Wordt het nat of droog? Dat was de vraag van de meeste deelnemers in de TopGear Westfieldcup. Sommige hadden ’s morgens internet al geraadpleegd om een juiste beslissing te nemen qua afstelling en banden. Echter besloot niet iedereen om zijn "verse" regenbanden te monteren. Een enkeling gokte op droog weer een ander kreeg in de loop van de morgen door dat wisselen na de eerste vrije training reglementair niet toegestaan is.

Tijdens dit vijfde raceweekend op het circuit van Zandvoort moesten we het zonder Marcel Iding, Jan Frensch en John Pronk doen die met vakantie zijn. Geert Klaver bestuurde de Westfield nummer 34 van John Pronk en maakte hiermee zijn debuut in de Westfield cup. Dirk van Lonkhuizen moest helaas vanwege ziekte 's morgens nog afbellen maar de overige deelnemers konden hun vaardigheden demonstreren in een kletsnatte kwalificatie, voor een aantal deelnemers binnen de cup waren dit de eerste meters op een nat circuit.

Frits van Eerd, eigenaar van Jumbo Supermarkten, die als gastrijder mee reed in de Westfield cup trof het met de weersomstandigheden niet echt maar wist zich toch continue binnen de top 5 te mengen. “Ik heb een hartstikke leuke dag gehad, verrassend. Deze wagens kunnen echt meer dan verwacht en ik vind het dan ook wel jammer dat ik niet meer gelegenheid heb gehad om te testen. Al met al heb ik een zeer leuke zondagmiddag gehad. Het racen met allemaal dezelfde wagens geeft je het gevoel echt geracet te hebben,” aldus een enthousiaste Frits van Eerd.

Kwalificatie:
Tijdens de kwalificatie was het eerst Mies van Grunsven die de snelste tijd reed. Paolo Massaro in de Aviosign Westfield nam dit vervolgens over maar ging even iets te hard en maakte een uitstapje. Francois Claeijs met de STAR Westfield kreeg het ritme te pakken en ging zich ook in deze kopgroep mengen om geruime tijd boven aan te blijven staan totdat de dame in de Oto2rent Westfield, Hayley Lazell, het welletjes vond. Zij had de grens van de auto in deze natte omstandigheden afgetast en de koppositie overgenomen van Francois.

De derde positie was weggelegd voor Tim Roks uitkomend in de Top Gear Westfield. De verrassing tijdens deze kwalificatie was Jos Kolsté in de Kolsté CarCleaning Westfield die de vierde positie opeiste. Jos zijn strakke sturen werd beloond met deze mooie startpositie. Hierachter was het Louis Hutzezon sr. met de Savali Westfield gevolgd door Mies van Grunsven die wat terrein prijs had moeten geven. Vikash Tikai in de Team Moro Westfield was even ongelukkig onder deze listige omstandigheden met het opkomen van het rechte stuk en toucheerde de vangrails, gelukkig kon Vikash na een korte snelle reparatie gewoon aan beide races deelnemen.

Race 1
De eerste race werd onder kletsnatte omstandigheden gereden. De dame in de Oto2rent Westfield, Hayley Lazell, trok zich hier niets van aan en nam direct de leiding in de openingsfase van de wedstrijd om deze vervolgens niet meer af te staan. Maar hierachter was de strijd nog niet beslist. Aanvankelijk leek Mies van Grunsven naar voren te rijden maar viel na een paar ronden wat terug. Tim Roks reed de snelste rondetijd en door zijn strakke sturen reed hij keurig naar de derde positie in de regen voor Mies van Grunsven.

Francois Claeijs had de Westfield goed onder controle getuige zijn tweede tijd onder deze listige omstandigheden en reed onbedreigd naar de tweede positie. Frits van Eerd voor het eerst in de Westfield hield zich rustig en reed naar de vijfde positie gevolgd door Louis Hutzezon sr. Deze had een leuke strijd met Paolo Massaro die als 9 was gestart en Hutzezon sr. verschalkte aan het einde van het rechte stuk. Hiermee nam Massaro tijdelijk de 6e positie in handen had maar schakelde mis waardoor hij direct weer terug viel naar de 9e plaats.

Jos Kolsté die als vierde was gestart kon het tempo van de top zes niet evenaren en moest genoegen nemen met P7. Verschillende rijders maakte tijdens deze kletsnatte race kennis met de grindbak, gelukkig liep geen enkele rijder schade op en kon iedereen de finish op eigen kracht halen. Dick Hendriks had ook een goed weekend. “Geweldig dat het nat was. Jammer dat we geen regenkleding mochten dragen maar de eerste keer zo in de regen, heerlijk. Ik weet niet hoe het komt maar op bepaalde plekken op het circuit kwam het water echt met bakken de wagen in. Dat was de eerste keer wel schrikken maar later wende je er wel aan. Ik heb een leuk weekend gehad en zelfs bezoek gehad van mijn collega’s uit België,” verteld Dick.

Race 2
Vlak voor de tweede race klaarde het weer op en leek deze onder droge omstandigheden verreden te gaan worden. Tijdens het opstellen werden de auto’s nog snel aangepast richting de droogweer afstelling. Hayley Lazell stond met de Oto2rent Westfield op de pole echter toen de rode lampen doofden was het Francois Claeijs met de STAR Westfield die beter weg kwam en met de rook van de banden, bij het ingaan van de Tarzanbocht, de eerste positie overnam van de enige dame in het veld. Maar Hayley liet het hier niet bij zitten en pakte, Francois in de Masterbocht terug. Hiermee nam zij wederom de leiding in handen en aanvankelijk leek het erop dat ze deze niet meer uit handen zou geven.

Maar in de laatste ronde kreeg Hayley problemen met een haperende motor. Francois greep zijn kans en wist vlak voor het vallen van de vlag de eerste plaats te pakken. Hiermee pakte hij zijn eerste overwinning in de Westfield cup. “Ik heb altijd gedacht dat ik in de regen niet echt goed zou kunnen rijden, maar dat blijkt dus absoluut niet waar te zijn. De tweede race wist ik te winnen en dat is natuurlijk helemaal goed voor de puntenstand in het kampioenschap,” aldus Francois. 

Frits van Eerd had een goede start en reed lange tijd op de derde positie. Paolo Massaro, die zijn Aviosign Westfield volledig op de doorweer afstelling had gezet, nam deze positie twee ronden voor het vallen van de finish vlag over. Frits van Eerd moest daarom genoegen nemen met een vierde plaats. Pech was er voor Louis Hutzezon sr.

Met nog drie ronden te gaan moest hij de race opgeven met een losgeschoten koelslang. Dit leverde helaas voor sommige rijders problemen op met het aanremmen van de Tarzanbocht, waardoor diverse rijders een uitstapje maakte naar de grindbak. “De eerste race voelde aan als een training, ik moest er weer even inkomen,” aldus Hutzezon sr. “Het was wel een beetje kl*ten die zesde tijd, maar het was me net even te nat. De tweede race ging wel goed. Jammer dat de koelwaterslang los schoot. Ik heb de wagen gelijk langs de kant stilgezet. Al met al wel een leuk weekend gehad en zeker nieuwe ervaringen opgedaan,” voegt hij eraan toe.

Iemand die het ook goed naar zijn zin had was Gérard Morren met de Dehaco Westfield. Hij reed keurig naar de vijfde positie en verbeterde zijn eigen persoonlijk ronde record op dit circuit. “Normaal zit ik altijd qua rondetijden op de 2:04, maar nu reed ik een 2:02. Het rijden in de regen ging nu goed. De vorige keer ging het niet zo heel erg lekker, maar daar heb ik van geleerd en nu ging het goed.”

At Reitsma voelde zich met de droge omstandigheden ook beter thuis en reed keurig naar de zesde positie voor Jos Kolsté en Geert Klaver (Klaver makelaardij, één van de Westfield cup sponsors) die in de auto van John Pronk reed en deze dag ook voor het eerst in een Westfield reed. Marcus Preijde reed in de achterhoede na het missen van een aantal voorgaande races zijn STAR Westfield over de finish en stond in de einduitslag nog net voor Peter-Jan Weijters ook in een STAR Westfield die een paar keer een uitstapje naast de baan had gehad, gelukkig zonder schade.

Na afloop was de prijsuitreiking in de Westfield tent die door de weersomstandigheden uitstekend van pas kwam en waarin wij ook dit weekend weer veel gasten mochten begroeten.

Eind uitslag Westfieldcup 3 augustus 2008

1e plaats Hayley Lazell
2e plaats Francois Claeijs
3e plaats Frits van Eerd
4e plaats Tim Roks
5e plaats Paolo Massaro
6e plaats Mies van Grunsven

De volgende race van de TopGear Westfieldcup wordt gehouden tijdens de Trophy of the Dunes in het weekeinde van 5/7 september op Circuit Park Zandvoort.

9065617
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
220
6230
12275
9013205
140499
211729
9065617

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven