Na een geweldig weekend in Spa Francorchamps werd 20 oktober jl. de Saker World Final in Zandvoort verreden. Dat een aantal buitenlandse gasten verstek lieten gaan deed niet af aan de allure van de seizoensfinale. Het kampioenschap is reeds beslist in het voordeel van Team De Wit, de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap kende echter geen gelijke. Een handvol punten scheidde de posities 2 t/m 5 bij het ingaan van de race. Ons team heeft zich na de race op Assen uit een diep dal opgewerkt tot een van de kandidaten en is gemotiveerder dan ooit.

In de aanloop naar de race werd de auto tijdens de sleutelavonden geprepareerd en de data van de afgelopen races met de rijders doorgenomen. Met de hulp van Bas Koeten werd de setup voor de race bepaald. De druk op het team was hoog, na de successen van 2012 moest er in Zandvoort een topprestatie geleverd worden om dit te evenaren. Zelfs tot op de vooravond van de race werden razendsnelle pitstops geoefend.

Training en kwalificatie
Bij het gloren van het ochtendlicht van de racedag lag het circuit er met een prachtige glanslaag vochtig bij. De vrije training werd verreden op regenbanden en direct bleek de strijd om het podium close te worden. Rik reed naar een 5e tijd met zijn concurrenten op enkele tienden om zich heen. De kwalificatie verliep moeizamer voor Rudolf welke, vanwege de vele incidenten op de baan, slechts 1 ronde kon zetten. Goed voor een teleurstellende 7e tijd.

Race1
Gebrand op een goed resultaat maakte Rudolf tijdens race 1 een wereldstart en lag aan het einde van het rechte stuk 3e. Ons team is gewaagd op slicks gestart en in de openingsfase stond Rudolf onder druk van de concurrenten op regenbanden. In de Audi S bocht gleed de auto dwars waarna Rudolf terugviel naar een 11e positie. Een sterke inhaalrace bracht hem uiteindelijk naar een 5e plaats en voor de directe kampioenschapsconcurrenten.

Race2
Race 2 werd verreden door Rik. Na een enkele spin aan het begin van het seizoen kent hij een foutloze reeks en ook ditmaal zou dit zich uitbetalen. Bij de start is Rik goed weg en mengt zich in de strijd om de voorste posities. De directe kampioenschapsconcurrent team Jadbalja waagt een inhaalpoging in de tarzanbocht waarbij de Saker ons bij het uitkomen van de bocht zelfs raakt! Met een beschadigde sidepod controleert Rik zijn race en concentreert zich op zijn voorganger team Frederik Meyer. De strijdt om de tweede plaats lijkt in de slotronden spannend te worden als Rik snel inloopt, maar een neutralisatie van de race zorgt ervoor dat we op een mooie 3e plaats eindigen.

Endurance race
De endurance race moest dus de beslissing in het kampioenschap gaan brengen. Rudolf maakt wederom een wereldstart en komt in een sandwich als hij de auto voor de koppositie tussen Frederik Meyer en Derwin Belt stuurt. De spiegels raken elkaar en Rudolf dwingt positie 2 af. Na deze enerverende openingsronde wordt het weggedrag van de IDRT Saker steeds listiger en Rudolf verliest terrein op de kop van het veld. Een extra stop wordt gemaakt om de auto te controleren op eventuele technische defecten welke dit probleem veroorzaken. Na de stop en rijderswissel komt Rik in de achterhoede de baan weer op. De auto lijkt in orde als hij zich qua rondetijden direct weer in de top 3 meldt. Helaas is het definitief over als de brandstoftoevoer verstopt raakt met losgekomen schuim uit de brandstoftank, een bekend probleem van de race in Assen.

Teleurstelling maakt zich meester over het team, om een uur later weer om te slaan in gereserveerde vreugde. Ook de concurrentie kent problemen, en het IDRT blijkt toch loon naar werken te krijgen: Met 1 punt voorsprong is ons studententeam wederom 2e in de Saker Challenge. Een evenaring van 2012 en op glorieuze wijze behaald door in teamverband keihard terug te knokken vanaf een laatste positie in het kampioenschap. Met de winter voor de deur, valt er genoeg te reviseren, prepareren en verbeteren om 2014 sterker dan ooit aan de start te verschijnen!

IDRT
Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam, het Automotive College en Bas Koeten Racing krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek. Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche.
 
Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars Europe en andere partners uit de branche.

9065552
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
155
6230
12210
9013205
140434
211729
9065552

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven