Door de race wol geverfde Sandor van Es en comming man Marth de Graaf bemanden tijdens de Final 4 de nieuwe DNRT Seat Ibiza. Als het DNRT daar goede reclame voor de nieuwe cupracer mee wilde maken is dat prima gelukt. In een veld met 29 deelnemende teams racen zij na vier uur en 107 rondes als 14e algemeen en 4e in hun klasse onder de finishvlag door. Met rondetijden in de 2.07 en foutloos pit werk van de mannen van Match Racing laten zij daarmee opvallend veel dikke raceauto’s achter zich. Goede reclame voor de Endurance Cup racer die er in het definitieve kleurenschema strak uitziet.

Koud, mistig en natte omstandigheden op het Circuit van Zandvoort bij aanvang van de tijd training. Sandor van Es benut de training om de auto te leren kennen. Een lekker sturende auto, die heel solide en degelijk aanvoelt is zijn eerste reactie terug in de pitbox. De forse Brembo remmen zijn wat lastig te doseren onder deze natte omstandigheden. Voor beginners is de mogelijkheid om de rembalans nog fijner af te regelen of remblokken die wat minder bijten een oplossing, aldus de ervaren van Es.

De finale van het Winterkampioenschap gaat even na 12 uur van start. Sandor van Es die de start neemt is in de Seat meteen goed onderweg. Door snel en foutloos rijden zien een aantal veel sterker gemotoriseerde diesel concurrenten voorlopig alleen de achterkant van de lichtere Seat Ibiza. Op de steeds verder opdrogende baan zorgen de achtervolgers voor een aantal mooie gevechten. Na 50 minuten wedstrijd is de inspanning van de routinier goed voor een 19e plaats algemeen. Wie gedacht had dat de Seat op een droge baan hopeloos achteraan zou bungelen komt bedrogen uit. Na een uur racen en een snelste rondetijd van 2.07.613 geeft van Es de Seat op P 17 over aan Marth de Graaf. De auto wordt alleen visueel gecheckt, brandstof en banden zijn nog niet nodig.  

Als Marth de Graaf koud twee rondjes onderweg is ontstaat er een code 60 situatie. Jammer natuurlijk dat die niet benut kan worden. Maar ook in de racerij geldt dat als je alles van te voren weet…. Op de baan is de racelijn nu droog en verder valt er over de stint van marth niet veel te melden. De jonge Amsterdammer, die er al een aantal races met de nieuwe Seat TDI op heeft zitten, gaat rond als een uurwerk. Met rondetijden in de 2.07 en rijdend op P 17 laat het team hem de maximale stint tijd buiten, in de hoop een code 60 situatie mee te kunnen pakken. Na een uur en 18 minuten Komt Marth binnen voor de wissel. Match Racing zorgt voor brandstof en de Seat wordt aan de voorkant voorzien van twee nieuwe Toyo’s.

Als Sandor de Ibiza weer de sporen geeft volgt er al snel een rondetijd van  2.06.821. Dat is de snelste tijd ooit met de nieuwe DNRT Seat op Zandvoort gereden. Er volgt er nog een in de 2.06, maar verder is er over zijn stint niet veel meer te melden. Dat is meestal zo met een goede coureur achter het stuur en een auto die optimaal blijft presteren. Dan zijn de rondetijden constant en gebeurt er verder ogenschijnlijk niets bijzonders. Alleen beelden  van een onboard camera geven dan kijk op de prestatie die rijder en auto leveren. En dat is precies wat er gebeurt. Want ondanks de gemiste code 60 is van Es door constant en snel rijden aangeland op P 16 algemeen. Met nog 50 minuten te gaan ontstaat er opnieuw een code 60. In de pit is er kort overleg. Sandor zit nog geen half uur achter het stuur. Eigenlijk te kort voor de ervaren gastrijder om te wisselen. Iedere rijder wil immers zo veel en lang mogelijk racen. Sandor kan er na de wissel alleen maar om lachen. Natuurlijk was die code 60 te mooi om te laten lopen is zijn commentaar. Ik ga graag nog eens met de Seat onderweg en dan zijn de lange stints voor mij besluit hij met een knipoog. Met nog 44 minuten te gaan gaat het hele veld weer op het gas. Marth de Graaf gaat er nog een keer goed voor zitten en weet er een 2.06.818 uit te persen. Er wordt nog 40 minuten hard gereden, een eindsprint waarin rijder en auto niets verkeerd doen. Een 14e plaats algemeen en vierde in de klasse is weliswaar net geen podium, maar voor de 2.0 TDI Endurance Cupracer met 150 PK een uitstekende prestatie. Terug in de pitbox spreekt de brede grijns van beide rijders boekdelen. De Seat deed het weer prima, jammer dat het droog werd zegt de Graaf. Zeker weten dat we die grijns nog vaker gaan zien.

Op 9 maart is er voor licentie houders die serieuze plannen hebben om deel te nemen aan de DNRT Endurance Cup Races een testdag op CPZ. Opgave daarvoor kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

9065802
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
405
6230
12460
9013205
140684
211729
9065802

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven