Dit weekend vond op het Circuit Park Zandvoort de Profile Tyrecenter Pinksterraces plaats waar onder wisselende weersomstandigheden mooie en spannende races plaatsvonden.

Dutch GT4
De eerste sprintrace in het HTC Dutch GT4 die afgelopen zaterdag werd verreden is op naam komen te staan van Phil Bastiaans. Met zijn Porsche 997 GT4 wist hij Jan Joris Verheul en Ricardo van der Ende achter zich te houden. Cor Euser die met de Lotus Evora GT4 verwoedde pogingen deed om op het podium terecht te komen kwam niet verder dan een vijfde plaats en moest ook Mathijs Harkema voorlaten. Euser die problemen ondervond met de remmen wist wel de overwinning te pakken in de Legend Cup.

Bij de start van de tweede sprintrace kwamen de regendruppels voorzichtig naar beneden op het Zandvoortse circuit maar dat deerde Duncan Huisman niet om de leiding in handen te houden bij de rollende start. Dick Freebird hield de tweede plaats in handen voor Simon Knap. Wim van Genderen behield de aansluiting op Knap en bij het uitkomen van de bocht zonder naam was het Knap die de Evora van Freebird in wist te halen voor de tweede plaats.

Dennis Retera en Henry Zumbrink tikten elkaar licht aan maar kunnen beide gewoon verder als Abresch problemen krijgt, veel plaatsen verliest en de pitstraat binnen komt rijden. Nadat het team de wagen heeft nagekeken kan hij de baan weer op maar zal als laatste de rest van de race moeten rijden.

Rob Kamphues moet zijn BMW naar binnen brengen na een aanrijding in de S-bocht. Dick Freebird was ook naar binnengekomen om slicks te laten monteren onder de Evora. Bij het opkomen van de baan kwam Freebird midden in het gevecht tussen Retera, Zumbrink en Bleekemolen maar geeft de heren de ruimte om hun gevecht voort te zetten. Een mooi gevecht ontstaat er tussen Zumbrink en Bleekemolen die keer op keer zijn Corvette naast de Porsche zet. In de bocht zonder naam weet Bleekemolen dan voorbij te komen terwijl Zumbrink bij het ingaan van de S-bocht een poging doet zijn positie weer terug te winnen.

Dennis Retera heeft door dit gevecht wat afstand kunnen nemen en wordt als derde afgevlagd achter Duncan Huisman en Simon Knap. In de Legends Cup is het Bernard van Oranje die er met de overwinning vandoor ging.

Bij de start van de feature race in de HTC Dutch GT4 race is het Jan Lammer die het tempo mag bepalen maar het is Duncan Huisman die er als eerste vandoor is en de leiding in handen neemt voor Simon Knap en Jan Lammers. Dennis Retera schiet er even af maar weet zijn weg te vervolgen. Dan gaat het goed mis voor Alex van 't Hof als hij met de Chevrolet Camaro van Team Verschuur de bandenstapel raakt en gelanceerd wordt. Bij de vierde koprol komt hij op zijn dak stil te liggen op de baan maar gelukkig kan hij zelf uit de auto komen maar wordt uit voorzorg toch naar het afgelopen zaterdag hernieuwd geopend medisch centrum gebracht.

Nadat de wagen geruimd en de bandenstapel hersteld is gaat de safetycar naar binnen gevolgd door een groot aantal rijders voor hun verplichte pitstop. Duncan Huisman, Simon Knap en Jeroen Bleekemolen rijden echter nog door en vormen daarmee de top drie. Duncan Huisman gaat van deze drie als eerste naar binnen om het stuur van de Ekris BMW over te geven aan Ricardo van der Ende.

Simon Knap en Jeroen Bleekemolen komen tegelijk binnen waarbij Peter van der Kolk het stuur over neemt van de Corvette C6. Phil Bastiaans weet met de Porsche 911 GT4 Peter van der Kolk in te halen die ook Jan Joris Verheul aan zich voorbij ziet gaat. Van der Ende heeft de leiding in handen weten te nemen voor Simon Knap en Phil Bastiaans die inmiddels Cor Euser achter zich ziet met de Lotus Evora.

Stop & Go regen
Dan komt er bericht van de wedstrijdleiding dat Phil Bastiaans, Cor Euser, Eric Bruynoghe, Wim van Genderen, Peter Stox en Peter van der Kolk een Stop & Go krijgen opgelegd. Dan is er ook een Drive-Through voor Ricardo van der Ende als Cor Euser een lekke achterband krijgt en de pit in moet. Euser neemt niet eerst zijn Stop & Go maar gaat eerst door naar het team waardoor hij later nog een keer binnen zal moeten komen voor zijn straf. Laat in de wedstrijd komen dan ook Wim van Genderen en Peter van der Kolk binnen voor de Stop & Go.

Simon Knap weet door al deze ellende van zijn collega's de eerste plaats in handen te nemen gevolgd door Jan Joris Verheul en Ricardo van der Ende. Op het podium wordt Simon Knap getrakteerd op een buitenkeuken van een van de sponsoren. Die zal goed van pas komen als het team zich vanavond op gaat maken voor een mooi feest.

Dutch Renault Clio Cup
Marcel Dekker had afgelopen zaterdag de achtste tijd in handen weten te nemen tijdens de kwalificatie van de Dutch Renault Clio Cup en mocht daarmee vanochtend tijdens de eerste race van pole vertrekken. Echter bij het doven van het rode licht komt Dekker slecht weg en wist Max Braams de leiding in handen te nemen.

Dekker weet de aansluiting op Braams te vinden en ook Sebastiaan Bleekemolen die inmiddels de derde plaats in handen heeft weten te nemen. Even weet Dekker de leiding weer over te nemen maar hij heeft wat problemen met de remmen waar Bleekemolen vol van profiteerd en de leiding over weet te nemen om deze gedurende de race niet meer af te staan.

Christiaan Frankenhout die gisteren nog actief was op het circuit in Zolder moest vanaf de allerlaatste plek starten maar heeft zich in no time op weten te vechten naar een vierde positie. Doordat er her en der langs de baan wagen staan wordt de safetycar ingezet om deze wagens te ruimen. Bij de herstart is Sebastiaan Bleekemolen heel goed weg en heeft Marcel Dekker nog steeds problemen met de remmen als hij in het scheivlak van de baan raakt. Christiaan Frankenhout weet hierdoor door te schieten naar de tweede plaats.

Zijn de wagen die langs de kant stonden nog maar net geruimd raken Melvin de Groot en Reynier de Pundert elkaar waardoor voor beide heren de race ten einde is. Allard Kalff heeft de derde plaats in handen weten te krijgen. Jan Muys weet de overwinning in de Olympia Cup op zijn naam te schrijven.

Doordat het weer harder is gaan regenene wordt de start van de tweede race in de Dutch Renault Clio Cup wordt door de wedstrijdleiding met tien minuten vertraagd. Dat het glad is bewijst Niels Langeveld als hij in zijn Clio van de baan schiet. Niet het hele veld is er voorbij dus Langeveld mag terug naar de pole. Als dan het licht gedoofd wordt is het Sheila Verschuur die haar Clio voor die van Sandra van der Schoot te zetten terwijl Niels Langeveld de leiding in handen weet te houden. Sandra van der Sloot verliest een aantal plaatsen als er toch wel erg veel water in de lucht wordt gegooid waardoor het zicht achter in het veld niet optimaal is.

Van der Sloot komt dan de pitstraat ingereden en al snel blijkt wat de problemen zijn. Ze heeft absoluut geen zicht naar buiten waardoor er door het team iets over de ramen wordt gesmeerd waardoor ze weer zicht heeft. Ze kan de baan weer op maar heeft hierdoor natuurlijk heel veel plaatsen verloren.

In de Tarzan is het Max Braams die rechtdoor schiet de grindbak in. Hij kan zijn weg vervolgen maar verliest hierdoor wel heel veel plaatsen. Kort hierna is het Sebastiaan Bleekemolen die in de Mastersbocht de mist ingaat en licht de vangrail raakt, maar ook hij kan zijn weg vervolgen. Dan gaat het voor Max Braams op dezelfde plaats op dezelfde wijze weer fout. Niels Langeveld gaat nog steeds aan de leiding gevolgd door Sheila Verschuur. Robert van den Berg ligt op de derde plaats maar Christiaan Frankenhout en Melvin de Groot liggen hier vlak achter en proberen er alles aan te doen om de derde plaats in handen te nemen.

Onder de druk vergaloppeert Robert van den Berg zich dan en gaat rechtdoor het grind in bij de Tarzan. Frankenhout heeft hiermee de derde plaats in handen genomen en maakt het Sheila Verschuur behoorlijk moeilijk. Maar Verschuur weet zich goed breed te maken waardoor er niemand aan voorbij kan komen. Reynier de Pundert krijgt een drive-through voor het inhalen onder geel en zal daarmee zijn plaats af moeten staan aan Allard Kalff. Deze laatste weet dan ook Aristotelis Vervaroussis in te halen en daarmee een plaats te winnen.

Met het ingaan van de laatste ronde is het Christiaan Frankenhout die voorbij is gegaan aan Sheila Verschuur en daarmee de tweede plaats in neemt. Melvin de Groot zit vlak achter Verschuur maar deze weet haar plaats goed te verdedigen. Dennis de Borst zet zijn Clio in deze laatste ronde in het Scheivlak in de grindbak en daarmee is zijn raceweekend over. Maar het is Niels Langeveld die debeker voor de eerste plaats mee naar huis mag nemen. Christiaan Frankenhout en Sheila Verschuur vergezellen hem naar het podium.

Swift Cup
Bart van Os is goed wij bij de start van de eerste race in de Swift Cup. Tim Hummel is in de Tarzan bocht achterstevoren komen te staan na een aanrijding met zijn teamgenoot Maurits Caransa. Glenn Coronel zit vlak achter Van Os en probeert er alles aan te doen om de eerste plaats in handen te nemen. Peter Schreurs en Maarten van 't Schip liggen hier ook weer vlak achter en met z'n vieren hebben ze een lichte voorsprong weten te pakken op de rest van het veld.

Jeffrey Rademaker en Mark van Keulen raken elkaar in de tarzanbocht als Rademaker even door het grind moet maar zijn weg kan vervolgen. Sven Snoeks heeft de aansluiting gevonden op Kim van den Berg en ligt daarmee op de elfde positie. Veldboer en Joost van den Akker raken elkaar in de Tarzanbocht als Van den Akker te kort door de bocht gaat en daarmee Veldboer raakt. De Swift van Veldboer raakt hierbij zwaar beschadigd en hij moet zijn swift langs de baan moeten laten staan.

Vlak langs de pitmuur is het Peter Schreurs die Clenn Coronel in weet te halen voor de tweede positie in de wedstrijd. Schreurs komt zo dicht langs de muur dat de tijdwaarneming even de kluts kwijt is en een snelheid laat zien van ruim in de 200 kilometer per uur. Bart van Os heeft een flinke voorsprong in handen als Sven Snoeks naar binnen komt om een drive-through af te lossen voor onbehoorlijk gedrag op de baan.

Ertjo Buitenhuis moet met schade aan zijn Swift de pitstraat bezoeken alwaar het team hard aan het werk gaat om de wagen voor de tweede race voor elkaar te krijgen. Kiekens heeft de aanval geopend op Van 't Schip maar heeft niet genoeg snelheid in huis om eraan voorbij te gaan. Ook Van den Akker komt binnen voor zijn drive-through. In de Tarzanbocht is het Kiekens die voorbij gaat aan Van 't Schip door bij het inkomen van de Tarzan zijn wagen aan de buitenkant te positioneren en er vervolgens bij het uitgaan van de Tarzan er binnendoor aan voorbij te gaan.

In de laatste ronde van de wedstrijd worden er steeds meer ruitenwissers aangezet en is het Peter Schreurs die dichter en dichterbij komt aan Van Os. In de Tarzan zit Schreurs ernaast maar moet toch Van Os voor laten gaan. Bij de finishlijn wordt in eerste instantie Van Os afgevlagd als winnaar maar de uitslag wordt snel aangepast en geeft Peter Schreurs als winnaar aan met een afstand van 0.013.

Bij de tweede race in de Swift Cup is het Tim Hummel die van pole mag vertrekken. Hummel heeft een valse start en als hij weer tot stilstand komt is het Jeffrey Rademaker die de leiding in handen neemt. Dit duurt niet lang of Bart van Os neemt de leiding over. Wesley Caransa komt niet goed uit bij het uitkomen van de Tarzanbocht en neemt daarbij Jos Veldboer met zich mee. Voor beide is de race in de eerste bocht daarmee tot een einde gekomen.

Sven Snoeks is als dertiende gestart omdat hij 10 plaatsen terug is gezet op de grid maar hij heeft al snel de zesde plaats in handen. Mark van Keulen komt in aanraking met Glenn Coronel en verliest hierdoor een aantal plaatsen. Jeffrey Rademaker en Nick Hummel worden beide naar binnengeroepen voor een drive-through. Deze hebben de heren opgelegd gekregen nadat ze beide een valse start maakten.

Joost van den Akker spint in de Gerlach bocht maar kan zijn weg wel vervolgen. Er is schijnbaar toch het één en ander kapot gegaan want Van den Akker brengt zijn Swift naar de pitbox. Nadat het team de wagen heeft nagekeken gaat hij toch de baan weer op met nog vier ronden te gaan. Sven Snoeks weet voorbij te gaan aan Marcel van der Maat en neemt daarbij gelijk zijn teamgenoot, Jos Kiekens met zich mee.

Bart van Os en Peter Schreurs zijn met elkaar in gevecht voor de eerste plaats als Sven Snoeks en Jos Kiekens dichterbij komen. Bumper aan bumper komen de eerste vier door de Gerlachbocht en is het Van Os die beschikt over stalen zenuwen en de drie achter zich weet te houden. Deze keer is het Van Os die de leiding weet te houden en als eerste wordt afgevlagd voor Peter Schreurs en Sven Snoeks.

Dutch Formule Ford
De eerste race in de Dutch Formule Ford heeft Steijn Schothorst de overwinning gebracht. In de stromende regen ging de race van start met Nils Vestergaard in de leiding. Op de kletsnatte baan ging de Deen van de baan en gaf daarmee de leiding aan Schothorst die hem tot het vallen van de vlag vast wist te houden. Joey van Splunteren die als zesde aan de race begon wist de nodige rijders in te halen en eindigde als tweede gevolgd door Michel Florie die de derde beker in ontvangst mocht nemen. 

Voor Jelle Beelen verliep de race niet zoals hij gehoopt had. Aan het einde van het rechte eind spinde hij waardoor hij van de baan gleed en niet meer verder kon rijden. In zijn schuiver nam hij ook Frederik Vergrote mee die net als Romain Destercq niet aan de finish kwam.

De tweede race werd onder betere weersomstandigheden verreden en de rijders zaten dan ook gedurende de race heel dicht bij elkaar. Bij de start kwam Michel Florie goed weg en nam de leiding op zich om deze gedurende de race ook niet meer af te staan. Er onstond een mooi gevecht met Nils Vestergaard, Bas Schouten, Jack Swinkels en Joey van Splunteren. Later sloot Steyn Schothorst zich ook in het gevecht maar door een uitstapje in de Tarzan moest hij de strijd staken.

De eerder genoemde vier rijders streden rondenlang waarbij er regelmatig van plaats werd gewisseld. Achter Florie eindigde Bas Schouten uiteindelijk als tweede en Jack Swinkels eindigde als derde.

Michel Florie is goed weg bij de start van de derde Dutch Formule Ford race gevolgd door Nils Vestergaard terwijl Steijn Schothorst niet goedwegkomt. Bij het ingaan van de Audi-S is het Romain Destercq die Jack Swinkels aantikt. Swinkels kan zijn weg vervolgen maar voor Destercq is de race over. Nils Vestergaard gaat voorbij aan Michel Florie terwijl ook Bas Schouten voorbij gaat aan de Amsterdammer. Jelle Beelen weet een plaats te winnen op Jack Swinkels.

Michel Florie weet zijn plaats op Bas Schouten weer terug te winnen. Steijn Schothorst heeft de aansluiting gevonden op Jelle Beelen die in de Audi -S iets te wijd uitkomt en door het zand even verder moet. Beelen komt naar binnen en wijst het team op de wielophanging rechtsvoor die een klapper heeft gehad. Schothorst en Van Dongen zijn in een mooi gevecht gewikkeld waarbij Schothorst Van Dongen nog achter zich weet te houden.

Joey van Splunteren die de tweede plaats in handen heeft wordt achtervolgd door Michel Florie die een aantal malen probeert voorbij te komen. Maar het blijft Van Splunteren op de tweede plaats terwijl Nils Vestergaard zijn allereerst race op het Circuit van Zandvoort weet te winnen.

Toerwagen Diesel Cup
In de twee vijftig minuten durende Toerwagen Diesel Cup races zijn Jeroen Dik en equipe Marcel Roeleveld en Bas Baars als winnaars uit de bus gekomen. Op zaterdag werd de eerste race verreden waarbij Jeroen Dik vanaf de tiende plaats vertrok met zijn Volkswagen Golf 5. Marcel van Leen en Ron Swart hadden het grootste gedeelte van de race aan kop gelegen maar in de laatste meters wist Dik dan toch de leiding over te nemen. “Dit had ik nooit verwacht. Een geweldige inhaalrace”, aldus Dik. Bas Baars en Marcel Roeleveld maakten met de Volvo C30 D5 het podium compleet.

Onder hen bevond zich de uiteindelijke winnaar Jeroen Dik, maar ook het snelle tweetal Maik Barten en Marcel Nooren. Het duo met de BMW 123d coupe kwam met de start weliswaar slecht weg, maar de coureurs bewezen hun snelheid door zich meerdere keren rap door het deelnemersveld te bewegen. Iets te rap, want vanwege het overschrijden van de referentietijd van 2:05 minuut kregen zij al vroeg in de wedstrijd een drive through penalty opgelegd. Na de wedstrijd zou het duo zelfs gediskwalificeerd worden omdat de referentietijd tot vijf maal toe overschreden werd.

Henry en Bart van Os zouden samen deel gaan nemen aan het Toerwagen Diesel kampioenschap maar als snel ging het mis met Henry achter het stuur. Bij het ingaan van de Tarzan schoot hij hard rechtdoor en eindigde hard in de bandenstapel. Gelukkig kon hij zijn BMW op eigen kracht verlaten en moest hij te voet naar de paddock.

De tweede race stond nu een niet aan het einde van de dag plaats maar halverwege. Eindigden Marcel Roeleveld en Bas Baars in de eerste race op de derde positie in de tweede namen ze hier geen genoegen mee en reden hun Volvo C30 D5 naar de overwinning. Bij de start leek het even fout te gaan in het Scheivlak toen Geert Smeijsters en Simon Gras dwars kwamen te staan waardoor diverse rijders flink uit moesten wijken maar iedereen kon zijn weg vervolgen. Equipe Kool - Zumbrink eindigde met de BMW 120d op de derde positie.

Halverwege de race begon het te regenen en werd de strategie van de diverse teams flink overhoop gegooid. Maar er onstond tussen de eerste zes rijders een mooie strijd om de podiumplaatsen waarbij diverse malen van positie werd gewisseld. Liesette Braams en Pauline Zwart eindigde met de hardblauwe BMW op de zevende positie.

Voor alle uitslagen verwijzen wij u graag door naar www.cpz.nl

9504084
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6423
10008
78455
9360657
227785
158014
9504084

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven