Na eerste plaatsen in de beide evenementen in Assen en het SuperRaceWeekeind in Zandvoort, wint Dennis de Groot ook het evenement in Dijon-Prenois, mogelijk gemaakt door Park & Fly. Marth de Graaf kan enigszins in het spoor blijven en wordt tweede. Hans Wellink wordt derde met teamgenoot Willem Vriend op plaats vier.

Met veel zon begint de Westfield Against Cancer Cup op vrijdag 7 september aan een ontspannen dag. Slechts de vrije training staat op het menu. De eerste ronden worden voorzichtig afgelegd op deze, voor iedereen onbekende, baan; maar na enkele ronden gaat het gaspedaal al verder naar beneden. Nieuwe baan, vertrouwde namen. Dennis de Groot, kampioenschapsleider in de cup, is na 30 minuten de snelste voor RAEK Racing’s Marth de Graaf. Dennis’ teamgenoot Jan Stakenburg wordt derde voor de verrassende Rainer von Klier, de Duitser die tijdens het SuperRaceWeekend een kort debuut beleefde. Even verrassend is de vijfde plaats van Koen Joustra, dit jaar voor het eerst in de cup actief.

De nacht brengt regen waardoor de baan ook de volgende ochtend nog nat is. Ook tijdens de kwalificatie regent het, en dat betekend dat er een aantal rijders rond gaan met hun auto. Toch lijkt Dennis de Groot er niets van te merken, hij pakt met grote overmacht de pole position. Marth de Graaf is 3.6 seconden langzamer op plek twee, Hans Wellink heeft de derde tijd op de klokken gezet. Willem Vriend, Jan Stakenburg en Jan Frensch maken de top 6 vol.

De eerste race verloopt voor Dennis de Groot geheel volgens plan. Net als Sebastian Vettel in de Formule 1 bouwt hij al snel een voorsprong op om deze niet meer uit handen te geven. Marth de Graaf kan alleen volgen, al weet hij zijn achtervolgers ook voor te blijven. Pas tegen het einde van de race kan hij inlopen op Dennis. Achter hen zit tussen Hans Wellink en Willem Vriend het grote gevecht van de race. De twee racen hard, maar eerlijk en eindigen als respectievelijk derde en vierde. Beide rijders kijken tevreden terug op de race. Dennis de Groot: “We hadden gekozen voor een afstelling voor een natte baan, dat werkte prima tot het einde van de race toen de baan droger werd. Toen begon de auto te glijden, maar ik had voldoende voorsprong.” Marth de Graaf had precies de andere keuze gedaan. “We hadden bij RAEK Racing de auto op droog afgesteld, dus pas tegen het einde van de race ging die echt lekker.” Jan Frensch en Mies van Grunsven maken de top 6 vol.

De tweede race van het evenement staat, samen met de derde race, voor zondag op het programma. De regen heeft zich achter de Franse heuvels teruggetrokken, maar de zon heeft de plaats niet overgenomen. De bewolking blijft, doch niet dreigend, aanwezig. Bij de start is de kop van het veld nog dicht bij elkaar, maar al snel wordt duidelijk dat de top vier elk een eigen tempo rijdt. Dennis de Groot wint zo de race voor Marth de Graaf en Hans Wellink. Willem Vriend volgt Hans op een halve minuut. Achter hem is er echter het gevecht om de vijfde plaats die het hart van de race vormt. Jan Frensch, Patrick Boxem, Wilbert Groenewoud en Ton Strous zijn ronde na ronde in gevecht. Elke rijder dwingt de ander tot een foutje waarna er diverse positiewisselingen zijn. Uiteindelijk trekt Patrick Boxem aan het langste eind en pakt de vijfde plaats, voor Wilbert Groenewoud; voor beide rijders het beste resultaat dit seizoen.

Race drie breekt de dominantie van Dennis de Groot. Marth de Graaf is sneller weg bij de start en leidt de eerste ronde voor Dennis, Hans Wellink en Willem Vriend. Na één ronde hersteld Dennis de volgorde, maar het lukt hem niet om weg te rijden van Marth. Meerdere malen wisselt de leiding tussen Dennis en Marth, op de finish heeft Dennis slechts 1 tiende van een seconde voorsprong; net voldoende voor de winst. Achter Hans Wellink op plaats drie weet Jan Stakenburg na twee uitvalbeurten zijn evenement te redden met een vierde plaats. Willem Vriend wordt vijfde nadat hij lange tijd door de groep met Rainer von Klier, Jan Frensch, Mies van Grunsven, Patrick Boxem en Wilbert Groenewoud op de huid gezeten wordt. Voor Willem wordt het na een tijdstraf voor Jan Stakenburg plaats vier, voor Mies van Grunsven en Patrick Boxem.

Met de gelijke top vier in elke race is het duidelijk wat de totaal uitslag van het evenement is. Voor podiumsponsor Leersum & Groenewoud is het dus simpel werk, net als bekerleverancier Huiskamp Carrosseriefabriek. Dennis de Groot wint het evenement voor RAEK Racing coureur Marth de Graaf en de twee Wellinkrijders, Hans Wellink en Willem Vriend. Herintreder Jan Frensch heeft het hele weekeind goed gereden en ziet dit beloond met de vijfde plaats. Voor de laatste beker wordt het extreem spannend. Zowel Patrick Boxem als Mies van Grunsven hebben 84 punten behaald. Beide rijders hebben echter ook een 5e, 6e en 10e plaats behaald. Het komt neer op de snelste ronden in de laatst verreden race waar beiden aan deelnamen. Daar heeft Mies een 1:34.734 neergezet tegen een 1:36.046, waardoor Mies van Grunsven 6e is geworden.

Met een nieuwe overwinning verstevigd Dennis de Groot zijn leiding in het kampioenschap. Met zijn schrapresultaten meegeteld heeft hij 528 punten, een voorsprong van 87 op de RAEK equipe Arjen Heeck/Marth de Graaf. Logisch beredeneerd kan Dennis de titel niet meer ontgaan. Een slecht resultaat in Duitsland zou hem nieuwe schrapresultaten opleveren, waardoor er punten vrijkomen. Niet starten maakt zijn huidige schrapresultaten beschikbaar; Dennis kan de titel alvast gaan vieren. De spanning zit in de strijd om plaats 3 tot en met 5, de equipe Hayley Lazell/Hans Wellink is derde, 6 punten voor Willem Vriend en 7 op Jan Stakenburg. De Nürburgring zal hier de scherprechter gaan worden.

PR

9922464
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
286
3082
9522
9885139
77863
147943
9922464

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven