Joris moest de snelheid van zijn afwezige broer Coos missen maar invaller Marcel Roeleveld maakte een droomdebuut mee door race 2 te winnen waardoor hij mede verantwoordelijk was voor de dagoverwinning. Al in de vrije training liet Marcel zien uit het goede racehout gesneden te zijn door een 2e tijd te noteren. Werkelijk iedereen vroeg zich wie die vent wel eigenlijk is. Joris en Marcel hebben in hun BMW-Compact periode veel met elkaar gestreden en hun rijstijl lijkt veel op elkaar. Marcel heeft veel ervaring opgedaan met snelle auto’s en is daarin altijd competitief. Altijd racevrienden gebleven, dus toen Joris hem belde voor een stoeltje in de Saker was er snel een deal. Joris nam de kwalificatie voor zijn rekening op vers rubber en reed in zijn eerste niet foutloze ronde al een 1:48. Hij wist dus dat er meer in zat en dat bleek wel toen in de volgende ronde de chrono bleef steken op 1:47:8, goed genoeg voor de pole-position en tevens een nieuw kwalificatierecord. Rudolf Meijer reed knap naar de tweede met een tijd van 1:48.4 dus de omstandigheden leken goed en er werd hard gereden.

Voor de start van de 1e race over 15 ronden was de baan nog nat van een behoorlijke regenbui maar het regende al niet meer en tijdens de race in de Colin Chapman-series droogde het asfalt al weer een beetje op. Wij besloten toch op regenbanden te starten maar al in de opwarmronde moest Joris besluiten naar binnen te komen om weer naar slicks te wisselen. De meesten maakten wel de juiste keuze dus met 3 Sakers moesten we achter het veld aan uit de pits starten. Joris deed dit werkelijk voortreffelijk en kreeg ondanks een spin in de Gerlach-bocht tegen het einde van de race de leiders Rudolf Meijer en Bram Inpijn (VDI) al in het vizier. De race duurde echter toch 1 of 2 ronden te kort maar de 3e plek was niet onverdienstelijk.

Race 2 over 12 ronden nam Marcel voor z’n rekening en kon in z’n debuut meteen aan de bak want er was geen twijfel: de baan was nat en regende nog licht bij de start. Marcel sloot direct aan achter Rudolf en VDI en zou zo dus behoudend zijn wedstrijd kunnen opbouwen. Maar nee hoor, al bij de eerste doorkomst was het Marcel die op P1 doorkwam met zelfs een behoorlijke voorsprong. Rudolf bleek achteraf een foutje te hebben gemaakt en VDI kreeg het tempo er in de regen niet in. Achter Marcel was een mooi gevecht gaande tussen Q1, Hotspring en Saker Factory waarbij die laatste aan het langste eind trok na uitval in race 1. Met een voorsprong van dik 7 seconden kwam Marcel dolblij als 1e over de finish, wat een droomdebuut!

Joris nam de start van de (droge) 70-minutenrace voor z’n rekening en kon de koppositie behouden. Gerben van der Weij (Hotspring) maakte een superstart en sloot aan met in z’n kielzog Robbert Visser (Saker Factory). Joris kon een paar seconden los komen maar meer ook niet. Gerben en Robbert vochten hard met een spin van Robbert in de Hugenholzbocht tot gevolg. Op het vinkentouw zat echter Q1-ACS Racing met Balasz Vajta achter het stuur, die het dit weekeinde alleen moest doen omdat teamgenoot Mario Bik ziek in bed lag. Hij deed het voortreffelijk want door de ere-straffen van Hotspring (10 seconden)en Schouten (50 seconden) kon hij na de pitstops de kop overnemen. Marcel nam het stuur van Joris over en na 20 liter bijtanken kon Marcel op een 7e plek de race hervatten. Na ietwat moeizaam het ritme gevonden te hebben liet hij wederom zien waartoe hij in staat is. Langzaam maar zeker begon zijn opmars en al snel lag hij 5e vlak achter Rudolf Meijer en Bram Inpijn.

Met nog 2 ronden te gaan remde hij Bram in de Tarzanbocht uit en vervolgens was ook Rudolf al snel “aan de beurt”. Ondertussen moest Saker Factory een extra stop maken voor benzine waardoor een redelijke klassering voor hen niet meer mogelijk was. Maar ook de Schouten Saker begon te haperen en Marcel moest alles uit de kast halen om Rudolf achter zich te houden. In de Audi-S hebben beide mannen nog even “contact“ met elkaar gehad waarbij Marcel zijn spiegel verloor maar bij het opkomen rechte eind voor de finishvlag leek Marcel de 3e plek voor Schouten Racing veilig te kunnen stellen. Echter een heftig om brandstof schreeuwende motor liet hem in de steek en met 0,2 seconden verschil moest hij toch genoegen nemen met P4. Felicitaties voor Q1-ACS en Balasz voor hun eerste mancheoverwinning en Hotspring voor hun 2e plek in deze race. De dagoverwinning ging na het tellen van de punten toch naar Schouten Racing en het podium werd vol gemaakt door Q1-ACS en Rudolf Meijer. Ook Gerrit Meijer en Hotspring vielen nog in de prijzen.  De kampioenschappunten zijn nog niet geteld maar de strijd om het kampioenschap is nu volop los gebarsten tussen Schouten Racing en Saker Factory (Jadbalja-2).

Al met al volop spanning en sensatie met faire races zonder veel schade en technische problemen. Schouten Racing bedankt Marcel Roeleveld voor zijn uitstekende inbreng en het hele team van Bas Koeten Racing voor hun voortreffelijke support en gezelligheid.

Voor meer informatie, verslagen en uitslagen: www.sakerchallenge.nl

Joris Schouten
Schouten Racing #34

9490211
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2558
10101
64582
9360657
213912
158014
9490211

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven