Na maanden van ontwikkeling is het ontwerp van de eerste elektrische racewagen van University Racing Eindhoven, het raceteam van de TU/e, eindelijk onthuld. Dinsdag 19 januari werden de ontwerpen van twee racewagens onthuld tijdens de designpresentatie van het team voor deelname aan de internationale Formula Student competitie. Niet slechts werd het elektrische voertuig onthuld, maar ook de Formula Student racewagen aangedreven door een verbrandingsmotor werd gepresenteerd aan het op de Technische Universiteit Eindhoven aanwezige publiek.

Formula Student is de internationale competitie voor studenten raceteams om zich te kunnen bewijzen tegenover de professionele jury uit de industrie. Teams dienen een Formule racewagen te ontwikkelen met het oog op acceleratie, remvermogen, wegligging, kosten en verkoopbaarheid van het product. Deze competitie bestaat inmiddels uit zo’n 450 teams wereldwijd en bestaat uit 8 officiële evenementen op roemruchte circuits als Silverstone en Hockenheim. In 2010 zal er tijdens het evenement in Duitsland voor de eerst maal in de competitie een geheel elektrische klasse zijn intrede doen in de serie. University Racing Eindhoven zal als een van de eerste teams meedoen aan deze elektrische competitie en daarnaast zal het Eindhovense team ook deel gaan nemen aan de klasse voor verbrandingsmotoren binnen Formula Student.

Sinds september 2009 is het team bezig met de ontwikkeling van de ontwerpen voor de beide auto’s. Nu, in januari 2010, zijn deze ontwerpen publiekelijk onthuld tijdens de designpresentatie van University Racing Eindhoven.

De 2008-2009 (URE05) auto zal worden omgebouwd naar de elektrische URE05e. Dit voertuig zal van energie worden voorzien door 78 Lithium Ion Polymeer cellen, die zijn verwerkt in één batterijpakket. Het batterijpakket, echter, heeft niet de mogelijkheid tot het variëren van haar afgegeven stroom en daarom maakt de aandrijving van de URE05e gebruik van controllers. Controllers zorgen ervoor dat een stroom, afhankelijk van de stand van het gaspedaal naar de elektromotoren wordt gezonden. De URE05e maakt gebruik van twee (2) elektromotoren, gelijkstroommotoren voorzien van permanente magneten. De motoren leveren samen 70 kW, wat gelijkstaat aan 95 pk. Het rendement van deze motoren is drie (3) maal zo hoog dan het rendement van een verbrandingsmotor, namelijk 90% ten opzichte van 30%. Daarnaast is het gewicht slechts 1/3 van dit van een verbrandingsmotor. Samen wegen de elektromotoren namelijk slechts 21,2 kg. De URE05e is ook voorzien van een actieve differentieel regeling. Deze actieve differentieel regeling grijpt in wanneer de auto zich in onderstuur of overstuur bevindt en zorgt dat de auto zichzelf uit de onder- of overstuursituatie haalt, door het toepassen van een achterwielsturing.

De opvolger van de URE05 (de 2008-2009 auto), de URE06, zal gebaseerd zijn op hetzelfde concept en zal zijn uitgerust met een verbrandingsmotor, welke 95 pk zal leveren. Het ontwerp van de URE06 is sterk verbeterd wat betreft haar suspensie. Net als andere jaren maakt de URE06 gebruik van een Multi Link ophanging wat contact met wegdek en wegligging verbeterd. Ter verbetering van de wegligging is tevens het achterframe van de URE06 verkort. Daarnaast is de nieuwe carbon fiber monocoque stijver ontworpen met een nog lager gewicht. Ook de in het monocoque geïntegreerde hoofdsteun is verwijderd om luchtweerstand te kunnen verlagen. Niet alleen de ontworpen monocoque bestaat uit carbon fiber, maar ook de velgen van de URE06 zullen bestaan uit carbon fiber. De velgen zullen met een gewicht van 1,6 kg. per velg, een gewichtsreductie van 50% behalen ten opzichte van de Aluminium-Magnesium velgen die nu gebruikt worden. Ook zal University Racing Eindhoven dit seizoen de ontwikkeling van haar eigen band doorzetten. De eerste prototypen zullen naar verwachting dit seizoen getest worden om feedback te krijgen over het product.

Het eerste evenement voor beide auto’s zal plaatsvinden op het circuit van Silverstone in het Verenigd Koninkrijk in juli 2010. University Racing Eindhoven zal zich na dit Engels evenement vervolgens weer voorbereiden op de Duitse race op de Hockenheimring in augustus 2010 en haar uiterste best doen de inspanningen en verwachtingen van dit seizoen te kunnen realiseren.

Voor meer informatie zie: www.universityracing.nl
9492920
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5267
10101
67291
9360657
216621
158014
9492920

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven