Coureur Marijn van Kalmthout heeft een enerverend raceweekend achter de rug. In het Belgische Zolder zag de Hoofddorper in race 1 een zekere zege in de EuroBOSS Series in rook opgaan door een mechanisch defect aan zijn Benetton Formule 1. "Gelukkig wist ik me in de tweede race fraai op te werken door mezelf vanaf startpositie acht naar een mooie tweede plaats te rijden,’’ aldus Marijn van Kalmthout. "Zo wist ik het weekeinde goed te eindigen."

De EuroBOSS Series reed afgelopen weekend in het programma van de Superleague Formula. De SF is een relatief nieuwe singleseater-serie met auto’s met zo’n 750 paardenkrachten. "Het leuke was dat wij in onze ‘oude’ Formule 1’s net zo snel waren,’’ vertelt Marijn van Kalmthout over de power waarmee hij en zijn collega’s mogen sturen in de European Big Open Single Seaters Series (EuroBOSS).

Van Kalmthout, die recentelijk tijdens een presentatie-demo van het Superleague evenement op Zolder al wat oefenkilometers had gereden met zijn Benetton, zat er vanaf de trainingen direct goed bij. "Het ging super. Ik had ook een uitstekende kwalificatie, waardoor ik de eerste race achter Klaas Zwart als de nummer twee mocht beginnen,’’ doet de racende autodealer uit Hoofddorp verslag.

Zo vlak voor de eerste race waren de weersomstandigheden nogal lastig te voorspellen. Dat had grote invloed op de wedstrijd. "De baan was nat, maar wel aan het opdrogen. Iedereen had regenbanden laten monteren, ik ook. Maar vlak voor de start ben ik snel gewisseld naar slicks. Dat bleek een uitstekende keuze. Nadat ik in de eerste ronde mijn rubber had opgewarmd, wilde ik de aanval inzetten op de leidende Klaas Zwart die op regenbanden reed,” weet Van Kalmthout. "Eigenlijk kon niets mij van een overweldigende zege afhouden, totdat er spontaan een prise-as afbrak en ik geen aandrijving meer had. Het is pure pech dat een mechanisch defect juist op een moment kwam dat een zekere winst in het verschiet lag. Dat was wel heel erg zonde.’’ De race werd uiteindelijk gewonnen door de Nederlander Frits van Eerd in zijn 98’er Tyrrell.

Marijn van Kalmthout liet zich echter niet uit het veld slaan. Hij was tijdens de tweede manche belust op revanche. "Vanwege mijn uitvallen in de eerste race moest ik vanaf plek acht beginnen. Ik had een superstart en kwam na één rondje reeds als tweede door,’’ vertelt hij. "Koploper Klaas Zwart kon ik aanvankelijk nog goed volgen, al ging hij er in het vervolg vandoor. Ik had tevens last van het feit dat mijn traction control nog op regenstand stond. Dat is ‘Formule 1 onervarenheid’ aan mijn kant. Maar per race leer ik de auto en diens mogelijkheden steeds beter kennen. Ik kon de wedstrijd op Zolder goed uitrijden, met een nette tweede plaats als resultaat. Een mooie ‘up’ na de ‘down’ van race 1.’’

Het technische team van Engelse Mansell Motorsport – die mij dit seizoen ondersteunen - gaat de Benetton van Marijn van Kalmthout binnenkort testen op Donington Park. "Ze gaan nog wat dingen verder verfijnen aan de auto,’’ zegt Van Kalmthout, die daardoor optimaal geprepareerd aan de start hoop te staan tijdens het volgende EuroBOSS-weekeinde. "Dat is 22 en 23 augustus in het Zweedse Anderstorp. Ik ben er nog nooit geweest, maar ben erg benieuwd.’’

Een week eerder, op 16 augustus a.s., zal Marijn van Kalmthout ook te zien zijn tijdens de Bavaria City Racing. Op dit grote autosportspektakel door hartje Rotterdam komen jaarlijks vele honderdduizenden mensen af. "Tijdens de presentatie van dit Superleague Formula weekend, een paar weken geleden, kreeg ik een uitnodiging van de organisatie en kijk er erg naar uit om daar een demo te mogen geven,’’ aldus Van Kalmthout, wiens 8 jarige zoon Rinus met een groep karters eveneens actief zal zijn op het groots opgezette Bavaria City Racing evenement.

9500950
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3289
10008
75321
9360657
224651
158014
9500950

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven