Anthony Hertzberger is op miraculeuze wijze aan de dood ontsnapt toen hij met grote snelheid crashte tijdens het autosportevenement van Pole Position dat van 06 tot en met 08 juni jongstleden in de binnenstad van Eindhoven werd gehouden. Naast zijn zwaar beschadigde Porsche 914, hield de inwoner uit Lisse meerdere gebroken ruggenwervels aan het ongeluk over. Doordat de organisatie van CityDynamiek Eindhoven op vele fronten te kort is geschoten en het ongeluk voorkomen had kunnen worden, stelt Hertzberger de gemeente Eindhoven volledig aansprakelijk. Hieronder een uitgebreid verslag van het ongeluk van Hertzberger op 08 juni jongstleden.

Voor de eerste keer vond er in Eindhoven onder de naam ‘Pole Position’ een spectaculaire publieksevenement plaats, waarbij tientallen historische, hedendaagse en toekomstige voertuigen waren te zien. Ook Hertzberger, trotse vader van zijn racende dochter Gwendolyn Hertzberger, werd door de Harc (Historische Auto Ren Club) uitgenodigd en nam met zijn fraaie Porsche 914 deel aan het evenement. Gedurende de nacht van zaterdag op zondag 08 juni werd het stratencircuit opgebouwd. De deelnemers kregen echter niet de gelegenheid om het parkoers te verkennen, omdat de laatste handelingen circa om 8-9 uur ’s ochtends nog plaatsvonden. Een uur later kreeg Hertzberger en zijn collega’s in het beursgebouw een uitgebreide briefing. Tevens werden de deelnemers gekend in de safetycar procedure en vlagsignalen. Er werd vooral benadrukt dat het geen race was, maar een demonstratie. Dit betekende dat men ten hoogste 80-85% van de race snelheid mocht rijden.

Om half 1 s´middags was het zover. Alle deelnemers met hun voertuigen die in de groep van Hertzberger zaten (stuk of 50) werden van te voren opgesteld, voordat zij op het circuit toegelaten werden. Hertzberger was één van de eerste, achter Frank van Mil met zijn Porsche 911. De baan verkenning ging gepaard achter de safetycar, die in de tweede ronde al vrijwel volop gas gaf, waarna hij voor de deelnemers de pitstraat in ging, zodat zij vrij baan gekregen. In ronde 3 ging het echter faliekant mis. Terwijl een snellere Iso Rivolta hem passeerde, reed Hertzberger rustig nog zijn ronde om de baan beter te leren kennen. Hij reed met gematigde snelheid achter de Iso Rivolta aan, totdat zijn rode Porsche plotseling uitbrak in de chicane net voor de viptribune. Zijn auto raakte de rand van de stoep, waarna hij de macht over het stuur verloor. Met een snelheid tussen de 140- 170 km/uur was de klap met de stoep aanzienlijk. De Porsche schoot dwars van de baan af richting een boom die hij op 90 centimeter miste.

Hertzberger raakte verkeersborden, een fotograaf die 7 meter in de lucht vloog, en ging van stoep naar stoep en werd vervolgens gelanceerd. Hertzberger hield gebroken wervels aan de crash over, die hij zeer waarschijnlijk had opgelopen toen zijn auto terugsmakte op het wegdek. Volkomen versuft in de auto en met ongeloof dat dit voorval had kunnen gebeuren, werd hij bijgestaan door een baanmarchall, die zich als eerste over hem ontfermde. Nadat Hertzberger de hoofdstroomschakelaar had uitgezet kwam hij uit de auto. De baanmarchall vertelde hem dat er olie op de baan lag, die hij een ronde eerder dit voorval reeds via de radio had gemeld. Hij vertelde Hertzberger verder dat er nog steeds niet voor gevlag werd. Toen Hertzberger door de plaatselijke hulpdiensten op de brancard was gehesen, werd hij afgevoerd naar het ziekenhuis…

Anthony Hertzberger: “Er zijn cruciale fouten gemaakt door de organisatie. In de eerste plaats werd ons voorgeschoteld dat het circuit vol vangrail zou krijgen, wat in de praktijk onjuist is en leugenachtig. In de tweede plaats is voor het legen van een oliekarter op de baan niet gevlagd. Dat ikzelf niet in een rolstoel zit, niet zelf ben verongelukt door de boom en lantaarnpaal, en dat er geen omstanders dood zijn gegaan is een wonder. Ik vind het onbegrijpelijk dat wij aan deze gevaren zijn blootgesteld. De gemeente Eindhoven heeft een schrijven van mij ontvangen dat zij door mij volledig aansprakelijk worden gesteld. Tevens hebben wij de Harc enkele vragen gesteld ten opzichte van het veiligheidsaspect. Het schijnt dat onze overkoepelende orgaan, de KNAF, niet gekend is om vooraf het circuit te inspecteren en goed te keuren.  

Bomen, lantaarnpalen, verkeerszuilen, verkeersborden en trafohuizen horen toch achter een vangrail te staan? Dit voorval had voorkomen kunnen worden en daarom heb ik de gemeente Eindhoven aansprakelijk gesteld en tevens de Harc vragen gesteld die ze mij binnen redelijke tijd moeten beantwoorden. Ik zal niet schromen om tot de kroon toe te procederen en mijn uiterste best te doen dat er geen enkele evenement van deze omvang georganiseerd kan worden zonder dat de KNAF hierin geraadpleegd wordt.” 

PR

9072928
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1105
6426
19586
9013205
147810
211729
9072928

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven