De laatste race van het DNRT seizoen vond op vrijdag 15 oktober jongstleden plaats op het duinencircuit van Zandvoort. De race zou maar liefst acht uur in beslag nemen en was derhalve een van de langste races van het Endurance raceseizoen. De lange race en moeilijke weersomstandigheden maakten het voor de diverse Volkswagens Golf 5 die door Ferry Monster Autosport op de baan gebracht werden niet eenvoudig. Het plezier in het racen was er echter niet minder om.

 

Kwalificatie vrijdag 15 oktober
Team RSR, met startnummer 522, wist de snelle Golf ondanks de omstandigheden naar een prachtige poleposition te sturen. De tijd die de equipe nodig had om de 4.307 meter lange baan te ronden was 2:19.134, exact 0.6 seconden sneller dan de mannen op de tweede startrij. De Team Bertram bolide met nummer 544 klokte een tijd die goed was voor de vierde startplek. De Bertram coureurs hadden 2:20.790 nodig om door de duinen naar de start/finish te razen. Peter Kommer Autosport met startnummer 550 stuurde de auto naar de achttiende tijd, terwijl de nummer 528 auto van Flow Traders zesentwintigste werd. De dertigste startpositie van de 45 deelnemende equipes was vrijdag weggelegd voor Mobility Racing 1 met startnummer 534.

#522 Team RSR (Nick Etman, Sander Etman, Leonard Batenburg)
Sander Etman trapte de race af voor Team RSR. Hij wist een goede start te maken in het drukke veld, maar rolde na een paar ronden door de grindbak van de Tarzanbocht. “Zoals in iedere ronde remde ik de Tarzanbocht aan rond de 150 meter, dit keer zat ik echter in een plas waardoor alles blokkeerde en ik de auto niet meer kon houden. Ik heb de auto laten rollen en ben via de bovenkant van de grindbak terug de baan op gereden”, verklaarde Etman over de alternatieve route die hij in de eerste stint nam. Na zes uur rijden moest Nick Etman de auto met technische malheur in de pitbox parkeren. Een teleurgestelde Etman liet optekenen: “Bij het aanremmen van de Kumho bocht schoot hij recht door. Toen hij uit het grind kwam had hij geen vermogen meer en is hij naar de pits gegaan en bleek dat de turbo het begeven had.. We gingen net zo lekker, erg jammer.”

#528 Flow Traders (Jan van Kuijk, Cliff Go, Rob de Wit)
De Flow Trader coureurs hadden het niet makkelijk in de openingsfase van de lange race. De start verliep nog redelijk goed, maar al vroeg in de race begon de versnellingsbak kuren te vertonen. De vierde versnelling gaf de geest en bovendien hadden twee van de drie rijders van het team nog niet eerder onder natte omstandigheden gereden met de auto. Rob de Wit vertelde: “De start ging redelijk goed, we hebben de tweede race van het jaar ook in de regen gereden, maar toch was het totaal niet vergelijkbaar met vandaag. Mijn teamgenoten Cliff en Jan hebben allebei niet in de regen gereden, dus ik ben benieuwd hoe de race gaat verlopen.” Cliff Go kon zijn draai op de natte Zandvoortse baan niet vinden: “Ik heb een korte stint gereden, die natte omstandigheden zijn niets voor mij. Ik heb de auto snel terug gegeven aan Rob.”Mede dankzij een probleempje met de versnellingsbak, dat tijdens de race kon worden opgelost, scoorde het team een eenendertigste positie aan de meet.

#534 Mobility Racing 1 (Sebastiaan v.d. Velden, Johan v.d. Broek, Chris Akkermans, Koos Noordermeer)
De eerste stint van de nummer 534 verliep niet zoals op voorhand gehoopt. De bolide kende een moeizame start, maar herstelde zich in de loop van de race prima. Aan het einde van het eerste uur lag de auto op de negentiende plek. Sebastiaan van der Velden, die de eerste stint reed, vertelde: “De start ging niet goed, ik verloor wat plekken en ben twee keer gespind. Later kwam ik goed in m’n ritme en ging het een stuk lekkerder.”
Nadat de bolide zijn positie op de baan gevonden had liep de race redelijk voorspoedig en waren de rijders niet ongelukkig met hun verrichtingen. Mobility Racing 1 coureur Johan van der Broek had aanvankelijk wat moeite om zich aan te passen aan de moeilijke baanomstandigheden, maar kreeg het toch voor elkaar: “Ik heb best lekker gereden al moest ik erg wennen aan de omstandigheden. Eerst was het droog en daarna kregen we een bui te verwerken, wat de baan ineens heel anders maakt.” De auto zal halverwege de race uitvallen met een technisch mankement. Achterop het circuit ging er een waarschuwingslampje branden en kon Chris Akkermans niet anders meer doen dan de auto laten uitrollen naar de pits. Analyse zal moeten uitwijzen wat exact het probleem was.

#544 Team Bertram (Micky Bertram, Nol Bertram)
Micky Bertram voor Team Bertram startend in de nummer 544 auto maakte een slechte start mee. “Ik verloor minimaal acht plaatsen door een dramatische start,”, vertelde hij na zijn eerste stint. “Later kon ik flink pushen en naar de top drie rijden”, vervolgde hij zijn relaas. Dat de Team Bertram auto een bolide is om rekening mee te houden merkten de concurrentie ook toen de snelle Bertram mannen zich gedurende de race wisten op te werken naar de leiding van de race. De heren wisten die positie echter niet vast te houden als gevolg van de nodige pitstops. Een zesde plek in een lange en moeilijke race stemde echter tot tevredenheid: “Ik heb het nu wel een beetje gezien op die drijfnatte baan”, vertelde Micky twintig minuten voor het vallen van de vlag net nadat vader Nol het stuur had overgenomen.

#550 Peter Kommer Autosport (René de Wit, Ronald v.d. Geest)
Ronald van der Geest kende een voortvarende start. De bolide reed van de achttiende startpositie in een uur tijd naar de dertiende plaats om vervolgens gedurende de resterende uren van de race naar een fantastische vierde plaats te sturen ondanks de moeilijke omstandigheden. Van der Geest voorspelde al in de openingsfase: “De baan gaat weer helemaal nat worden.” In korte tijd werd zijn gelijk bewezen toen de regen weer losbarstte. Het deerde de Golf coureurs echter niet, de auto bleek prima te functioneren in de lastige omstandigheden en draaide prima tijden. René de Wit liet enthousiast weten: “De auto heeft een super balans! We liggen momenteel vierde en ik denk dat dat het beste is. Om derde te worden moeten we een rondje goedmaken en dat gaan we niet redden, denk ik.”

Na het vallen van de vlag sprak een tevreden Ferry Monster zich uit over de verrichtingen van de teams die hij technisch ondersteund: “vierde in het kampioenschap voor de nummer 522 is heel mooi. Wel jammer dat Team Bertram geen podium heeft kunnen halen vandaag, het leek er aanvankelijk wel in te zitten. De rest heeft ook prima gereden, ik ben tevreden over het seizoen.”

Tekst: PR

9912936
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4748
3296
27797
9854222
68335
147943
9912936

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven