Op 31 augustus en 1 en 2 september staat Circuit Park Zandvoort in het teken van de Historic Grand Prix. Acht historische raceklassen laten enkele decennia racegeschiedenis herleven. Het programma is zeer afwisselend. Van Formule 1-bolides uit de jaren ’80 tot Bugatti’s uit de jaren ’20, van ‘Le Mans’ racers tot Mini Cooper S. Op zaterdagavond vindt er bovendien een rijdersparade door het centrum van Zandvoort plaats.

Tijdens de Historic Grand Prix komen er enkele honderden historische raceauto’s in actie, verdeeld over acht raceklassen. Er komen drie klassen voor Formule 1- en Grand Prix auto’s aan de start, met bouwjaren variërend van vooroorlogs tot de jaren ’80. Daarnaast maken prototypes die we kennen van de 24 uren van Le Mans en enorme startvelden met GT’s en toerwagens hun opwachting. Het grootste startveld telt maar liefst 55 auto’s.

Veel auto’s hebben een bijzondere geschiedenis. Zo komt de Ensign N180 Formule 1-auto in actie waarmee Jan Lammers in 1980 deelnam aan de kwalificatietrainingen van de Grand Prix van Nederland. Lammers verzorgt zelf een demonstratie met een Coloni Formule 1-bolide. Uniek is de komst van twee winnende auto’s van de Grand Prix van Nederland: de Lotus 25 waarmee de legendarische Jim Clark in 1963 zegevierde en de BRM P25 waarmee Jo Bonnier in 1959 de zege greep.

Vroeger was het heel gewoon dat Formule 1-bolides en andere raceauto’s na hun training of race over de openbare weg naar een garagebedrijf in Zandvoort reden. Die tijden herleven tijdens de rijdersparade door het centrum van Zandvoort, op zaterdag 1 september vanaf 19.00 uur. De organisatie verwacht circa 50 auto’s. Op het centraal gelegen Raadhuisplein zorgen muziekbands voor extra sfeer.

Ook de toegangsprijzen zijn ‘historisch’. Een dagkaart voor zaterdag of zondag kost slechts 20 euro in de voorverkoop. Kaarten in de voorverkoop zijn onder meer verkrijgbaar via www.historicgrandprix.nl en bij de winkels van Primera. Wie zichzelf of een ander wil verwennen op een VIP-weekend op Formule 1-niveau, is welkom in de exclusieve Paddock Club.

Het programma begint op vrijdag 31 augustus om elf uur met vrije trainingen. Op zaterdag 1 september bent u al vanaf negen uur welkom voor de kwalificatietrainingen, in de middag gevolgd door vijf races. In actie komen onder meer de Grand Prix Masters (Formule 1-auto’s uit de periode 1966 – 1985) en twee startvelden Grand Prix cars uit de periode 1961 – 1965 en tot 1961. Op zondag 2 september komen alle acht de raceklassen in actie. Of, met andere woorden: acht keer genieten van historische autosport op topniveau!

Tom Coronel heeft in zijn lange en succesvolle carrière met de meest uiteenlopende raceauto’s gereden. “Maar een historische raceauto is nieuw voor mij”, vertelde hij. “David Hart vroeg mij om met hem zijn AC Cobra te delen in de race van de Gentlemen Drivers. Ik heb er veel zin in, niet in de laatste plaats omdat de Cobra 460 pk sterk is. Volgens David is de auto alleen snel als je licht overstuurd door de bocht gaat. Dat ga ik vrijdag merken, als ik voor de eerste keer kennismaak met de auto.”  De sportieve verwachtingen zijn hooggespannen. “We gaan voor minimaal een podiumplek”, aldus Tom. De 90 minuten durende race van de Gentlemen Drivers begint op zondag al om negen uur, dus zorg dat u op tijd op het circuit bent! Tom hoopt ook op zaterdag in actie te komen. “Het is de bedoeling dat we op zaterdagavond deelnemen aan de rijdersparade door het centrum van Zandvoort.”

Roman Caresani kijkt om meerdere redenen al maandenlang uit naar de Historic Grand Prix. “Tijdens dit evenement wil ik voor de eerste keer in actie komen met mijn Porsche 904”, aldus Caresani. “We werken keihard om de auto op tijd gereed te krijgen, het lijkt erop dat we het gaan redden.” Caresani deelt zijn Porsche met Kees Kooij tijdens de race van de Gentlemen Drivers.  Romans verwachtingen zijn ook om een andere reden hooggespannen. “Ik maak deel uit van de organisatie van het evenement. Het was voor het hele team heel veel werk, maar het was het waard. De Historic Grand Prix wordt een prachtig evenement.”

Diverse Nederlandse coureurs bezitten een bijzondere historische raceauto. Vanwege de geluidseisen op Circuit Park Zandvoort hebben ze veelal nog nooit op hun thuiscircuit gereden. Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort gelden de geluidsbeperkingen niet. David Hart, succesvol in diverse historische raceklassen, is er blij mee. “Eindelijk kunnen we lekker geluid maken”, aldus David. “Naast mijn race samen met Tom Coronel, kom ik in actie met mijn beide Lola raceauto’s waarmee ik nog nooit op Circuit Park Zandvoort heb gereden.” Hart start als kanshebber op een podiumplaats met zijn Lola T70 Mk3b in de klasse World Sportscar Masters en met zijn Lola T70 Spyder in de klasse Sports Racing Masters.
 Iets heel anders is de Bugatti T37 uit 1927 waarmee Marcel Sontrop zich heeft ingeschreven voor de races van de Grand Prix Cars van vóór 1961. Sontrop nam met zijn Bugatti deel aan de Historische Grand Prix van Monaco en hij reed op circuits zoals Silverstone, de Nürburgring en Montlhéry. Op Circuit Park Zandvoort reed hij nog nooit met zijn Bugatti, nu gaat zijn wens in vervulling.

De klasse Grand Prix Masters komt met een fraai veld Formule 1-auto’s uit de periode 1966 – 1985 naar Circuit Park Zandvoort. Op de voorlopige inschrijflijst stonden onder meer al de ex-Mario Andretti Lotus 80 uit 1979, de Lotus 76 waarmee Ronnie Peterson in actie kwam en de Arrows A1 die werd bestuurd door Riccardo Patrese. Christophe d’Ansembourg had zich al ingeschreven met zijn Williams FW07/C. De Belg verschijnt echter mogelijk aan de start met zijn McLaren M26. Jochen Mass reed in 1976 de eerste race met de destijds nieuw ontwikkelde McLaren tijdens de Grand Prix van Nederland.

De Tyrrell 012 van Ian Simmonds is een auto met een fraaie geschiedenis op Circuit Park Zandvoort. Deze Formule 1-bolide maakte in 1983 zijn debuut tijdens de Nederlandse Grand Prix, in handen van Michele Alboreto. De Italiaan eindigde op de zesde plaats en stelde daarmee een punt veilig. De Tyrrell is uitgevoerd in de kleuren van Benetton, destijds de sponsor van het Britse Formule 1-team. Tijdens de Historic Grand Prix gaat Bill Coombs de strijd aan met zijn Tyrrell 009. In 1979 raceten Jean-Pierre Jarier, Didier Pironi en Derek Daly met dit model.

De Grand Prix Masters heeft ook de nodige vergeten merken in de gelederen. Wie kent Amon nog? Ron Maydon komt met zijn Amon F101 Formule 1-auto naar Circuit Park Zandvoort.
Kenners van de Formule 1 en bezoekers aan de Grand Prix van Nederland kunnen zich nog wel de merken Surtees en Ensign herinneren. De organisatie verwacht onder meer een Ensign MN177 uit 1977 en de Surtees TS14 en TS20 uit de jaren ’70.

De klasse Historic Formula 2 staat open voor Formule 2-auto’s uit de jaren 1967 – 1978. Destijds was de Formule 2 de logische en laatste tussenstap naar de Formule 1. Rijders van het kaliber René Arnoux, Jacky Ickx, Jacques Laffite en Clay Regazzoni wonnen de Europese Formule 2-titel en boekten daarna successen in de Formule 1. Martin Stretton, vorig jaar tweede in het eindklassement, komt met zijn ex-Jacques Laffite March 742 naar Circuit Park Zandvoort. Lincoln Small bestuurt de ex-Derek Bell Brabham BT30 Formule 2. Bell won onder meer vijf keer de 24 uren van Le Mans.

De World Sportscar Masters doet de tijden van de 24 uren van Le Mans herleven. Aan de start verschijnen sportprototypes en GT’s uit de jaren ’60 en de eerste helft van de jaren ’70. De deelname van de Nederlanders David Hart (Lola T70 Mk3b), Pieter Boel (De Tomaso Pantera) en Leonard Stolk (Porsche 911 RSR) was al bekend. Stolk heeft in Lex Proper een copiloot gevonden. Proper is onder meer een voormalig kampioen in de Ferrari-Porsche Challenge. Leo Kemmer heeft zich ingeschreven met zijn ranke Chevron B8. Kemmer kocht de sportscar in 2000, nadat de auto 27 jaar op een zolder had gestaan!

De Sports Racing Masters is een klasse voor sportprototypes en sportscars uit de periode 1960 – 1965. Hans Hugenholtz mengt zich in de strijd met zijn Ford GT40, David Hart behoort ook tot de kanshebbers met zijn Lola T70 Spyder. Jan Gijzen komt met zijn fraaie Lister Jaguar naar Circuit Park Zandvoort.

Drie dagen genieten
De Historic Grand Prix Zandvoort vindt plaats van vrijdag 31 augustus tot en met zondag 2 september. Een toegangskaart voor de vrije trainingen op vrijdag kost slechts vijf euro. Een dagkaart voor zaterdag of zondag kost aan de kassa 25 euro, een weekendkaart 40 euro. Elke toegangskaart biedt ook toegang tot de paddock, waar u de auto’s van dichtbij kunt bekijken, fotograferen of filmen. Kinderen tot twaalf jaar en onder begeleiding mogen voor half geld naar binnen.

Vrijdag 31 augustus
11.00 - 11.40 S1-2 GPC Pre '61 / 61-65 FP 40
11.50 - 12.30 S3-4 Grand Prix Masters / Hist. F2 FP 40
12.40 - 13.20 S6-7 SRM / WSM FP 40
13.30 - 14.10 S5-8 NKHTGT / Gentlemen Drivers FP 40
14.20 - 15.00 S1-2 GPC Pre '61 / 61-65 FP 40
15.10 - 15.50 S3-4 Grand Prix Masters / Hist. F2 FP 40
16.00 - 16.40 S6-7 SRM / WSM FP 40
16.50 - 17.30 S5-8 NKHTGT / Gentlemen Drivers FP 40
 
Zaterdag 1 september
09.00 - 09.30 Series 1 Grand Prix Cars Pre '61 Q 30
09.40 - 10.10 Series 2 Grand Prix Cars 1961 - 1965 Q 30
10.20 - 10.50 Series 3 Grand Prix Masters Q 30
11.00 - 11.25 Series 4 Historic F2 Q 25
11.35 - 11.55 Series 5 Delta Lloyd Xclusief NKHTGT Q 20
12.05 - 12.25 Series 6 Sports Racing Masters Q 20
12.25 - 13.10 Lunchbreak
13.10 - 13.30 Series 1 Grand Prix Cars Pre '61 R1 20
13.40 - 14.10 Series 7 World Sportscar Masters Q 30
14.25 - 14.45 Series 2 Grand Prix Cars 1961 - 1965 R1 20
15.00 - 15.25 Series 3 Grand Prix Masters R1 25
15.40 - 16.05 Series 5 Delta Lloyd Xclusief NKHTGT R1 25
16.20 - 16.45 Series 4 Historic F2 R1 25
17.00 - 17.40 Series 8 Genntlemen Drivers Q 40
 
Zondag 2 september
09.00 - 10.30 Series 8 Gentlemen Drivers R1 90
10.45 - 11.10 Series 4 Historic F2 R2 25
11.25 - 12.05 Series 6 Sports Racing Masters R1 40
12.20 - 12.40 Series 1 Grand Prix Cars Pre '61 R2 20
12.40 - 13.45 Lunchbreak
13.45 - 14.45 Series 7 World Sportscar Masters R1 60
15.00 - 15.20 Series 2 Grand Prix Cars 1961 - 1965 R2 20
15.35 - 16.00 Series 3 Grand Prix Masters R2 25
16.15 - 16.50 Series 5 Delta Lloyd Xclusief NKHTGT R2 25

Voor kaartverkoop en meer informatie: www.historicgrandprix.nl

9937678
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1244
3853
5097
9912942
93077
147943
9937678

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven