Dit weekend werden de Formido Finale Races verreden het circuit in de duinen onder een stralende zon. Diverse klassen kwamen bijeen om hun kampioenen van het seizoen 2011 te kronen.

Het FIA GT3 European Championship kende het spannendste finaleweekend ooit. Maar liefst twintig coureurs streden nog om de kampioenschapstitel. Een imposant veld van bijna dertig bolides stormde op zowel zaterdag als zondag op de Tarzanbocht af voor een zestig minutenrace. De eerste race kende een Nederlands succes, met Paul van Splunteren op de hoogste trede van het podium. Samen met zijn teamgenoot Maxime Soulet reed hij in de Porsche 911 GT3 R solide naar de zege. Gastrijders Michael Lyons en Filip Salaquarde finishten met de Ferrari 458 Italia op de tweede positie. De Reiter Engineering Lamborghini Gallardo LP600 van Nikolaus Mayr-Melnhof en Albert von Thurn und Taxis werd als derde afgevlagd.

In de tweede wedstrijd ging Audi R8 LMS van Enzo Ide en Christopher Haase als eerste onder het zwart wit geblokt door, gevolgd door de stijlvolle Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van Dominik Baumann en Brice Bosi. Graff Racing eindigde als derde met de coureurs Gregoire Demoustier en Mike Parisy, eveneens strijdend met een Mercedes SLS GT3. Beste Nederlander deze race was Christiaan Frankenhout, met een zesde plaats. Titelkandidaten Hoevert Vos en Jeroen den Boer besloten het raceweekend met een achtste plaats. De kampioenschapstitel ging naar het AF Corse Ferrari 458-duo van Francesco Castellacci en Frederico Leo.

In het HTC Dutch GT4 Championship was de strijd om de titel al voor het weekend beslist, maar dat nam niet weg dat de serie driemaal voor de nodige actie op de baan zorgde. De race op zaterdag werd gewonnen door Jeroen Bleekemolen. Simon Knap reed naar een fraaie tweede stek. Dick Freebird finishte als derde. De sprintrace op zondag werd gewonnen door Racing Team Holland by Ekris Motorsport-coureur Ricardo van der Ende, gevolgd door Stefano D’Aste en Cor Euser. Met een zege in de hoofdrace, sloot Van der Ende, ditmaal samen met teamgenoot Duncan Huisman, het weekend perfect af. Lang lagen Cor Euser en Dick Freebird aan de leiding, maar een lekke band gooide roet in het eten van de snelle Lotus-equipe. De tweede plaats op het podium ging naar het Corvette-duo Peter van der Kolk en Jeroen Bleekemolen. Jan Joris Verheul en Dennis Retera finishten als derde. Bij de Formido Finaleraces voegden zich ook de deelnemers van de SRO GT4 European Cup in het racegeweld. Hier stond nog wel de Europese titel op het spel. Uiteindelijk klonk ook binnen dit kampioenschap het Wilhelmus, nadat Ricardo van der Ende tweemaal een race won en daarmee de titel pakte.

Een andere smaakmaker bij de Formido Finaleraces was de Formido Swift Cup. Na een startcrash bij de eerste wedstrijd, besloot de wedstrijdleiding de race tijdelijk stil te leggen. Na de herstart ontstond een fraai gevecht, waarbij kampioenschapleider Bart van Os de kans op de zege verloor nadat hij samen met Jos Kiekens in de grindbak van de Tarzanbocht eindigde. Schreurs, die tweede stond in de stand, scoorde maximaal, door de race te winnen. In de tweede race werd het publiek getrakteerd op een spannende strijd tussen Van Os, Kiekens en Sven Snoeks. Snoeks behaalde de overwinning, voor Van Os en Kiekens. De titel ging naar Van Os.

De beslissing in de Dutch Renault Clio Cup viel tijdens de zaterdagrace. Hier was het Sebastiaan Bleekemolen die de titel in stijl pakte door de race te winnen. Tweede werd Alexander Keijzers, gevolg door Max Braams. In de tweede race toonde Robert van den Berg zijn kwaliteiten, door naar de zege te rijden. Niels Langeveld werd als tweede afgevlagd, vlak voor Sebastiaan Bleekemolen. Sheila Verschuur werd ondanks pech in de tweede manche, als tweede in de eindstand van het kampioenschap geklasseerd.

De grootste trofee in de Toerwagen Diesel Cup werd gewonnen door Jeroen Dik. Nagenoeg het hele seizoen was Dik op het erepodium te vinden. Tijdens de Formido Finaleraces sloot Dik het seizoen af met een tweede plaats in de eerste race en achtste positie in de tweede race. Ronald Morien en Dennis de Groot wonnen de eerste race. Ferdinand Kool en Henry Zumbrink konden ook positief terugkijken op het weekend met een derde plaats in beide wedstrijden, net als Rob Severs met zijn zege in de tweede race.

In het Dutch Radical Champion werd Junior Strous tot kampioen gekroond. Hij besloot zijn seizoen met twee zeges. In de Total Mazda MaX5 Cup was het Ben Short die tweemaal als eerste het zwart-wit geblokt zag.

Het succesvolle Dutch Power Pack seizoen 1011 is met de Formido Finaleraces ten einde gekomen. In 2012 staan de nationale raceklassen weer aan de start, te beginnen met de Kruidvat Gillette Paasraces op 7 en 9 april 2010.

Tekst: PR

9937610
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1176
3853
5029
9912942
93009
147943
9937610

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven