Na diverse races op Zandvoort en een uitstapje over de grens naar het Belgische circuit van Zolder was het vandaag wederom de beurt aan het Drentse TT-circuit Assen om de Dutch Nationale Racing Team Endurance Cup bolides warm te onthalen. De vijf uur durende Endurance race met diesel aangedreven Volkswagens Golf werd op dinsdag 10 augustus verreden onder een bewolkte hemel die de coureurs een nat pak echter bespaarden.

 

Voor deze gelegenheid reisde het team van Köhler Sport af naar de Drentse heide om daar de strijd voort te zetten die eerder dit seizoen al met succes werd aangebonden.

# 510 Ymor Racing
Richard Budding en Martin van den Berg waren vandaag de coureurs die de nummer 510 Golf naar de eenendertigste startplaats reden. Een positie die door hen allerminst als ideaal werd ervaren, maar gedurende een dergelijk lange strijd zeker voor verbetering vatbaar is. Een autosportrace wordt echter nooit in de eerste ronde gewonnen en zeker een Endurance race niet.

Helaas voor de heren van Ymor Racing kon er vandaag geen eer worden behaald met de snelle bolide. In de eerste ronde ging het al mis door een probleem met de versnellingsbak, wat er de oorzaak van was dat de strijd al zeer snel moest worden gestaakt. De monteurs van Köhler Sport gingen nadat de auto in de pitbox terug was direct aan de slag om de defecte versnellingsbak te wisselen en te pogen de bolide toch nog in de race te krijgen. Daarin slaagden de heren door enorm hard door te werken. Met nog 2 uur en 15 minuten resterend werd de nummer 510 Golf de baan weer opgestuurd met een nieuwe versnellingsbak.

Na de race werd de auto als zesentwintigste geklasseerd, ondanks de herhaaldelijke problemen met de versnellingsbak. Martin van den Berg verklaarde: “Jammer dat de bak tot twee keer toe stuk is gegaan, ik reed wel lekkere tijden maar de top vijf gaat gewoon erg hard. Dat kunnen we echt niet bijhouden.”

#530 Köhler Sport
Teameigenaar Thierry Köhler en Volkswagen tuning expert Jeroen Dik deelden zoals gebruikelijk de nummer 530 auto. In de tijdtraining die ’s morgens voor de race werd verreden wisten de heren een tijd van 2:07.543 op de chrono’s te brengen, wat hen recht gaf op een elfde startpositie bij aanvang van de lange race. Gedurende de zware strijd, waarin menigeen zich verslikte, bleven Thierry en Jeroen prima overeind.

Na vijf uur rondslingeren over de listige Drentse baan werden de coureurs als elfde afgevlagd, nadat ze in de openingsfase wisten op te rukken naar een mooie vierde stek.

Na zijn eerste stint sprak een tevreden Jeroen Dik: “De start ging goed, we zijn op pure snelheid van de elfde plaats opgerukt naar de vierde positie. Direct bij de start had ik er al een aantal te pakken. Ik ging op snelheid buitenom de Strubbe bocht een paar auto’s voorbij, Thierry mag nu zijn eerste stint rijden.”

Thierry Köhler vertelde na zijn eerste stint: “Ik heb een goede stint gereden, alleen de voorbanden waren op een goed moment echt helemaal op. Bij de pitstop en rijderswissel hebben we die vervangen, Jeroen mag zijn tweede stint beginnen met verse banden.”

Na de race was Thierry Köhler minder juichend: “In mijn op een na laatste stint ging het wel aardig, maar op de een of andere manier lijkt de motor vermogen te kort te komen. Ik werd op het rechte stuk door de Jaguar gesponsorde auto voorbij gereden alsof ik stilstond. Daar snap er dus niets van! We zijn niet ontevreden met de vijftiende positie, maar moeten de motor nog wel wat sneller zien te maken om echt mee te kunnen doen.”

Het volgende treffen in de DNRT staat op de kalender voor zaterdag 4 september en zal worden verreden over een duur van twaalf uur. De half etmaalsrace zal op het befaamde duinencircuit van Zandvoort worden gehouden.

PR

9473725
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7018
9672
48096
9360657
197426
158014
9473725

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven