Het Dutch Power Pack-programma krijgt voor het seizoen 2010 een belangrijke uitbreiding in de vorm van de voor Nederland nieuwe Radical Cup. De nieuwe klasse is een gezamenlijk initiatief van Radical Sportscars Nederland en Circuit Park Zandvoort, dat in eerste instantie wordt aangegaan voor een periode van drie jaar. Met de komst van de Radical Cup is er in het DPP-programma voor het eerst ook sprake van een klasse voor sportprototypes. Tijdens de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort (5 en 6 september) toont Radical een aantal auto’s van het type SR3-RS en wordt informatie verstrekt aan geïnteresseerde coureurs en teams.

Internationaal is Radical inmiddels een begrip. Het Britse merk verwierf faam met sportwagens die ook op de weg mogen worden gebruikt, maar het vooral goed doen tijdens de in Groot-Brittannië zeer populaire ‘trackdays’. Dat leidde al snel tot verdere initiatieven op racegebied, zodat er op dit moment al in Australië, China, de VS, de Golfstaten, België, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Spanje, Zweden en uiteraard Groot-Brittannië met Radicals geracet wordt. Daarnaast is er een Europese competitie, de Radical European Masters, die rijdt in het voorprogramma van de Le Mans Series.

“Als je kijkt naar de ons omringende landen was Nederland tot nu toe eigenlijk het enige land waar nog niet met Radicals geracet wordt”, zegt Jarno Born van Radical Sportscars Nederland. “Daar komt dus volgend jaar verandering in. Voor ons is het bovendien een goede promotie, want in 2010 komt er een nieuw model Radical, dat wat meer als straatauto bedoeld is. De komst van de Radical Cup in Nederland is dus een goede manier om de bekendheid van het merk te vergroten.”

De Radical SR3-RS weegt slechts 580 kilogram en wordt aangedreven door een 1340 cc viercilindermotor die een vermogen van 210 pk en een koppel van 177 Nm levert. Er wordt geschakeld met een sequentiële zesversnellingsbak. De auto is voorzien van een ingebouwde veiligheidscel die voldoet aan de FIA-normen. De verkoopprijs in Nederland bedraagt € 49.000. Er zijn diverse opties leverbaar, waaronder een ‘paddle shift’-systeem met tussengasfunctie (‘auto-blip’) en pneumatische kriks. Technologiepartners voor de Radical Cup in Nederland zijn Dunlop, de exclusieve Radical-bandenleverancier, en onderstelspecialist Intrax. “Het chassis is FIA-gekeurd net als de LMP1- en LMP2-auto’s uit de Le Mans Series, dus de Radical is de veiligste sportscar op dit niveau en in deze prijsklasse”, verklaart Jarno Born.

De Radical Cup wordt vanaf 2010, aanvankelijk voor een periode van drie seizoenen, een vast onderdeel van het Dutch Power Pack. “Een klasse voor sport-prototypes was het enige dat we in het DPP-programma eigenlijk nog misten en dankzij de samenwerking met Radical wordt dat gat nu opgevuld”, zegt Erik Weijers, C.O.O. van Circuit Park Zandvoort. “Doordat de Radical Cup een vast onderdeel wordt van het Dutch Power Pack kan de klasse gebruik maken van de gegarandeerde televisie-exposure in het DPP-programma op RTL7, gegarandeerde aandacht in de programmabladen, de evenementenagenda, het DPP-jaarboek, de DPP-internetsite en wat er verder nog bij hoort. De DPP-evenementen ontwikkelen zich meer en meer tot volwaardige entertainmentprogramma’s met niet alleen volop race-actie op het circuit, maar ook entertainment voor jong en oud in het rennerskwartier.”

Tekst: PR

9504524
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6863
10008
78895
9360657
228225
158014
9504524

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven