De ultieme endurance race van het jaar, de 24h van Oschersleben, is gewonnen door 520 Manpower met lange afstandsraketten aan boord Ronald Morien, Ferry Duivenvoorde, Rob Karst en Quint Engel. Totaal hebben zij in 24 uur 703 ronden afgelegd, een nieuw record in de DNRT 24-uurs race geschiedenis. Op de tweede plaats is geëindigd 544 Team Bertram met rijders Nol Betram, Nicky Bertram en Bas Schothorst. Als derde kwam over de finish 526 LeaseDeal/ DB Motorsport met Jeroen den Boer, Rob Bergmans en Rob Kamphues. Dit is de tweede 24-uurs overwinning van het team, die deze race in 2007 ook al op hun naam schreef. Toen was de winst niet voldoende voor het kampioenschap, dit jaar staat het team, met nog twee races te gaan, er beter voor dan ooit.

De race ging zaterdag om 13:30 uur onder zonnige omstandigheden van start. Na de dubbele kwalificatie van vrijdag, die bestond uit een kwalificatie bij daglicht en een kwalificatie in de donkere avond, was het 520 Manpower 1 die van pole mocht vertrekken. Naast Manpower 1 stond 544 Team Bertram op de eerste rij, gevolgd door 526 LeaseDeal/ DB Motorsport en 508 The Dukes op de tweede rij. Team 522 Team RSR en 525 Huiskes Kokkeler Autolease hadden een vijfde en zesde kwalificatietijd neergezet en stonden naast elkaar op de derde rij.

In totaal zijn 35 Volkswagen equipes naar het circuit in het voormalige Oost-Duitsland afgereisd. Er zijn dus 15 teams thuisgebleven, waarover in de pits werd gegniffeld dat deze race dus de mannen van de jongens scheidt. Gemist werd ook cuporganisator Lodewijk Beijst die om hoogzwangere redenen verstek moest laten gaan. De race bevat 24 verplichte stints, wat inhoudt dat de teams tenminste 23 keer de pits binnen moeten komen voor een rijderswissel. De gemiddelde stintduur komt hiermee op precies één uur, 20 minuten korter dan de maximaal toegestane stintduur van 120 minuten.

De start verliep zonder noemenswaardige incidenten en het was 520 Manpower 1 die als eerste de linker bocht, aan het einde van het rechte stuk kon nemen. Het veld volgde en het was opvallend hoe behoedzaam de teams met hun auto's en hun opponenten omgingen. Het is te zien dat de cup bestaat uit ervaren 24-uurs racers, die weten hoe belangrijk het is om het materieel heel te houden. Na het eerste uur was het nog steeds 520 Manpower 1 met rijders Ronald Morien, Ferry Duivenvoorde, Rob Karst en Quint Engel die op de eerste plaats lag.

In het begin van de race werden er al diverse teams met problemen geconfronteerd. Na drie uur racen lag 543 DPA/ DB Motorsport 10 ronden achter op de kop van het veld. Ook 541 Palmyra Racing en 527 Van Beijnum Racing hadden hun problemen en lagen op 9 en 8 ronden achterstand. Ook team 514 Wave Racing en 538 B&W De Kroon werden niet gespaard en hadden na drie uur racen al 7 ronden achterstand.

In het eerste deel van de race hadden diverse teams gekozen voor lange stints, tegen de maximale racetijd van een stint aan om een 'voordelige' pitstop te kunnen maken. Maar in de eerste uren waren er geen incidenten en dus ook geen neutralisaties.

Na drie uur was het nog steeds 520 Manpower 1 die aan de leiding ging, gevolgd door 508 The Dukes die voor deze race uitgebreid was met een van de snelste vrouwen van Nederland, Sandra van der Sloot.

Aan het begin van het vierde uur sloeg de pech toe voor 502 Oranjedak 1. Het team kwam met een kapotte versnellingsbak binnen. Maar de ervaren endurance monteurs van Ames staan hun mannetje op dit terrein en hebben eerder met dit bijltje gehakt. Dat bleek maar weer toen de auto na 48 minuten weer de baan op kon met een nieuwe versnellingsbak.

Rond kwart over vijf vond de eerste neutralisatie van de race plaats, toen een Seat op een onhandige plaats in het grind vaststond en weggesleept moest worden. Veel teams maakten gebruik van deze neutralisatie om hun erestraffen in te lossen. Deze moesten in de eerste 6 uur van de race ingelost worden, dus deze code 60 kwam als geroepen. Teams die deze erestraffen moeten inlossen zijn de eerste zes in het klassement: 520 Manpower 1: 120 sec., 526 LeaseDeal DB Motorsport 100 sec., 507 The Dukes 80 sec., 522 Team RSR 60 sec., 511 JaBé Racing 40 sec. en 516 Viscon Racing 20 sec.

Om 19:30 uur begon de duisternis in te vallen. De ondergaande zon, de oranjerood gekleurde lucht, de schimmen van auto's met gekleurde lichtjes die langsvliegen en de spanning bij de teams dat het nu écht gaat beginnen. Het voelde als een magisch moment.

Na 7 uur racen, om 20:30 uur, hadden zich nog relatief weinig bijzonderheden voorgedaan. Wel opvallend waren enkele wijzigingen in de stand, 507 FIA Racing is in korte tijd van een 23e startplek opgeklommen naar een 7e. 516 Viscon deed goede zaken door van de 21e plaats naar een 10e op te klimmen en 525 Huiskes Kokkeler Autolease en 539 Jaguar Racing 1 hadden wat problemen, waardoor zij uit de top tien waren verdwenen. Ook Peperoni verloor zijn top 10 plaats na een uitstapje van Ronald Timmermans in de grindbak.

Rond 21:00 uur eist de duisternis het eerste slachtoffer. 535 Team 3JP stond op een gevaarlijke plaats langs de kant van de baan. Het betekende de tweede neutralisatie van de race en veel teams komen binnen voor een rijderswissel, een volle tank brandstof en nieuwe banden. Pech voor de mannen van Team 3JP die de hele nacht hadden doorgewerkt om een nieuwe motor te monteren, na de opgeblazen motor in de 1e kwalificatie.

Om 21:30 uur, na 8 uur racen, was het 526 LeaseDeal/ DB Motorsport die het klassement aanvoerde, gevolgd door 520 Manpower 1. Beide teams hebben er 242 ronden op zitten. Ze werden gevolgd door 544 Team Bertram, 522 Team RSR en 508 The Dukes die 241 ronden hebben gereden.

Na 9 uur rijden had 520 Manpower 1 de eerste plaats terug in handen gekregen, maar de verschillen met de concurrentie waren klein. De hele top 5 zat nog steeds in dezelfde ronde.

Halverwege de race, om 01:30 uur was het nog steeds 520 Manpower 1 die de race leidde en lagen 526 LeaseDeal/ DB Motorsport en 544 Team Bertram op een tweede en derde plaats in dezelfde 357e ronde. Pech voor 508 The Dukes & Daisy die door versnellingsbakproblemen in het elfde uur, 30 ronden achterstand hadden opgelopen. Hierdoor werden Jan Evers en Henny van Doorn kansloos voor een hoge eindklassering en zijn ook hun kansen voor de titel 2008 bekeken. Een pluim overigens voor de mannen van Orbit die de bak in 43 minuten verwisselden. In het 10e uur viel het spreekwoordelijke doek voor 524 Thoonen Racing. Door motorproblemen vielen zij definitief uit.

In het 13e uur sloeg het noodlot toe bij 506 KingCap Racing. Het ging zo goed met Robin Vogel, Henk Maassen vd Brink en Christian Dijkhof, maar door versnellingsbakproblemen werden zij gedwongen de pits op te zoeken. Opnieuw konden de mannen van Orbit laten zien wat ze waard waren. Dit keer wisten zij de bak in 40 minuten te verwisselen, maar konden hiermee niet voorkomen dat het team terugviel naar een 26e plaats. Vlak na KingCap meldt ook 525 Huiskes Kokkeler Autolease zich met versnellingsbakproblemen bij Orbit. Het raceservice team had echter geen extra versnellingsbakken meer, waardoor het team moest opgeven. In het 14e uur was het ook einde verhaal voor het Belgische team Nagels Racing. Na 396 ronden moesten ook zij opgeven vanwege versnellingsbakproblemen.

Na 15 uur racen leek 520 Manpower 1 de leiding vast in handen te hebben. Met 3 ronden voorsprong op 544 Team Bertram, 422 Team RSR en 526 Team RSR zag het er goed uit voor nummer één van het algemeen klassement.

Aan het begin van de ochtend werden in de kop van het weinig fouten gemaakt. Na 18 uur reed 520 Manpower 1 met 524 ronden aan kop, gevolgd door 544 Team Betram en 526 LeaseDeal/ DB Motorsport met 522 ronden. Op de vierde plaats lag 522 Team RSR met twee ronden achterstand op zijn voorganger. Peperoni had zich knap teruggevochten in de top tien en lag zelfs 5e. In verband met de verschillende teamstrategieën waren de onderlinge verhoudingen niet altijd duidelijk. Verschillende momenten van bandenwissels en verwisselen van remblokken zijn van grote invloed en kunnen ronden achterstand veroorzaken. Daardoor is altijd pas in het laatste uur vast te stellen, hoe de verhoudingen werkelijk liggen.

In het 19e uur deden zich een aantal verrassende ontwikkelingen voor. 507 FIA Racing had problemen en zakte weg naar een 17e plaats. In de pits aangekomen bleek de motor scheef te hangen en zag het er naar uit dat het probleem moeilijk te verhelpen zou zijn. Ook 529 YellowWood Racing verliest tijd en zakt terug naar een 12e plaats. Andere teams profiteren hiervan, waaronder Endurance rijders van het eerste uur, 505 Kolenaar de Bekker. Met hun in “Polizei” uigevoerde raceauto liggen zij hierdoor op een keurige 9e plaats. Terwijl de zon langzaam opkwam maakten de teams zich klaar voor de laatste loodjes.

In de laatste uren begon het echt spannend te worden. Veel teams hadden problemen gehad met versnellingsbakken, tapeinden, fusees en andere typische endurance problemen, die anderen natuurlijk ook nog kunnen overkomen. Rond tien uur gaat het mis met 516 Viscon Racing. Cees Visser schiet in de chicane na het tweede rechte stuk met hoge snelheid de banden in. Achteraf blijkt een afgebroken voorwielophanging de oorzaak te zijn. Cees is met de schrik vrij gekomen. Door hun problemen zakte YellowWood verder terug naar 23e plaats en moest 507 FIA Racing uiteindelijk opgeven.

Na 22 uur was de kop van het veld onveranderd met op de eerste plaats 520 Manpower 1 met 642 ronden, op de tweede plaats 544 Team Bertram met 640 ronden en op de derde plaats 526 LeaseDeal/ DB Motorsport met 639 ronden. Rob Filart van 511 JaBé Racing maakte een kostbare fout door na een code 60 iets te voortvarend te herstarten, waardoor hij van de baan ging en vast kwamen te zitten in het grind. Peperoni profiteerde en nam de 4e plaats met alle plezier in. Met nog twee uur te rijden werd het vizier gericht op het podium.

In het 23e uur veranderde er aan de kop van het veld weinig. Alleen 534 Backeland klom op van een 8e naar een 5e plaats. Achter in het veld hadden 508 The Dukes & Daisy en 506 KingCap zich na hun versnellingsbakproblemen teruggevochten naar een 18e en een 19e plaats, maar een top 10 kwalificering zou er niet meer voor ze inzitten.

In het laatste uur houden de rijders het hoofd koel en worden er geen fouten meer gemaakt. Om 13:30 uur wordt 520 Manpower 1 met Ronald Morien, Ferry Duivenvoorde, Rob Karst en Quint Engel als eerste afgevlagd. Totaal hebben zij in 24 uur 703 ronden afgelegd, een nieuw record in de DNRT 24-uurs race geschiedenis. Op de tweede plaats eindigt 544 Team Bertram met rijders Nol Betram, Nicky Bertram en Bas Schothorst. Als derde zijn gefinisht 526 LeaseDeal/ DB Motorsport met Jeroen den Boer, Rob Bergmans en Rob Kamphues.

Einduitslag 24-uurs race:
01. 520 Manpower 1 703
02. 544 Team Bertram
03. 526 LeaseDeal/ DB Motorsport
04. 540 Peperoni Racing
05. 522 Team RSR
06. 539 Jaguar Racing 1
07. 511 JaBé Racing
08. 534 Backeland
09. 505 Kolenaar de Bekker
10. 528 Peter Kommer Autosport

Met de dubbele punten die deze race te verdienen waren, verstevigt 520 Manpower 1 zijn nummer 1 positie in het algemeen klassement. Het team heeft nu 353 punten. Ook de nummer 2 in het algemeen klassement, 526 LeaseDeal/ DB Motorsport kon flink wat punten bijschrijven door hun derde plaats en komt op een totaal van 328 punten. Op de derde plaats in het algemeen klassement staat 522 Team RSR met 300 punten.

De 2008 editie van de DNRT 24-uurs race op Oschersleben mag weer een groot succes genoemd worden. Huub Vermeulen, Ria Waterreus en alle andere medewerkers van het DNRT mogen trots zijn op zo'n geweldig evenement. De rijders, teams en meegereisde vrienden, familie en sponsors hebben wederom volop genoten. Hoewel het DNRT heeft aangegeven dat het niet zeker is dat er volgend jaar weer een 24-uurs race is, hoopt iedereen dat het toch weer het geval zal zijn

Tekst: www.volkswagenendurancecup.nl

Voor de foto's van deze 24 uur van Oschersleben, kijk dan snel hier!

9473813
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7106
9672
48184
9360657
197514
158014
9473813

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven