Het zaterdagprogramma van de Historic Grand Prix Zandvoort was een dagvullend historisch autosportfeest. Op een zonnig Circuit Park Zandvoort genoten 14.000 enthousiaste toeschouwers onder meer van de eerste races van het weekend en een demo met een Coloni Formule 1-auto. De dag werd afgesloten met een rijdersparade door het centrum van Zandvoort. Op zondag komen alle klassen opnieuw in actie. Voor 25 euro bent u van harte welkom, inclusief toegang tot het rennerskwartier.

De dag bestond naast races uit de kwalificatietrainingen en een demoprogramma. De publieke belangstelling was met 14.000 toeschouwers groot. Liefhebbers van historische autosport lieten zich de kans om eindelijk weer eens races met onder meer Formule 1 en Formule 2-auto’s en sportprototypes op Circuit Park Zandvoort te zien niet ontnemen. De weersomstandigheden waren bovendien ideaal.

De race van de Grand Prix Masters was erg spannend. Manfredo Rossi di Montelera leidde van start tot finish met zijn Lotus 80 uit 1979, maar hij voelde de hete adem van tweede man Christophe d’Ansembourg in zijn nek. De Belg bestuurde zijn fraaie McLaren M26 uit 1976. Phil Hall reed in zijn Arrows A3 uit 1980 naar de laatste plek op het erepodium.

In de klasse Grand Prix Cars pre ’66 nam Peter Horsman (Lotus 18/21) na een minder goede start al snel de leiding. Vervolgens ontspon zich een prachtige strijd om de podiumplaatsen. Wil Nuthall (Cooper T53), Max Blees (Brabham BT7A) en Rod Jolley (Cooper T45/51) volgden in zijn kielzog. Uiteindelijk kwam het viertal als aan een touwtje in de genoemde volgorde over de finish. Dat belooft veel voor de tweede race van de klasse op zondag!

In de race van de Grand Prix Cars pre ’61 streden Philip Walker (Lotus 16) en de vanaf de zevende startrij vertrokken Julian Bronson (Scarab Offenhauser) rondenlang fel om de zege. Uiteindelijk besliste Walker de strijd in zijn voordeel. Onze landgenoot Adrian van der Kroft leek lang op weg naar de derde plaats met zijn HWM F2, maar hij kwam uiteindelijk 0,001 seconde (!) tekort op derde man Marc Valvekens en zijn Gordini T16-31.

Het Delta Lloyd Xclusief NK Historische Toerwagens & GT’s is niet alleen de klasse met de langste naam, maar ook met het grootste startveld. Meer dan 50 auto’s kwamen in actie. Michiel Campagne schreef met zijn Chevrolet Corvette Grand Sport de wedstrijd op zijn naam. Georg Stummeyer won het zilver met zijn Ford GT40, hij werd gevolgd door Alexander van der Lof (Bizzarrini 5300 GT).

Tussen de middag was er geen sprake van een rustige lunch. Melroy Heemskerk gaf een snelle, luidruchtige demonstratie met een Coloni C4 Formule 1-auto uit 1991. Vervolgens namen enkele merkenclubs en de Dutch Vintage Sports Car Club (DVSSC) bezit van het circuit. Zondag neemt voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers het stuur van de Coloni Formule 1-bolide in handen.

Op zondag worden in totaal acht races verreden. Het programma begint al om negen uur met de race van de Gentlemen Drivers. Vervolgens komt elke klasse in actie, waaronder de Formule 1-auto’s uit de Grand Prix Masters en de twee klassen met Grand Prix Cars. In de World Sportscar Masters en Sports Racing Masters komen sportprototypes en sportscars aan de start. Het Delta Lloyd NK Historische Toerwagens & GT’s, met dik 50 auto’s, belooft een smakelijk dessert te worden. Een dagkaart, inclusief toegang tot het rennerskwartier, kost slechts 25 euro. Kinderen tot 12 jaar en onder begeleiding krijgen 50% korting. In verband met de drukte is het aan te raden om met de trein naar Zandvoort af te reizen.

Voor meer informatie: www.historicgrandprix.nl

9458316
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1281
12036
32687
9360657
182017
158014
9458316

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven