Door een probleem bij de provider is het helaas de afgelopen week niet gelukt om artikelen te plaatsen op deze site. Toch ben ik heel blij te zien dat het aantal bezoekers aan de site niet echt gedaald is. Hier is natuurlijk een hartelijk dank wel op zijn plaats voor het vertrouwen dat jullie hebben in NoSpeedLimits.nl.

Afgelopen weekend was natuurlijk een mooi raceweekend met veel autosport waar veel over te schrijven zou zijn geweest. Even een kort resumé wat er allemaal voorbij kwam.


WTCC
De mooie derde plaats van Tom Coronel tijdens de kwalificatie van de WTCC in Pau. Tom die zich als enige SEAT wist te nestelen tussen de Chevrolets en BMW's. "Ik heb iets met stratencircuits," liet een zeer tevreden Coronel weten na de kwalificatie. Ik had niet verwacht in Q2 te kunnen rijden nadat ik de voorkant van mijn wagen in elkaar had gereden maar de jongens hebben mooi werk neergezet en als beloning hoop ik morgen wat punten voor hen, maar natuurlijk ook voor mij binnen te kunnen slepen."

De pole voor de eerste race kwam op naam te staan van Andy Priaulx die al in geen 30 maanden meer een pole wist te pakken. Na de kwalificatie werd bij negen van de tien rijders, die het tot de tweede kwalificatie hadden geschopt, de snelste ronde afgenomen. Dit omdat ze het maximale aantal toeren overschreden hadden. Hiermee is het Augusto Farfus die vanaf pole zal vertrekken. Terwijl Tom Coronel die de derde plaats in handen had naar een zesde plaats werd teruggezet. Jaap van Lagen kwalificeerde zich op een 22ste positie maar zal binnenkort naar Magny-Cours af reizen om daar voor Lada te gaan testen. De nieuwe motor zit eraan te komen waarmee ze 25 pk extra zullen gaan krijgen.

Rob Huff weet de eerste race van het weekend op zijn naam te schrijven nadat hij zich gedurende de race flink breed moest maken om een heel sterke Augusto Farfus achter zich te houden. Jörg Müller eindigde de race op een derde plaats. Felix Porteiro pakt de eerste plaats in de Independents klasse, maar de manier waarop hij deze pakte, door Tom Coronel hardhandig aan de kant te zetten, zal zeker onderzocht gaan worden. Jaap van Lagen weet de race door problemen met zijn Lada niet te finishen en moet vroegtijdig naar de pitstraat.

Voor de tweede race mag Alain Menu van pole vertrekken met Franz Engstler naar zich op de tweede plaats. De Duitser heeft een goede start en weet de leiding in de wedstrijd te pakken. Echter, nadat er het één en ander mis ging werd de beslissing genomen om de safetycar in te zetten. Echter deze nam zelfstandig de beslissing om de baan op te gaan waardoor hij vol werd geraakt door Engstler die nog wel verwoede pogingen ondernam om dit te vermijden. De race werd na dit ongeval stilgelegd en nadat de baan weer schoon was opnieuw herstart met Alain Menu aan de leiding. Deze zou hij ook vast weten te houden en voor Augusto Farfus en zijn teamgenoot Rob Huff neemt hij de grootste prijs mee naar huis.

Porsche Carrera Cup
De pole voor de Porsche Carrera Cup die in het voorprogramma rijden van de DTM op het circuit van Hockenheim, is in handen gekomen met Jan Seyffarth. Seyffarth die op de DSF geïnterviewd werd gaf aan dat hij in Jeroen Bleekemolen zjn grootste concurrent voor het komende seizoen ziet. Helaas voor Bleekemolen kwam hij in de kwalificatie niet verder dan een vijfde plaats. Thomas Jäger ging er met de tweede plaats vandoor gevolgd door Christian Engelhart die voor MRS de derde plaats op de startgrid pakte.

De op zondag verreden eerste race van het seizoen in de Porsche Carrera Cup is op naam komen te staan van Jan Seyffarth. Thomas Jäger eindigde op een tweede plaats gevolgd door Jeroen Bleekemolen die de race vanaf de vijfde plaats begon. Aan het begin van de race maakte Bleekemolen een foutje waardoor hij terugviel naar een zevende positie. Gedurende de race wist hij met een paar mooie inhaalacties terug te komen naar een vierde plaats waarna hij met Christian Engelhart streed om de derde plaats die uiteindelijk in handen is gekomen van de Nederlander die daarmee zijn eerste podium van het seizoen pakt.

DTM
Ook in de DTM stond de kwalificatie op het programma waarbij Mattias Ekström de snelste ronde wist te rijden en zodoende de pole in handen nam. Tom Kristensen, die aan heeft gegeven dat dit zijn laatste jaar in de DTM is, pakte de tweede plaats voor Martin Tomczyk. De beste Mercedes die we op de grid tegenkomen is die van Paul di Resta die de zesde plaats wist te pakken.

De race leek op naam te komen van Mattias Ekström die het grootste gedeelte van de race aan de leiding ging voor Tom Kristensen. Echter kreeg de Zweed te kampen met een lekke band waardoor hij genoodzaakt was nog een extra pitstop te maken. Ekström viel hierdoor terug naar de zevende plaats en gaf daarmee de overwinning weg aan Kristensen die samen met Timo Scheider en Oliver Jarvis het podium mocht betreden voor de eerste race van het seizoen.

Formule 3 Euroseries
In de Formule 3 Euroseries is zaterdag de eerste race gereden die op naam is komen te staan van Stefano Coletti. Sam Bird, die van pole mocht vertrekken, had een slechte start en viel direct terug naar een derde plaats nadat ook Robert Merhi hem in wist te halen en achter Coletti de race als tweede aanving. Deze drie stonden ook in deze volgorde na de race op het podium. Mika Mäki had een goede race en wist in zijn debuutrace als vierde te finishen. Carlo van Dam eindigde de race op een 18de plaats terwijl Henkie Waldschmidt zijn wagen met technische problemen langs de kant moest parkeren. De duidelijk teleurgestelde Waldschmidt vind zichzelf alsnog als 22ste terug op de uitslagenlijst.

De tweede race kwam op naam te staan van Jean-Karl Vernay die daarmee zijn allereerste overwinning in de series binnen wist te halen. Vernay vertrok van de derde plaats en wist gelijk aan de start de leiding te pakken om hem vervolgens niet meer af te staan. Christian Vietoris en Jules Bianchi pakte de tweede en derde plaats in de race. Henkie Waldschmidt viel de eerste race nog uit, maar eindigde deze tweede race op een negende positie. Carlo van Dam had minder geluk en eindigde de tweede race niet.

Formula Master
Twee Nederlanders vinden we terug in de Formula Master die in het voorprogramma van de WTCC rijden. Eerder al was het Kelvin Snoeks die bij AR Motorsport werd bevestigd. Later kwam daar Dennis Retera bij. Tijdens de kwalificatie was het Fabio Leimer die de pole wist te pakken en deze ook wist te verzilveren door als winnaar over de meet te komen. Gevolgd door Vladimir Arabadzhiev en PÃ¥l Varhaug die een hele mooie eerste race reed. Dennis Retera wist ook een mooi resultaat neer te zetten en eindigde als achtste terwijl Kelvin Snoeks uitviel doordat hij spinde en de muur raakte.

Door de reversed grid was het Dennis Retera die van pole mocht vertrekken. “Ik vond het een zware race. Ik mocht deze tweede race van pole vertrekken maar moest zo hard vechten om Alessandro Kouzkin achter mij te houden. Tot hij een gat zag, waarvan in dacht dat hij er niet was, en hij wist mij op een mooie manier in te halen. Als je bedenkt dat dit mijn eerste kennismaking was, kan ik niet meer dan heel blij zijn met deze tweede plaats,” aldus Dennis Retera. De overwinning kwam uiteindelijk op naam te staan van Alessandro Kouzkin met Dennis Retera op een mooie tweede positie. Ook Pål Varhaug die ook in deze tweede race de derde plaats wist te pakken.

FIA GT
Dan was er ook nog een race in Adria waar de FIA GT een twee uur durende race reed. De beide Vitaphone Masserati MC12 vertrokken daar van pole waarbij de nr. 1 Vitaphone van Bertolini en Bartels de race wisten te winnen. Anthony Kumpen en Mike Hezemans wisten met de Corvette C6R de tweede plaats te pakken voor de tweede Maserati van Müller en Ramos die de laatste podiumplaats wisten te pakken. In de GT2 kwam de overwinning voor Westbrook en Collard terwijl de tweede plaats ging naar Vilander en Bruni voor Barba Lopez en Cadei.

IRL
Robert Doornbos heeft zich weten te plaatsen voor de Indy500. In de derde kwalificatie zal de Rotterdammer vanaf de 23ste plaats vertrekken van een 33 wagens tellend veld. "Ik ben heel blij en trots dat ik mijzelf geplaatst heb. Het zijn, met name door de wind die vanuit diverse richtingen komt, vier hele spannende ronden geweest," aldus Doornbos na de kwalificatie.

A1GP
Verder kwam het bericht naar buiten dat de organisatie van de A1GP World Cup of Motorsport voorlopig niet meer Circuit Park Zandvoort aan zal doen voor haar race in Nederland. Er is namelijk een vijfjarig contract getekend met het TT Circuit van Assen. Dit zal het komende seizoen al ingaan.

9458831
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1796
12036
33202
9360657
182532
158014
9458831

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven