Marketing technisch juist of niet, het kan in dit geval niet anders dan over de oude auto te schrijven alvorens te beginnen over de nieuwe. Zelden is er een race auto gebouwd die zoveel waar voor z’n geld heeft geleverd als de gele Seat Ibiza TDI endurance racer die 12 jaar geleden door de DNRT werd gelanceerd. Was de prijs, kwaliteit, verhouding uitzonderlijk, de prijs, plezier verhouding is simpelweg ongeëvenaard. Is.., want 12 jaar en duizenden racekilometers later wordt er nog steeds mee gereden. Grote namen uit de vaderlandse racerij voelden zich prima thuis in de Seat als ze met meer dan 60 auto’s van start gingen voor een potje racen. Talloze amateur rijders reden er hun eerste race kilometers mee in competitie verband. Met recht dus een legende tijdens het race leven.


 
Het bestuur van het DNRT is er veel aan gelegen om het endurance racen te behouden. Lees, racen in gelijkwaardige auto’s met een team van rijders. De race als uithoudingsproef over vele uren waarbij plezier, inspanning en kosten worden gedeeld. Met andere woorden heel veel racekilometers tegen een bescheiden budget. De gele Seat is niet meer te koop, reden dus voor een nieuwe cupracer.
 
In de afgelopen maanden is een uitgebreid testprogramma afgewerkt in de harde praktijk van de DNRT endurance competitie. Ferry en Robin Monster gaven de Seat zijn shakedown en tekenden voor de basis set up. Top coureurs Jan Lammers, Allard Kalff en Marth de Graaf namen onder tropische temperaturen deel aan de 12 uren van Zandvoort. Ferry Duivenvoorde en Marth de Graaf lagen vier uur aan kop tijdens de 5 uur van Assen. Alleen een te enthousiaste inhaalactie hield ze weg van het podium. In de Dutch Power pack Finale races op Zandvoort behaalde Kenneth Melis twee keer de tweede plaats in zijn klasse van het BPO. Gijs Kamminga en Marth de Graaf reden de Seat tenslotte naar een vijfde plaats in de 7 uur durende DNRT endurance finale op Zandvoort. Zij noteerden daarbij een snelste rondetijd van 2.07.9. De conclusie na het genadeloze testprogramma is simpel, de nieuwe Seat bewijst zich vanaf de eerste meters als snel en betrouwbaar. Jan Lammers zegt hierover: “het zal ongetwijfeld voor heel veel rijders een hele fijne endurance racer worden”.
 
“De nieuwe moet nog beter worden dan de oude” was de opdracht van de geestelijke vader van het endurance racen met diesels, Huub Vermeulen. Vandaar dat alle data uit het testprogramma door MDM motorsport is gebruikt om de puntjes op de “i” zetten. Door nauwe samenwerking met Match racing is gegarandeerd alle kennis en ervaring van jarenlang endurance racen in de nieuwe cupauto verwerkt. De Seat Ibiza 2.0 TDI is een lichte, veilige en duurzame raceauto. Uitgerust met een 2.0 Tdi dieselmotor met 150 pk en aangepaste mapping gericht op veel Newton meters. Bak en aandrijflijn kunnen meer vermogen aan wat de betrouwbaarheid ten goede komt. Een volledig ingelaste kooi maakt de auto veilig en sterk. De vering demping is van Intrax, zoals ook al bij de oude Seat. Brembo remklauwen zorgen voor gegarandeerd veel remvermogen. Tenslotte is met de bekende Toyo semi slicks gekozen voor betrouwbaarheid en een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Kortom, een cupauto gebouwd op degelijkheid om vooral het onderhoud en de running kosten laag te houden.

 Ondertussen is de verkoop gestart, lees er alles over op www.seatendurancecup.nl

9473762
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7055
9672
48133
9360657
197463
158014
9473762

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven