Zondag 21 oktober was de laatste  race van het seizoen van de Saker Sportscars Challenge. Naast team IDRT waren nog twee andere teams in de race voor het kampioenschap. Het beloofde weer een spannende racedag te worden op Circuit Park Zandvoort. Het was niet alleen een dag om Nederlands kampioen te kunnen worden. Ook werd deze dag gestreden om de jaarlijkse World Cup. Verschillende Saker-teams van over de hele wereld reden mee om op Zandvoort te strijden voor het wereldkampioenschap. Het team  had er dan ook alles aan gedaan om de auto in topconditie aan de start te laten verschijnen voor deze prachtige laatste racedag. Meer dan 20 Saker Sportscars stonden aan de start van de jaarlijkse Saker World Final.

 

Ondanks een goede voorbereiding verliep het begin van de dag minder vlekkeloos dan gehoopt. Tijdens de vrije training was de baan erg vochtig, maar het team koos toch voor slicks. Een prima keuze. Melroy had voldoende grip tijdens de eerste ronde. Helaas brak er al snel iets af aan de ophanging en de IDRT Saker werd voorzichtig naar binnen gebracht. De schade bleef gelukkig beperkt en de auto werd in snel tempo gereed gemaakt voor de kwalificatie. Laurens was gebrand op een goede startpositie en probeerde direct een snelle tijd neer te zetten. Op een verraderlijke baan, met zowel natte als droge stukken, was het erg oppassen. Al snel noteerde Laurens een derde tijd, maar moest ook aan het team melden dat de onderkant van de auto bij het remmen de grond raakte. Het team maakte een verstandige beslissing om de auto terug te laten komen in de pits. Het probleem – de splitter aan de voorzijde van de Saker - werd snel opgelost, maar er was te weinig tijd om nog een volledige ronde te rijden. Ondanks de geringe rijtijd noteerde Laurens een vijfde kwalificatietijd.

Na de kwalificatie kwam er een vreemd geluid uit de motor. Het team ging direct aan de slag en het probleem werd snel gevonden. De nokkenaspoelie was stuk gegaan. Met nog een uur te gaan voor de eerste race werd het een race tegen de klok. Onder toeziend oog van tientallen gasten werd door het hele team gesleuteld om alles uit elkaar te halen om het kapotte onderdeel te vervangen. “Het liep als een geoliede machine. Iedereen binnen het team pakte zijn verantwoordelijkheid, kende zijn taak en ging direct aan de slag om voor de eerste race de auto gereed te hebben. De complete brandstoftank moest uit het motorcompartiment worden verwijderd om bij het onderdeel te komen. Dat was een tijdrovende klus. We hebben er alles aan gedaan, maar de tijd bleek toch te beperkt. De eerste race moesten we missen, dat hoort helaas ook bij racen”, aldus Niels van der Meer (leerling/teamlid).   

Door het missen van de eerste race startte de IDRT Saker achteraan op de 21ste startplek. Een enorme uitdaging voor Melroy: “Ik had direct een goede start. Binnen 2 rondes lagen we op positie 9. De laatste 10 rondes was het vol gas richting de kopgroep, maar die hadden al een aardig gaatje geslagen. Jeroen van den Heuvel die op de 5de plek reed, kwam snel in zicht. Het werd nog een zeer spannend gevecht. Ik heb het in alle bochten geprobeerd, maar uiteindelijk ging Jeroen eerder over de finish”.

Ondanks de topprestatie van het complete team (de auto weer op tijd klaar voor de tweede race en een goede klassering) waren de kansen op het kampioenschap aanzienlijk minder geworden. Er was nog een kleine kans op de tweede plaats, afhankelijk van de prestaties van de concurrentie. Laurens startte vanaf een zesde positie en kon al snel bij de kopgroep van 4 auto's aansluiten. Deze groep probeerde, zoals wel vaker bij een endurance race, constante tijden te rijden en elkaar vooral niet te veel aan te vallen. De achterliggende auto’s kregen weinig kans in te halen. Door de aansluiting in de top 4 liep Laurens flink uit op de rest van het veld. De kansen op een tweede plek in het kampioenschap werden groter, mede door wat fouten van onze grootste concurrent.

Na 35 minuten kwam Laurens als vierde binnen. Melroy nam het stuur over na een prima pitstop. De druk zat er flink op. De IDRT Saker moest minstens op het podium komen om kans te maken op de tweede plek in het kampioenschap. Melroy ging snel richting de kop van het veld en de Engelsman Paul Rose werd ingehaald. Met nog 10 minuten te gaan werd aansluiting gevonden bij concurrent Gerrit Meijer. Meijer wist de auto heel breed te maken, maar met nog 3 minuten te gaan bezweek hij toch onder de druk. Melroy nam de koppositie over, maar zag al na een paar bochten dat code rood werd gegeven. De organisatie vond het te donker worden en de race werd stilgelegd. Door deze beslissing eindigde team IDRT alsnog als tweede (het resultaat van een ronde eerder telt bij code rood). "Het was even zuur dat ze de race stil legde met code rood. Anders hadden we de race gewonnen. Maar we hebben uiteindelijk wel de 2de plaats in het kampioenschap weten te pakken. Daar had ik niet meer op gerekend na alle uitdagingen deze dag. Ik ben heel erg trots op het complete team van IDRT en kijk met een grote glimlach terug op een prachtig seizoen", aldus een blije Melroy. Na een geweldig onthaal bij binnenkomst van Melroy kon de champagne dan ook niet ontbreken.

Niels van der Meer (leerling Automotive College/teamlid): “Voor het hele team is dit een prachtig jaar geweest. We hebben ongelooflijk veel geleerd in de voorbereidingsfase en tijdens de races. Niet alleen over specifieke racetechniek, maar ook over samenwerking, timing, administreren en vele andere zaken. Een super jaar, met een prachtig resultaat. Niemand had gedacht in een debuutjaar als tweede te eindigen. We weten nu wat ons te doen staat: de auto optimaal prepareren voor het volgende raceseizoen en gaan voor die eerste plaats!”

IDRT
Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam, het Automotive College en Bas Koeten Racing krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek.
 
Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche.
 
Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars Europe en andere partners uit de branche.

Tekst: PR

9490214
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2561
10101
64585
9360657
213915
158014
9490214

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven