Madeno Racing, het bekende Nederlands Racing Team dat internationaal actief en succesvol is met ondermeer officiële race en rally versies van de Clio RS, introduceert de opzienbarende Renault Clio.R20. Met dit supersnelle sportmodel, dat ook is toegelaten op de openbare weg, lanceert Madeno Racing een nieuw concept voor de ultrasportieve automobilist.



Als basis dient een nieuwe of jonggebruikte Clio RS die vervolgens door Madeno Racing volledig wordt geprepareerd, voor het circuit en de openbare weg. Kopers van een Clio.R20 kunnen daarnaast rekenen op een volledige ondersteuning door Madeno Racing. Want binnen het concept valt ook een optimale service tijdens trackdays, zoals de onderdelenvoorziening en het verlenen van technische support door vakkundige autosportmonteurs.

Trackday
Het rijden op het openbare wegennet van ons land biedt – letterlijk – weinig ruimte voor sportief automobilisme. Overvolle wegen, files van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, de vele snelheidsbeperkingen en talloze vaste en mobiele snelheidscontroles zijn niet bepaald de geschikte voorwaarden voor een wat vlottere rijstijl en sportief rijplezier. Automobilisten met een passie voor die sportieve rijstijl zien dan ook uit naar mogelijkheden om de eigen grenzen - en die van de auto - te verkennen.

Leo van der Maden, Manager van Madeno Racing: “Het deelnemen aan autoraces is voor velen echter toch net een stapje te ver en te kostbaar. Trackdays op een afgesloten circuit met een speciaal hiervoor geprepareerde auto zijn dan een ideale manier om op een veilige en verantwoorde wijze de eigen grenzen- en die van de auto- te verkennen. En dat met een auto die vervolgens weer probleemloos invoegt in het dagelijkse woon-werkverkeer. Daarnaast is deelname aan een trackday voor veel automobilisten de ideale mogelijkheid om de dagelijkse stress en drukte even van zich af te zetten.


Madeno Racing Clio. R20 
Een ‘normale’ straatauto, hoe snel en goed van kwaliteit ook, is niet echt geschikt voor het rijden op een circuit. Niet alleen zullen wegligging en remmen daarvoor te wensen overlaten, ook zullen specifieke onderdelen al snel de geest geven. Voor de categorie ultrasportieve automobilisten heeft Madeno Racing op basis van de Clio Renault Sport daarom een ‘road-legal’  R20 trackday edition ontwikkeld. Daarbij is de jarenlange ervaring met de preparatie en het op professionele wijze inzetten van zowel race- als rally-Clio RS versies in diverse nationale en internationale competities van onschatbare waarde.

Voor trackdaydeelname op een circuit met een Clio.R20 is geen speciaal transport nodig, want de Clio.R20 van Madeno Racing is toegestaan op de openbare weg en dus voorzien van een kenteken. De Clio.R20 wordt door Madeno Racing volledig volgens RDW/APK-eisen en voorschriften gebouwd en blijft daardoor voorzien van het originele kenteken zodat de auto tevens probleemloos voor normaal dagelijks gebruik geschikt is.

Als basis dient een nieuwe of jonggebruikte standaard Renault Clio III RS. Voor aanvang van de preparatie van de standaard al uitermate sportieve en potente Clio RS worden in nauw overleg met de klant de gewenste specificaties en wensen besproken en geanalyseerd. Vervolgens wordt een budgetcalculatie en preparatieplanning gemaakt. Tijdens de preparatie wordt de klant door Madeno Racing regelmatig geïnformeerd over de voortgang, waarbij de Madeno Racing-technici zorgdragen voor perfectie tot in de kleinste details.


Conversie en preparatie
Het interieur van de standaard Clio RS wordt helemaal gedemonteerd, waarna de gehele body kaal gemaakt wordt voor de montage van een volledig gelaste veiligheidsrolkooi. De complete binnenzijde van de body en de rolkooi worden vervolgens in de gewenste kleur gespoten. Daarna wordt het interieur voorzien van twee FIA-gekeurde Sabelt racestoelen inclusief een zespunts veiligheidsharnas en een racestuur met stuurnaafverlenger. Voor een optimale zitpositie wordt de stuurkolom aangepast aan de lagere zitpositie.

Voor een verdere gewichtsreductie en een optimale afwerking van het interieur heeft Madeno Racing speciaal voor de Clio.R20 trackdayversie deurpanelen, achterpanelen en footrests ontwikkeld van polyester en ultralicht carbon fiber. Het onderstel van de Clio.R20 wordt voorzien van een door Madeno Racing ontwikkelde en volledig verstelbare coil-over suspensionkit met een road/trackday set-up. De spoorbreedte van zowel de voor- als achteras neemt met maar liefst 32mm toe.

Voor optimalisatie van de wielgeometrie wordt de voorwielophanging voorzien van een bumpsteer kit, verstelbare topmounts inclusief uniballs die tevens optimale verstelmogelijkheden voor camber en caster van de vooras mogelijk maken. Voor het verkrijgen van de gewenste achterwielgeometrie wordt de achteras gemodificeerd en voorzien van afstelmogelijkheden voor sporing en camber.

Op de originele RS of optionele 8.0 x 17 Speedline flowformed cup velgen worden roadlegal Toyo R888 high performance semi slick banden gemonteerd. Daarbij worden tevens  de standaard wielbouten vervangen door tapeinden en wielmoeren. Het Brembo remsysteem wordt geoptimaliseerd middels remkoeling naar de 312mm
remschijven en vier zuigerremtangen, montage van teflon/edelstaal remleidingen, remblokken met race-compound en Dot 5.1 remvloeistof.


Motorvermogen
Het standaard motorvermogen van de 197 pk sterke 2.0 16V Renault Sport krachtbron stijgt door een gewijzigd in- en uitlaatsysteem en recalibratie van de motormanagementsoftware naar 206 pk. Standaard heeft de Clio een handgeschakelde close ratio 6-versnellingsbak. Optioneel zijn diverse motorperformance upgrade kits tot 230 pk leverbaar.

Voor de zeer ervaren en veeleisende Clio.R20 trackdayrijders biedt Madeno Racing tevens een uitgebreid programma aan opties, zoals diverse motorupgradekits, een sperdifferentieel, high performance wielophangingdelen en laptime- en dataloggingsystemen. Naast de opbouw en preparatie beschikt Madeno Racing tevens over een uitgebreid scala aan specialistische service tools zoals de laatste nieuwe Renault Sport testapparatuur, een rollentestbank, een schokdempertestbank, suspension service tools inclusief custom revalving mogelijkheden en een state of the art  suspension setup platform voorzien van 4 digitale weegschalen en tools voor het afstellen van de gewenste cornerweights en wielgeometrie.

Trackdays
Madeno Racing biedt Clio.R20 bezitters tevens een uniek scala aan trackdayservices, zoals professionele track support door ervaren racemonteurs, maar ook de inschrijvingen en hospitality voor de deelnemers en rijinstructie door professionele instructeurs maken deel uit van het Madeno Racing trackdayconcept. Leo van der Maden, preparateur van de Renault Clio.R20: “Eigenlijk is ons nieuwe concept een soort van eigen trackday-sports cup voor Clio.R20 bezitters waarbij men individueel of in groepsverband aan trackdays kan deelnemen op circuits als Zandvoort, Assen, Zolder (B), Spa Francorchamps (B), Nürburgring (D) maar ook hebben we inmiddels al belangstelling voor trackday deelname met de Clio.R20 op legendarische circuits als Le Mans (F) en Monza (I).

Prijs
Een geheel nieuwe Clio.R20 is compleet rijklaar geprepareerd leverbaar
vanaf € 38.450,00 (incl. BPM, excl. BTW). Ook behoort leasing tot de mogelijkheden. Wanneer de conversie tot een R20 op basis van een jonggebruikte standaard Clio RS wordt uitgevoerd, toont het prijskaartje een bedrag vanaf € 16.700,00 (excl. BTW) voor de kit inclusief de opbouw en preparatie.
Meer informatie is te vinden op de Clio R20 trackday edition website: www.ClioR20.nl 

9069103
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3706
6230
15761
9013205
143985
211729
9069103

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven