Afgelopen dinsdag heeft de Dutch Race Driver Organisation haar première op Circuit Park Zandvoort beleefd. Met in totaliteit zestien auto’s aan de start – waarvan elf door Koopman Racing gebouwde BMW’s M3 en vijf diesels – kan er gesproken worden van een geslaagde vuurdoop. De eerste twee races van de GTC Renova M3 Cup werden gewonnen door Fabio Galante in zijn BMW M3. De zeges in de Dieselklasse kwamen op naam van Thierry Köhler en Ward Rosier (Volkswagen Golf 5).

 

Dutch Race Driver Organisation (DRDO)  is een initiatief van Dillon Koster en Danny van Dongen en komt tegemoet aan de behoefte om in een avond te racen voor ondernemers en andere mensen met een drukke agenda. Er is een vrije training en kwalificatie van elk een half uur en twee races van beide een uur. Alle sessies vinden kort achter elkaar plaats, zo start de eerste vrije training om 17.00 uur en valt de finishvlag van de tweede race vlak voor de duisternis rond 21.30 uur.

“Het was spannend om de autosport een keer van de andere kant mee te maken”, aldus Van Dongen, die zelf als coureur actief is in de ADAC GT Masters met een Audi R8 LMS. “We zijn blij dat het de eerste keer zo goed is verlopen. Er zijn links en rechts nog wat kleine verbeterpuntjes, maar het begin is er!”

Fabio Galante werd in de beide races als eerste afgevlagd. In de allereerste wedstrijd van de DRDO ontstond er een spannend gevecht om de leiding in de wedstrijd tussen Fabio Galante en Robert Westerholt. In de tweede race bleef Galante zijn concurrentie tot aan het vallen van de vlag voor. “Ik heb vorig jaar al wat autosportervaring opgedaan”, vertelde racewinnaar Galante. “Maar ik vond deze klasse erg spectaculair en heb toen op uitnodiging de auto getest. Ik was gelijk verkocht. Mijn doel is om dit jaar kampioen te worden en daarvoor heb ik de eerste stap gezet.”

Robert Westerholt, gitarist van de Nederlandse symfonische-metalband Within Temptation, probeerde het Galante nog wel lastig te maken, maar een inhaalactie om de koppositie over te nemen resulteerde in een aanvaring. “We hebben van het begin tot het einde op elkaars bumper gezeten”, zei Westerholt. “Dat was boven mijn verwachting, want het is tenslotte een auto met veel vermogen. Het geeft echt een kick om aan de leiding te liggen. Voor vandaag heb ik het maximale eruit gehaald en het gaat een leuke uitdaging worden om voor het kampioenschap mee te vechten.”

In de Dieselklasse ging de zege van de eerst race naar Thierry Köhler. “De omgang is onderling goed”, liet hij weten. “De BMW’s gaan echt ontzettend hard en ik vind het geweldig om daar met een Golf tussen te rijden. Het is een super evenement, want ik kan ’s ochtends gewoon nog aan het werk en dan vervolgens in de namiddag racen. Je gaat ons hier zeker terugzien.”

Zijn teamgenoot Ward Rosier was met dezelfde Golf de snelste diesel in de tweede manche. “Dit evenement herinnert me aan vroegere tijden toen ik met een Ascona de zomeravondcompetitie reed”, blikte hij terug. “Ik heb Thierry jaren geleden overtuigd om te gaan racen en nu deelden we eigenlijk pas voor het eerst samen een auto. De Golf legde de basis voor de overwinning bij de diesels. In de bochten kon ik zelfs de strijd aangaan met de M3’s, maar op het rechte stuk krijg je uiteindelijk toch het deksel op je neus.”
Het volgende evenement van de Dutch Race Driver Organisation is 31 mei op Circuit Park Zandvoort.

PR

9073152
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1329
6426
19810
9013205
148034
211729
9073152

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven