Marth de Graaf en team genoot Tim van Gog zijn er net niet in geslaagd om de Coronel Racing Radical naar het podium te rijden tijdens het voorprogramma van de 1000 KM van Spa. De Graaf en van Gog trainden zich naar een derde plaats in het Nederlandse veld, maar moesten na wat problemen in de opwarmronde in het drukke middenveld van start. Toch wist de Coronel Racing equipe zich goed naar voren te vechten en uiteindelijk als vierde Nederlandse equipe over de streep te komen. De tweede race werd niet verreden nadat er tijdens de training van de Le Mans Series, voorafgaand aan de tweede race, een zware crash gebeurde. Hierdoor werd de vangrails afgekeurd en de race van de Radical Masters gecanceled.

 

Voor Marth de Graaf was het de eerste serieuze race op het circuit in de Ardennen en de eerste vrije training benutte hij dan ook om de rempunten te bepalen en zijn ritme in de auto te vinden. Tijdens de tweede training ging de Graaf er goed voor zitten en als snel reed hij ruim 3 seconden van zijn eerste tijden af. Veel meters kon Marth niet maken want in Les Combes wilde de Coronel Racing Radical ineens niet meer terugschakelen. Twee bochten later was de gang er helemaal uit en Marth reed langzaam terug naar de pits. De Coronel Racing equipe dacht dat de bak kapot was, maar het bleek achteraf gelukkig een kleinigheid te zijn.

De kwalificatie verliep ook niet geheel volgens plan. De gordel bleek niet goed vast te zitten waardoor Marth al na één ronde de pits weer inkwam. Nadat het probleem verholpen was kon de Graaf wederom een opwarmronde rijden voordat hij een snelle ronde op de klokken kon zetten. Marth zette de 12de tijd algemeen neer, maar was 3de in het Nederlandse veld.

Teamgenoot Tim van Gog nam de start voor zijn rekening, maar als snel kwam er een safetycar op de baan vanwege een crash. De safetycar bleef zes lange ronden het veld aanvoeren waardoor van Gog uiteindelijk maar één echt rondje heeft kunnen racen. Nadat de safetycar naar binnen was gegaan ging de pitstraat open en nam de Graaf het stuur over. Marth ging er goed voor zitten en reed op een derde plaats in het Nederlandse veld, maar zat vast achter een Tsjechische deelnemer die niet van plan was om de Coronel Racing Radical er voorbij te laten. Marth was sneller en probeerde het meerdere malen, maar zelfs in Eau Rouge probeerde hij de Graaf van de baan te rijden. Marth moest in de remmen en hierdoor verloor hij snelheid op het rechte stuk waardoor Erik Zwart hem er aan het einde voorbij kon steken en zo de derde plaats overnam. De Graaf zag geen kans meer om een aanval in te zetten en finishte de race als vierde Nederlander en greep net naast het podium.

Marth zou de tweede race van start gaan en zat klaar in de auto tot het moment kwam dat zijn team hem vertelde om uit te stappen. De tweede race was geannuleerd vanwege een zware crash tijdens de kwalificatie van de Le Mans Series. De vangrail was te zwaar beschadigd en er mocht maar tot 18:00 uur gereden worden op het circuit in de Ardennen vanwege geluidshinder. Het raceweekend in Spa was voorbij terwijl Marth klaar was voor een mooie race. Het team kon inpakken en niet veel later was ook een teleurgestelde Marth weer onderweg naar Nederland. Toch kijkt Marth terug op een mooi weekend, waarin de rondetijden goed waren, maar het even niet meezat. Marth kijkt uit naar de volgende race op Brands Hatch (GB) in juni en wil ook daar laten zien dat ze om de podiumplaatsen kunnen strijden.

Marth de Graaf: “Het was een gaaf weekend met een vreemd einde. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik elk moment gebeld kan worden dat we de tweede race moeten gaan rijden. Ik zat klaar in de auto en dan ben je geconcentreerd en gefocust op de race en als je team dan zegt dat het over is geeft dat een vreemd gevoel. Toch was het een goed weekend. Ondanks wat problemen met de versnellingsbak en een mindere kwalificatie heb ik genoten van het circuit. Als we de data bekijken lagen de rondetijden vrijwel gelijk met de top, dus ik denk dat we de afstelling van de auto wel aardig voor elkaar hebben. Ik werd tijdens de race ernstig gehinderd door een Tsjechische collega, die mij er zelfs in Eau Rouge vanaf wilde rijden. Dat was jammer want we hadden echt zicht op een podium bij de Nederlanders. De Radical is gewoon een ultieme raceauto met zoveel downforce en grip. Elke keer als ik uit die auto stap wil ik er zo snel mogelijk weer instappen en nog harder gaan dan voorheen. Ik heb dan ook erg veel zin in de race op Brands Hatch en hoop dat we daar wat meer meters kunnen maken.”

Tekst: PR
Foto’s: NoSpeedLimits.nl

9516353
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8890
9802
18692
9425629
240054
158014
9516353

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven