Afgelopen zondag 3 augustus kwam de Saker Sportscar Challenge weer in actie op Circuit-Park Zandvoort. Op dit 5e evenement van het jaar, waarmee tevens 2e seizoenshelft werd ingeluid, was Schouten Racing ditmaal weer de sterkste.

Publiek
De regenbuien zullen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld, maar deze racedag begaf er zich opvallend veel publiek op de overdekte hoofdtribune van Circuit Park Zandvoort. Deze toeschouwers kregen een fraai autosportprogramma voorgeschoteld met in de Zomer Endurance klasse zowel de Saker Challenge als de V8 klasse. Kortom, een ongekend spektakel wanneer je als nietsvermoedende toerist had besloten eens op het circuit te gaan kijken. 

Kwalificatie
De kwalificatie werd nog onder droge omstandigheden verreden en de tijden waren uiterst competitief. Zo wist Joris Schouten er een indrukwekkende 1:47.852 uit te persen. Ook Rudolf Meyer, die pas aan zijn 2e seizoen in de Challenge bezig is, zette een imposante tijd op de klokken. De snelste kwalificatiesessie die we tot nu toe gezien hebben in de Saker Challenge beloofde dus heel wat voor de races.

Kwalificatie:
1 Schouten Racing 1:47.852
2 Jadbalja-3 Rudolf Meyer 1:48.187
3 VDI Racing 1:49.516
4 Team Hekker 1:50.073
5 QI-ACS Racing 1:50.595

Cruciale bandenkeuze
De eerste manche stelde de teams voor een lastige keuze, werden het regenbanden of toch slicks? Zo stond Rudolf Meyer klaar met regenbanden, maar besloot hij enkele minuten voor vertrek richting de startopstelling om toch over te gaan op slicks. Schouten Racing en Hotspring ondervonden in de opwarmronde dat regenbanden toch niet de juiste keuze waren en kwamen vervolgens de pits binnen om over te stappen op de groefloze Avon banden. Dat het tijdens deze stop opnieuw begon te regenen maakte het niet eenvoudiger, zo ging Hotspring alsnog op regenbanden de baan weer op. De teams die wel op regenbanden stonden, hadden duidelijk moeite. Vanwege de snel opdrogende baan werd het onmogelijk de snelle slijtage tegen te gaan.

Start-finish zege
De eerste wedstrijd draaide uit op een zeer sterke overwinning van Rudolf Meyer. Aanvankelijk lag Bram Inpijn nog aan de leiding, later in de race wist Rudolf de koppositie weer over te nemen. Ondertussen klom Schouten Racing mooi op naar voren, voor Jadbalja Go Fast. Op plaats 5 zagen we Johan Kraan in de Saker Promo finishen, lange tijd reed hij op de 3e plaats totdat hij de twee met slicks rijdende bolides voor zich moest dulden. Uitvallers waren er helaas ook, zo kwamen Hotspring Racing en King Kong Racing Racing met elkaar in aanraking bij de Audi-S chicane. Gelukkig konden beide equipes gewoon weer aan de start verschijnen bij de volgende manche.

1e manche (15 ronden)
1 Jadbalja-3 Rudolf
2 VDI Racing
3 Schouten Racing
4 Jadbalja Go Fast
5 Saker Promo

Sterk debuut
Voor de 2e manche zat er een nieuwe naam achter het stuur bij Schouten Racing, namelijk Marcel Roeleveld, die Coos Schouten voor dit evenement verving. Marcel had al veel race-ervaring, maar reed voor het eerst mee in de Saker Challenge. Dit weerhield hem er echter niet van om in de eerste ronde resoluut de leiding te pakken en deze niet meer af te staan. Rudolf Meyer spinde helaas tijdens deze 1e ronde en kon vanaf achteraan overnieuw beginnen. Jadbalja-2 moest de eerste manche nog missen wegens een technisch probleem, maar kwam nu sterk terug naar de tweede plek voor Hotspring Racing. Daarachter eindigde Balasz Vajta, wiens teamgenoot Mario Bik er vanwege ziekte niet bij was, op een keurige 4e plaats.

2e manche (12 ronden)
1 Schouten Racing
2 Jadbalja-2
3 Hotspring Racing
4 QI ACS Racing
5 Jadbalja Go Fast

Eerste overwinning
Tijdens deze endurance race speelden onder andere de erestraffen een grote rol, maar ook de tankstrategie. Dit deed onder andere Jadbalja-2 de das om, want zij gokten erop de race zonder bij te tanken te kunnen uitrijden, maar moesten mede door het uitblijven van een code-60 periode toch een extra stop inlassen. Vanwege de erestraf, moest ook Schouten Racing zich terugvechten naar voren. Met Marcel Roeleveld aan het stuur werden er fraaie gevechten gevoerd, zo ook met Rudolf Meyer. Na meerdere positiewisselingen wist Rudolf nog net met twee tienden de 3e plaats van Schouten Racing af te pakken. Deze 70-minuten semi-endurance race zorgde voor de eerste overwinning van Balasz Vajta in de Saker Sportscar Challenge. In zijn wit-blauwe QI-ACS Saker kwam hij aan de leiding na de eerste serie pitstops en erestraffen, maar wist die voorsprong vervolgens wel verder uit te bouwen. Met een voorsprong van 17 seconden op Hotspring werden dus zeer waardevolle dubbele punten behaald. Daarachter zagen we Hotspring Racing als 2e en Jadbalja-3 als 3e eindigen. Schouten Racing bleef dan nipt verwijderd van dit podium, maar haalde hiermee wel de dagoverwinning binnen.

3e manche (70 minuten)
1 QI-ACS Racing
2 Hotspring Racing
3 Jadbalja-3 Rudolf
4 Schouten Racing
5 VDI Racing

In de strijd om het kampioenschap is het intussen ongekend spannend tussen Jadbalja-2, dat een sterke seizoensstart kende, en Schouten Racing, dat de laatste paar races langzaam maar zeker terugkomt. De eerstvolgende race is in september op Oschersleben, een circuit dat vorig jaar garant stond voor stevige maar faire duels. 

Tussenstand kampioenschap:
1 Jadbalja-2 (Herbert Boender en Robbert Visser) 663
2 Schouten Racing (Joris en Coos Schouten) 621
3 Jadbalja-3 (Rudolf Meyer) 573
4 Jadbalja-1 (Laurens Meyer) 537
5 Jadbalja Go Fast (Gerrit Meyer) 526
6 Hotspring Racing ( Gerben van der Weij en Jeroen Rutges) 492

Tekst: Stefan Halters

9065723
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
326
6230
12381
9013205
140605
211729
9065723

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven