicht op de baan, zodat er geen uitloop is. Mijn toenmalige teamgenoot Arend is er daar toen zodanig hard vanaf gegaan, dat het hem een tijdelijke coma en jaren revalidatie opleverde. Maar hoe groot is de kans dat daar een klapper is?

Vrijdag was het heerlijk weer. Helemaal top om met een open auto hier op snelheid door de heuvels te slingeren. Ik stond te popelen bij de opstelling en eindelijk ging het hek open voor de vrije training. Eventjes de nieuwe remblokken inremmen en dan lekker knallen. Goed oefenen, want dit weekend hebben we twee wedstrijden en na alle pech dit seizoen wil ik scoren! Na het eerste rondje breken beide moertjes van het rechter voorspatbord af. Vast door trillingen van de curbstones als je vol door Eau Rouge knalt, dus ik ga van het gas en naar de pits om dit te laten repareren door het team. Al snel de baan weer op. Beetje banden warmen, ik begin het tempo op te voeren en rij achter Rudy van Buren aan. Hij heeft hier al gereden met de Westfield, dus kan ik zo mooi even de rem- en instuurpunten afkijken, want we hebben maar 20 minuten. Maar zover kom ik niet....

We komen Stavelot (inderdaad de bocht van Arend) uit en ik zit volgas in derde versnelling, als ik via de koelsleuf in de motorkap ineens een straal koelvloeistof recht op mijn vizier krijg. Tegelijk komt dit onder mijn achterbanden en voor ik kan reageren slaat de auto volgas rechtsaf, frontaal de bandenstapel in. De impact is zo hard dat bij mij het licht even uitgaat. Als het even later weer aangaat, heb ik enorm veel pijn door mijn hele lichaam en zie ik overal onderdelen en plaatwerk over de hele baan liggen. Ik check snel of ik alles nog kan bewegen en klim uit de auto. Ik ben helemaal groggy en zwalk naar de bandenstapel, waar ik een soort van over heen klauter om dan even rustig te gaan zitten. Het is code rood, de sessie is gestopt en er komt een doktersauto die mij meeneemt.

Als ik na de check van de dokter naar de tent wordt teruggebracht is iedereen eindelijk gerustgesteld, want de auto staat er al en die voorspelde niet veel goeds. Maar mijn teamgenoot Roger was langs de plek des onheils gereden en had gelukkig al kunnen vertellen dat hij mij naast de auto had zien lopen. Dit was dus inderdaad letterlijk de klapper van het seizoen, maar wel op een andere manier dan ik vooraf in mijn hoofd had!

Het zit me nog niet mee dit seizoen, maar dit is toch wel het toppunt. Natuurlijk baal ik enorm en ik zag dat de rest van het team het net zo verschrikkelijk vond. Je wilt toch gewoon presteren met z'n allen tenslotte en hier zit je niet op te wachten.

Mijn volgende race zou op 8 augustus in Zandvoort zijn. Ik sta te popelen om weer in een race auto te stappen, maar dergelijke schades nemen natuurlijk een flinke hap uit een budget dus of ik daar weer bij ben.........?

Racegroeten,

Ben Schilperoort

9065678
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
281
6230
12336
9013205
140560
211729
9065678

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven