Niet minder dan 31.500 bezoekers waren gedurende het weekeinde getuige van de eerste editie van de Historic Grand Prix Zandvoort op Circuit Park Zandvoort. Tijdens het zonnige weekeinde stond de rijke autosporthistorie van de accommodatie centraal. Er werd geracet met historische Formule 1- en Formule 2-auto’s, sportwagens, GT’s en toerwagens. “De eerste editie van onze Historic Grand Prix Zandvoort was een groot succes”, verklaarde een meer dan tevreden Erik Weijers, chief operating officer van Circuit Park Zandvoort. Het evenement werd in samenwerking met de HARC georganiseerd.

Historische autosport is in tal van Europese landen de laatste jaren sterk in opkomst. Liefhebbers sporen her en der historische raceauto’s op en restaureren deze vaak met veel moeite en financiële middelen om ze te kunnen gebruiken voor datgene waarvoor ze bedoeld zijn: het rijden op een circuit. Zo zijn er ook meer en meer historische evenementen ontstaan. Vanuit internationale racekringen werd de wens om ook op Zandvoort historisch te kunnen racen al jarenlang luid gehoord, maar het beperkte aantal geluidsdagen dat Circuit Park Zandvoort ter beschikking had verhinderde dit tot nu toe. “Toen dit jaar de door ons zo gewenste uitbreiding van het aantal geluidsdagen een feit was, konden we dus eindelijk een eigen historisch evenement organiseren, waarmee ook voor ons een lang gekoesterde wens in vervulling ging”, aldus Erik Weijers.

De Britse Masters Historic Racing-organisatie bracht de klassen World Sportscar Masters, Sports Racing Masters, Grand Prix Masters en Gentlemen Drivers aan de start. De Historic Grand Prix Cars Association was vertegenwoordigd met de Grand Prix Cars Pre-61 en de Grand Prix Cars 1961-65, terwijl de Historic Sports Car Club in de vorm van de Historic Formule 2 aanwezig was. In totaal stonden er deelnemers uit niet minder dan 13 landen aan de start van de diverse klassen.

Ook de Nederlandse historische racerij ontbrak uiteraard niet met het Delta Lloyd Xclusief Nederlands Kampioenschap voor Historische Toerwagens en GT’s. Dat betekende een enorme variëteit aan auto’s, van compacte Mini Coopers en Fiat Abarths via Lola T70-sportwagens tot aan prachtige historische Formule 1-auto’s uit de periode 1948 tot en met 1985, waarin Zandvoort regelmatig de locatie was voor de Nederlandse ronde van het Formule 1-wereldkampioenschap.

Naast de historische races op de baan was er ook in het rennerskwartier voor de liefhebbers volop te genieten. Tal van eigenaren van klassieke auto’s en oldtimers hadden hun voertuigen meegebracht en verkoopstands boden een rijke selectie van boeken, modelauto’s, accessoires, kleding, wijn en tal van andere zaken. Tot de hoogtepunten van het weekeinde behoorde ook de parade met raceauto’s van het circuit naar het historisch centrum van Zandvoort op zaterdagavond, gadegeslagen door vele duizenden toeschouwers. Met name voor de buitenlandse deelnemers was dit spektakel een unieke ervaring.

Tal van Nederlandse oud-coureurs waren bij het evenement aanwezig. Velen van hen zijn verenigd in de Stichting Register Nederlandse Autorensportvrienden, die tijdens het weekeinde op Circuit Park Zandvoort een bijeenkomst van registerleden hield. Ook de Nederlandse tweevoudig Le Mans-winnaar en oud-Formule 1-coureur Gijs van Lennep was ter plekke. “Prachtig dat zo’n evenement op Zandvoort kan plaatsvinden. Hiermee wordt de historie levend gehouden”, aldus de rijder die in 1999 tot ‘Nederlands coureur van de 20e eeuw’ gekozen werd. Van Lennep verrichte tevens de officiële opening van de expositie over de Grand-Prix-historie in Zandvoort, die tot en met 21 oktober is te zien in het Zandvoorts Museum.

Voor meer informatie: www.historicgrandprix.nl

9948592
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2574
5275
16011
9912942
103991
147943
9948592

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven