Postuur en gelaatsuitdrukking bepalen het karakter van auto’s al zolang ze bestaan. Regionale culturen drukten daarnaast altijd hun stempel op de stijl. Binnen dat kader van Italiaans, Frans, Amerikaans of Engels design verwierf de vormgeving van Duitse auto’s een eigen positie met een solide élégance als van een aristocratisch kasteel.

 

Auto Union en Audi in het bijzonder hebben tot de dag van vandaag een eigen invulling gegeven aan die cultuur, aangevuld met Audi’s visualisering van haar traditioneel technische perfectie. Dat maakt Audi’s door de jaren heen niet alleen attractief, maar voegt de dimensie kwaliteit toe aan de optische uitstraling.

Experimenten met aërodynamische vormen voor de Audi type K van ingenieur Paul Jaray in 1924 en nieuwe concepten zoals voorwielaandrijving in 1933 inspireerden de vooroorlogse Auto Union-stilisten. Met durf en gevoel voor esthetische schoonheid creëerden zij de wonderschone Audi 225 UW Front roadster, een artistieke mijlpaal in de Duitse autohistorie. In de jaren vijftig borduurden Auto Union ontwerpers voort op in de jaren dertig in gang gezette designtrends. Het sierlijke silhouet van de onvergetelijke DKW 3-6 (sinds 1950) was het tastbare resultaat dat zich meer dan een decennium lang onderscheidde van elke middenklasser binnen en buiten Duitsland. De DKW Monza coupé (1956) en de flamboyante 1000 SP coupé (1957) en roadster (1964) verwierven zich zelfs een eigen plaats onder de klassieke naoorlogse auto-ontwerpen.

De naam Audi in combinatie met de vier ringen die de oorspronkelijke vier merken van het Auto Union concern symboliseren, was aanvankelijk gezichtsbepalend voor het in 1965 herboren merk uit Ingolstadt. Maar al gauw ontwikkelde het Audi-design zich verder dan alleen een herkenbaar front.

Audi’s type 100 S coupé uit 1971 straalde een bijna Italiaanse flair uit wat het model in zijn tijd tot verkoopsucces maakte en vervolgens spontaan tot geliefd verzamelobject ontwikkelde. In 1983 toonde Audi de wereld dat voorspong door techniek verder reikte dan innovaties onder de motorkap; het kon ook gevisualiseerd worden. De Audi 100 was namelijk wereldkampioen op het gebied van aerodynamica ten behoeve van minimale luchtweerstand, met lessen geleerd van de recordwagens uit de jaren dertig.

In toenemende mate nam Audi de laatste decennia het voortouw op het gebied van stilistische vernieuwing bij zowel het eigen merk alsook binnen de autoindustrie in zijn algemeenheid, niet in de laatste plaats door de toegepaste aerodynamica en functionele details. Gedurende de jaren negentig sprak uit een reeks consequent gestileerde studiemodellen zoals de Avus, quattro coupé of de ASF lichtgewicht limousine een succesvolle poging een auto door een totale vormtaal onderscheidend te maken. De Audi TT en R8 coupé zijn daardoor nu al designiconen. Italiaanse invloeden van de hand van designchef Walter da Silva en de invoering  van Audi’s trotse single frame grille - die associaties oproept met de roemrijke vooroorlogse Grand Prix wagens - zijn voorlopig bepalend voor Audi’s designtaal, die echter volop in ontwikkeling blijft.

Gisteren bestond Audi precies 100 jaar. De Nederlandse Audi-importorganisatie, die dit jaar precies 35 jaar actief is, geeft dit eeuwfeest een bijzonder tintje. Zo krijgt de fabriek, Audi AG, op het grote Audi-gala in Ingolstadt een officiële Audi-tulp overhandigd. Op het Gala tere ere van het honderdjarig bestaan van Audi in Ingolstadt, overhandigt de Nederlandse Audi-importeur de eerste officiële Audi-tulp aan vertegenwoordigers van Audi AG. Deze tulp is een kruising van het Negrita- en Pink Diamond-ras. Hij is indringend rood van kleur en valt verder op door zijn grote bloemen. De Audi-tulp is een goede groeier en bloeit van eind januari tot en met het einde van het tulpenseizoen.

Uiteraard staat ook de showroom van Audi-importeur Pon’s Automobielhandel in Leusden in het teken van het honderdjarig bestaan van Audi. Naast de Audi oer-quattro en diverse rally-uitvoeringen van de Audi quattro, is een matzwarte Audi R8 daar een van de blikvangers. Deze sportwagen dankt zijn dreigende matzwarte kleur aan de zogenaamde VinyTouch-afwerking, een uitermate sterke en kleurechte folie die - indien gewenst - eenvoudig is te verwijderen. Toch is de Audi R8 niet volledig matzwart: het 100 jaar voorsprong-door techniek-logo is in glans uitgevoerd en zorgt op die manier voor een even subtiel als fraai contrast. En over sport gesproken: de DTM-races die in het weekeinde van 17-19 juli op het Circuit Park Zandvoort plaatsvinden, staan voor Audi ook in het teken van het honderdjarig jubileum van het merk.

In Nederland grijpt Audi het eeuwfeest tevens aan om de compleet nieuwe site www.audi.nl te presenteren. De nieuwe site, die op 16 juli live gaat, is nog fraaier en gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger en er is uiteraard veel informatie over de historie van het merk te vinden.

10047088
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3821
5193
32150
9988192
84316
118171
10047088

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven