Afgelopen weekend vond op het voormalige Norfolk Line terrein te Den Haag ronde 1 van het Open Drift Championship 2010 plaats. Maar liefst 25 deelnemers uit Nederland, België en Luxemburg verschenen aan de start van deze eerste wedstrijd voor het nieuwe seizoen van 2010. Slechts enkele weken werd in Tiel nog de finale van 2009 verreden en gewonnen door Paul Vlasblom, maar afgelopen weekend begonnen alle rijders weer met nieuwe kansen voor het komende jaar. Voor Vernon Zwaneveld werden deze kansen vertaald in een nieuw jaar met een geheel nieuwe auto en een nieuwe hoofdsponsor. Het DataHouse Drift Team, wat in 2009 het Maxxis Drift Team was, verscheen aan de start met een Nissan Skyline 350GT voorzien van een Ford Mustang V8 motor. Na een hoop pech in de voorgaande jaren van het team lijkt het tij nu gekeerd en gaf de coureur uit Hilversum opnieuw zijn visitekaartje af door het weekend af te sluiten met een 2e plaats na een spannende finale tegen Falken Tires rijder Remmo Niezen in zijn BMW E30 M5 V8.

 

“We rijden dit weekend onze eerste meters met de auto dus het is echt onze shakedown, maar de auto houd zich echt goed. We hebben wel wat puntjes die we ter plaatse hier niet kunnen veranderen, maar dat zijn geen dingen waardoor we niet kunnen blijven rijden. En om dan je eerste testrit direct af te sluiten met een 2de plaats is natuurlijk super! Beter kunnen we ons niet wensen en het geeft veel goede moed voor het komende seizoen.” Aldus DataHouse rijder Vernon Zwaneveld.

Onder het toeziend oog van honderden bezoekers werden op zondagmiddag de Twin-Drift Battles verreden in de Norfolk/Trend Forward Drift Arena. Nadat op zaterdag de startposities bekend werden na de kwalificaties was het nu de tijd om de strijd om de eerste plaats te starten. De 14 hoogst gekwalificeerde rijders waren verzekerd van een plaats in de Super16 Finale, waar de beste 16 rijders via een knock-out systeem tegen elkaar driften voor de eerste plaats. De nummers 15 t/m 25 konden zich via een zelfde systeem alsnog proberen te plaatsen voor deze Super16.

Door maar liefst 5 uitvallers alvorens de kwalificaties op zaterdag begonnen werden deze automatisch ingevoerd met 0 punten en gesorteerd op startnummer welke gelijk staat aan de eindranking van 2009. Vier van de vijf uitvallers konden gelukkig na een nachtelijke reparatie de wedstrijd weer voortzetten op zondagochtend. Uiteindelijk waren het de Luxemburgse Marc Thill en Belgische Youri Das die plaats 15 & 16 mochten vervullen en doorstroomden naar de Super16 finale. Marc Thill mocht het daarmee opnemen tegen de op de 2de plaats gekwalificeerde Remmo Niezen en Youri Das kreeg Marco Kok uit de Beemster als tegenstander voor de eerste battle.

De deelnemers konden zich voor een korte pauze terugtrekken in de paddock en zich daar klaarmaken voor de Super16 finale. Die gestart werd met de battle tussen Youri Das en Marco Kok. De eerste battle met Kok Transport rijder Marco Kok als leader werd besloten als een 5-5 door de Jury Olaf Commijs en Willem-Jacob Dijkstra en de 2de battle werd dankzij een spin van Youri Das gewonnen door Marco Kok met 0-10 waarmee Das 5 punten behaalde en Kok 15 punten kreeg genoteerd. Vernon Zwaneveld kreeg als eerste tegenstander het grote drifttalent Joost van de Ende als tegenstander. Met 3-7 en 6-4 moest van de Ende toch zijn verlies accepteren na 2 zeer spannende battles.

Hankook rijder Tim Tatje versloeg kinderlijk eenvoudig zijn eerste tegenstander Rick Janssen in zijn Nissan 200SX S13. De Hankook BMW Compact turbo was een maatje te groot voor Janssen en Tatje ging door naar de volgende ronde waar hij Paul “The King” Vlasblom tegenover zich kreeg. Vlasblom die het hele weekend al kampte met griep en koorts kon zich niet op zijn beste niveau brengen en werd uitgeschakeld in de 1/4 finale tegen Tim Tatje.

In de 1/4 finale was het voor Komelon/Bandplus rijder Joey van de Hoogen alles of niets tegen Remmo Niezen in de Falken BMW. Van de Hoogen die al enkele malen tegen Niezen in het verleden heeft mogen battelen wist dat hij het vooral van zijn rol als chaser moest hebben om de overwinning te behalen en in zijn rol als Leader zoveel mogelijk zijn eigen lijnen moest blijven rijden en niet onder druk moest raken van zijn tegenstander, omdat hij met “slechts” 280PK de underdog was tegenover de 550PK van Remmo Niezen. Toch verschalkte de Falken rijder de Komelon/Bandplus rijder met 2x 3-7 in het voordeel van Niezen. Dat betekende dat Kok transport coureur Marco Kok met zijn rode BMW E30 4,5l turbo in de 1/2 finale tegen DataHouse rijder Vernon Zwaneveld in de gele Nissan Skyline 350GT mocht uitkomen voor een plaats in de grote finale. Voor de andere plaats in de finale kwam de strijd tussen Tim Tatje en Remmo Niezen.

Kok ging aan de leiding met 6-4 in zijn voordeel, maar moest de strijd tijdens de 2de run staken door een gebroken aandrijfas. Hierdoor zou hij, indien hij het defect kon repareren, de verliezer van de battle tussen Remmo Niezen en Tim Tatje tegenover zich krijgen om te bepalen wie de 3de en 4de plaats zou gaan bestijgen. In de strijd tussen Niezen en Tatje was het Niezen die met 4-6 en 7-3 de strijd aan mocht gaan met Vernon Zwaneveld in de grote finale om plaats 1 & 2.

Alvorens de grote finale wed verreden vond eerst de battle voor de 3e & 4e plaats die tussen Tim Tatje en Marco Kok zou plaats vinden. Bij aanvang van deze battle beroepte Marco Kok zich op de “5-minuten regel”. Via deze regel krijgt de deelnemer 5 minuten de tijd om de drift arena te verlaten richting de paddock om daar een eventueel defect aan de auto te verhelpen. Helaas lukte het Kok niet de auto op tijd te repareren en daarmee de strijd aan te gaan met Tim Tatje. Hiermee kreeg Tatje automatisch de winst en dus de 3de plaats toegewezen en Kok de 4de.

De grote finale werd een “clash of the V8’s”. Duitse BMW M5 V8 techniek tegen Amerikaanse Ford Mustang V8 techniek. Het was de Duitse V8 van Remmo Niezen die 2x 7-3 scoorde tegen de Amerikaanse V8 van Vernon Zwaneveld die zich naar een zeer verdiende 2e plaats had toe gevochten. Remmo Niezen liet het gehele weekend al zien waarom hij ook wel “Big Remmo” genoemd word. Alles wat de monteur uit Maassluis doet gaat “Big”. In battles tegen Niezen wordt de chaser vaak in rook verhuld door de grote rookgordijnen die hij creëert achter zijn extreme PK monster. Ook tijdens de 1e ronde van het Open Drift Championship was Big Remmo weer heer en meester en mocht hij de eerste prijs in ontvangst nemen.

Uitslag ronde 1 Open Drift Championship “The Norfolk Connection”
1. Remmo Niezen – Falken BMW E30 M5 V8
2. Vernon Zwaneveld – Datahouse Nissan Skyline 350GT V8
3. Tim Tatje – Hankook BMW Compact 4,5L Turbo
4. Marco Kok – Kok Transport BMW E30 4,5L Turbo

De volgende ronde van het Open Drift Championship zal worden gehouden op 15 & 16 Mei met opnieuw het voormalig Norfolk Line terrein als strijdtoneel.

http://www.opendriftchampionship.com/

9948616
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2598
5275
16035
9912942
104015
147943
9948616

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven