Tijdens de Pinksterraces stonden er afgelopen weekend zeventien races op het programma in de HTC Dutch GT4, Dutch Renault Clio Cup, Formido Swift Cup, Argos Supreme Toerwagen Dieselcup, Formule Ford en gastraces van de Volkswagen Racing Cup en de Viscon Legends Cup.

 

HTC Dutch GT4
Traditioneel worden er in de HTC Dutch GT4 drie races verreden waarbij de eerste op zaterdag op het programma stond. Deze eerste race kwam op naam te staan van Jan Joris Verheul die met de Aston Martin GT4 ook van pole mocht vertrekken. Lange tijd was het Ricardo van der Ende die met de BMW M3 GT4 de tweede plaats in handen had maar met een lekke band zijn wagen langs de kant moest parkeren. Danny van Dongen was het die uiteindelijk met de tweede plaats vandoor kon gaan voor Phil Bastiaans.

Bij de tweede race in de Dutch GT4, de sprinrace, was het Henry Zumbrink die de constante druk van Nicky Catsburg van zich af wist te houden en de race op zijn naam wist te schrijven. Christiaan Frankenhout lag bij de start op de tweede plaats maar kreeg in de Tarzanbocht een tik van Duncan Huisman waardoor hij een lekke band oploopt en zijn race moet staken. Huisman weet zijn race nog wel te vervolgen en eindigde op een vijfde positie.

Jeroen Bleekemolen was het weekend actief in Amerika waar hij in de ALMS uitkwam en moest deze tweede race van het weekend vanuit het achterveld starten. Dat we dit wel aan Bleekemolen over kunnen laten liet hij deze keer weer zien. Binnen een paar ronden had hij al diverse rijders ingehaald en had hij vlak voor het einde de aansluiting gevonden bij Mathijs Harkema. De Porsche rijders was echter niet van plan om de laatste podiumplaats zo maar op te geven en wist Bleekemolen achter zich te houden. Rondenlang probeerde Bleekemolen zijn Corvette ervoorbij te zetten maar Harkema wist telkens de deur dicht te gooien.

Dit deed hij ook bij Bos Uit waar Bleekemolen er al naast zat waardoor Harkema hard de bandenstapel inreed. Harkema kon zelfstandig uitstappen maar of de Porsche vanmiddag klaar zal zijn voor de hoofdrace valt nog te bezien. Bleekemolen weet zijn weg te vervolgen en zal uiteindelijk als derde finishen.

Voorafgaand aan de tweede race werd er een minuut stilte in acht genomen voor de onlangs overleden Bob van der Sluis. Harmen van Putten die de Legends Cup op zijn naam wist te schrijven droeg zijn overwinning op aan zijn overleden vriend.

De derde race in de Dutch GT4 kwam op naam te staan op Jan Joris Verheul. Deze keer was het wederom Nicky Catsburg die het de leider in de race moeilijk wist te maken maar aan het einde van de meet genoegen moest nemen met de tweede plaats. Christiaan Frankenhout en Ferdinand Kool eindigde als derde.

Henry Zumbrink leek een hele goede start te hebben waarbij hij de leiding in handen wist te nemen echter werd er vastgesteld dat hij voor het doven van het rode licht al vertrrokken was waardoor hij een drive-through kreeg. Deze loste hij echt niet in waardoor hem op een gegeven moment de zwarte vlag getoond werd. Deze straf was niet alleen voor hem weggelegd ook Peter Stox ontving een drive-through die hij wel officieel nam. Ook werden er een aantal straffen uitgedeeld voor het niet op tijd nemen van de pitstop. Sjaco Griffioen, Jeroen Bleekemolen en Sebastiaan Bleekemolen vallen hieronder. De eerste twee rijden wel weer gewoon door echter is het Sebastiaan die zijn BMW verlaat om niet meer aan de race deel te nemen.

Dutch Renault Clio Cup
Bij de start wist Marcel Duits de leiding vast te houden in de eerste race van de Dutch Renault Clio Cup om vervolgens de race ook op zijn naam te schrijven. Sheila Verschuur pakte de tweede plaats gevolgd door René Steenmetz. Voor Alexander Keijzers zat de race er snel op toen hij zijn Clio in de grindbak van de Mastersbocht zette. Ook Max Braams moet de race staken in de Tarzan waar ook hij in de grindbak verdwijnt. René Steenmetz wist lange tijd Verschuur achter zich te houden maar moest uiteindelijk toch de snelle dame voorbij laten.

Addie van de Veen heeft de tweede race in de Dutch Renault Clio Cup op zijn naam weten te schrijven. Sandra van der Sloot kwam bij de start niet goed weg en ging als tweede de Tarzanbocht in. Deze positie hield ze gedurende de 12 ronden durende wedstrijd vast. Ruud Steenmetz liet duidelijk blijken dat hij heel blij was met de derde plaats die hij in handen wist te nemen. Sheila Verschuur had een niet al te beste start en viel terug naar de achtste plaats waardoor ze op de baan de nodige gevechten aan moest gaan en zich terug wist te vechten naar een zesde positie voor Alexander Keyzers en Max Braams.

Formido Swift Cup
In de eerste race van de Formido Swift Cup is het Dennis van de Laar die de overwinning pakt. Deze kreeg hij niet al te gemakkelijk cadeau want Peter Schreurs maakt hem het leven in deze race niet makkelijk. Uiteindelijk is het Schreurs die op 0,196 seconde toch genoegen moet nemen met de tweede plaats waar hij na afloop toch behoorlijk blij mee is. Niels Kool pakt heel mooi de derde plaats. Niels Langeveld ging lange tijd aan de leiding tot hij zijn Swift langs de kant moet parkeren met technische problemen en de leiding in handen geeft van Van de Laar.

Veel gevechten onderling waren er te zien voor het massaal toegestroomde publiek tijdens deze zonnige tweede Pinksterdag. Maarten van 't Schip is hier helaas de dupe van. Jelle Beelen en Steijn Schothorst raken elkaar bij het ingaan van de Tarzanbocht. Beide kunnen hun weg vervolgen maar het is Van 't Schip die hiervoor uit moet wijken en in de grindbak tot stilstand komt terwijl hij op een negende positie rondreed. Schothorst wordt echter met een drive-through bestraft en zal de race als 15de eindigen.

Marcel Dekker, bij wie afgelopen vrijdag de motor plofte, had het geluk niet aan zijn zijde tijdens deze eerste race in de Formido Swift Cup. Gestart vanaf de 12de plaats moest hij redelijk snel de pit in met prolemen. Hij weet de baan nog wel op te gaan maar zal op een ronde achterstand als 20ste finishen.

Niels Kool kwam als winnaar over de meet in de laatste Formido Swift Cup dit weekend en pakte daarmee zijn allereerste overwinning. Marcel van de Maat pakte de tweede plaats en was daar heel blij mee terwijl Niels Langeveld de derde plaats in handen wist te nemen.

Geheel rustig verliep de race niet. Nog voor het rode licht gedoofd was reden Bart van Os en Sven Snoeks al weg waarop de rest van het veld een beetje aarzelend van start ging. In de Tarzanbocht is de race al gelijk over voor Kim van den Berg, Jörg Obluda, Peter Schreurs en Steijn Schothorst waardoor de safetycar de baan op wordt gestuurd.

Laura Katsma reed een mooie race en reed lange tijd op de tweede plaats rond maar aan het einde van de race moest ze toch Van de Maat en Langeveld voor laten gaan.

Formule Ford
In de eerste van twee Formule Ford races was het de Brit, Scott Pye die de overwinning pakte. Lange tijd was het Josh Hill die aan de leiding ging maar aan het einde van de meet moest deze toch genoegen nemen met de vierde plaats. Deze vierde plaats werd hem door de wedstrijdleiding afgenomen doordat hij Jack Swinkels van de baan reed.

Pieter Schothorst zat er ook lange tijd goed bij waarbij hij zelfs even aan de leiding ging. Tot hij in het Scheivlak iets te wijd uitkomt en hierdoor veel plaatsen zou verliezen om als negende te finishen. De tweede plaats was er voor een Rogier Jongejans die Nils Kristian Verstergard achter zich wist te houden.

Josh Hill wist lange tijd de leiding in handen te houden tijdens de de laatste race in de Formule Ford maar vlak voor het einde kreeg hij technische problemen waardoor de overwinning naar Pieter Schothorst ging. Hill wist de tweede plaats nog wel vast te houden terwijl Rogier Jongejans de derde plaats wist te pakken.

Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup
Ronald Morien en Dennis de Groot hebben goede zaken gedaan in het kampioenschap tijdens de twee races van de Argos Supreme Toerwagen Dieselcup. De eerste race die op zaterdag verreden werd over 100 minuten bleven zij met de Volkswagen Golf 5, Jeroen Dik met de Golf 6 voor. Marcel Nooren en Ricardo van der Ende pakte met de BMW 123d de laatste podiumplaats in.

Een safetycar kwam even de baan op om de wagen van equipe Baars/Verschuur en Verheul raken elkaar in de Gerlach en komen beide in de muur terecht. In de tijd dat er nodig was om de baan weer schoon te krijgen namen de meeste teams de gelegeneheid om de pitstop te maken. Liesette Braams en Gaby Uljee kwamen hier als winnaars uit maar konden de leiding helaas niet in handen houden.

De tweede race in de TDC werd gewonnen door Jeroen Dik gevolgd door Morien/De Groot en Braams/Uljee. Het was in eerste instantie de Volvo C30 van Roeleveld/Baars die als eerste over de meet gingen maar zij kregen door de wedstrijdleiding een tijdstraf opgelegd voor een te korte pitstop.

Viscon Legends Cup
De Legends Cup, normaal gesproken uitkomend in de DNRT, hadden tijdens de Pinksterraces twee gastraces en werden aangevuld met rijders uit België, Frankrijk en Spanje. Ook was Bas Lammers aanwezig die in de nr. 6 Legend bestuurde. Voor de Nederlanders zaten er tijdens deze twee races geen podiumplaatsen in, deze werden opgeëist door de Belgische collega's en doo een Franse inzet.

Voor Guy Fastress zag het ernaar uit dat hij beide races op zijn naam ging schrijven maar door een safetycar situatie ging de voorsprong die hij op had weten te bouwen ten opzichte van Jean-Louis Meynart teniet waarbij Meynart in de laatste ronde Fastress voorbij kon rijden om in de eerste race de overwinning te pakken. Bert de Heus werd als beste Nederlander, net naast het podium, op een vierde plaats afgevlagd.

De tweede race stond als eerste op het programma tijdens de tweede Pinksterdag en dit maal was het wel Guy Fastres die de overwinning op zijn naam wist te schrijven. Jean-Louis Meynart pakt de tweede plaats voor de Fransman Robert Mignerey. Het zag ernaar uit de Bas Lammers een derde plaats mee naar huis kon nemen maar helaas krijgt hij te maken met technische problemen waardoor hij uiteindelijk als 21ste op de uitslaglijst komt te staan. Voor Bert de Heus verliep het allemaal beter en wederom werd hij als beste Nederlander afgevlagd op een zevende plaats overall.

Guy Fastres en Jean-Louis Meynart hebben het publiek waar voor hun geld gegeven in de laatste race van de Viscon Legends Cup. Geen centimeter gaven de twee elkaar toe en aan het einde van de meet was het Fastres die met een luttele 0.011 seconde voorsprong de race wist te winnen. Pascal Betbeder eindigde de race als derde voor Ralf Dennissen die als vierde en beste Nederlander over de streep kwam.

Volkswagen Racing Cup
Aaron Mason was het die de eerste race op zijn naam wist te schrijven op een baan die voor alle rijders nieuw was. De organisatie had ingesteld dat er zes dag voor start van de race niet op het circuit in Zandvoort gestest mocht worden om iedereen een gelijke kans te geven. Tijdens de start van de race ging het er behoorlijk heftig aan toe waarbij Peter Winny een tik kreeg in de Gerlach en rond ging. Zonder te wachten of hij een vrije baan had dook hij de baan weer op waar gelukkig alles goed ging en hij niemand raakte.

Richard Walker was het die met de Golf MK5 GTI de tweede race wist te winnen. Op ruim vier seconden voorsprong wist hij Sam Edwards, ook met de Golf MK5 GTI en Steve Chaplin met de ‘Herbie’ Beetle. Alle rijders waren het ermee eens dat het een geweldige beslissing was dat ze afgelopen weekend hebben kunnen strijden op het Circuit van Zandvoort en gaven de organisatie de 'thumbs up'.

LiZa Classic Car
Op eerste Pinksterdag wordt er door de DPP niet gereden op het Circuit Park van Zandvoort waardoor de baan vrij was voor de Classic Car Morning. De LiZa Classic Car had haar leden uitgenodigd naar het Circuit te komen met klassieke wagens van voor 1975. Hier werd goed antwoord aangegeven en honderden wagens hadden zich al vroeg in de ochtend gemeld.

Alle foto's van het afgelopen Pinksterweekend, incl. de LiZa Classic Car zijn hier te vinden.

Volledige uitslagen van de gereden races zijn terug te vinden op www.mylaps.com

9073147
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1324
6426
19805
9013205
148029
211729
9073147

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven