Afgelopen weekend vond onder zomerse omstandigheden de vierde race plaats in het kampioenschap van de klassen in de Dutch Power Pack. Veel mooie races kregen de bezoekers voorgeschoteld met mooie inhaalacties waarbij zo her en der een uitvaller te betreuren was.

Dunlop SportMaxx Clio Cup
Allereerst stond de Dunlop SportMaxx Clio Cup op het programma. 12 ronden zouden er gereden worden waarbij Melvin de Groot van Podium mocht vertrekken. Deze plaats wist hij gedurende de race vast te houden en mocht na afloop de beker voor de eerste plaats in ontvangst nemen. Tijdens de laatste meters van de race waren het Paul Vahstal en Robert van den Berg die in het heetst van de strijd streden om de derde plaats. Deze werd uiteindelijk door Robert van den Berg gewonnen, maar na afloop van de race werden beide heren gestraft voor hun actie.

De tweede race was al niet minder ‘vermakelijk’ voor het publiek. Ook hier weer de nodige inhaalacties op plaatsen en momenten waar het wel én waar het eigenlijk niet kon. Sandra van der Sloot die de race als tweede startte wist bij het ingaan van de eerste ronde al gelijk Pim van Riet voor de velbegeerde eerste plaats in te halen en ook zij wist deze gedurende de race niet meer uit handen te geven.  

Hadden Vahstal en Van den Berg het in de eerste race met elkaar aan de ‘stok’  voor de derde plaats zo was er in de tweede race ook het nodige te doen vlak voor de finish. Om de vierde en vijfde plaats streden Christiaan Jorissen en Micheal Bleekemolen waarbij Jorissen Bleekemolen vlak voor de finishlijn van de baan reed. Gelukkig konden beide hun weg vervolgen. Tweede plaats was er voor Pim van Riet terwijl Robert van de Berg als derde werd afgevlagd.

BRL
In hun tweede raceweekend dit seizoen kwamen de BRL en de BRL-light aan de start van het DPP Festival. Als leider in het kampioenschap kwam Donald Molenaar vol vertrouwen naar Assen.

Zo pakte hij gelijk in de eerste race al de meeste punten voor Sandor van Es en Jacky van der Ende. Vanaf de start wist hij een voorsprong op te bouwen naar zijn Collé collega echter slonk deze toen Marijn van Kalmthout, midden in de GT-bocht zijn motor opblies. De safetycar werd de baan ingeroepen om de baanmarshals de gelegenheid te geven de baan weer schoon te maken.

De lange rij werd door de pitstraat geleid wat de voorsprong voor Molenaar deed slinken. Nelson van der Pol had ook niet echt de race waarop hij had gehoopt. Hij lag op een mooie derde plaats toen hij zich in de GT-bocht verremde en door de grindbak zijn weg moest vervolgen. Echter werd hij op dat moment ingehaald door, niet alleen Donny Crevels, maar ook door Jacky van der Ende en een strakke race rijdende Jos Menten.  

De safetycar blijft nog in de baan en als deze het circuit verlaat gaan de rijders en rijdsters voor de laatste keer over de startfinish lijn. In de BRL Light was er voor Niels Hartvelt een mooie eerste overwinning dit seizoen en hij mocht naar het podium onder begeleiding van Eric van den Munckhof en Dick van der Donk.   

De tweede race ging niet zoals Donald Molenaar het voor ogen had. Een lekke band zorgde ervoor dat hij de pit moest opzoeken om nieuw rubber onder zijn bolide te laten monteren waardoor hij, met een flinke achterstand op zijn teamcollega Sandor van Es, de jacht naar de punten moest inzetten. Uiteindelijk eindigd Molenaar op een veertiende positie.  

Phil Bastiaans reed een mooie race maar verloor even de concentratie waardoor hij te wijd kwam. Hierdoor waren er drie die hem voorbij wisten te rijden en eindigd hij op een achtste plaats. Donny Crevels eindigd op een mooie tweede plaats voor Henry Zumbrink die de beker voor de derde plaats mee naar huis mag nemen. Ferdinand Kool bleef helaas als enige over op de vertrekplaats waar het team heel hard aan het werk ging om de wagen weer aan de praat te krijgen. Dit lukte helaas niet want op vijf pitten kan een BRL niet lopen.

In de BRL-Light kwam bij de opwarmronde naar voren dat dit niet het weekend voor Van Kalmthout zou worden. Blies hij in de eerste race zijn motor op, die overigens door zijn team in de tussen liggende periode gerepareert kon worden, zo kwam hij in de tweede race in de haarbocht tot stilstand. En kon hij wederom geen punten aan zijn conto bijschrijven.

De overwinning ging in deze tweede race naar Eric van den Munckhof gevolgd door Dick van der Donk en Tom Koop. Marcel Peters reed wederom een gastrace voor het Collé Rental & Sales team en dat is hem goed bevallen. Tijdens het volgende BRL evenement welke komend weekend verreden zal gaan worden tijdens het ADAC Truck GP Festival zal hij wederom deel gaan nemen in de BRL-Light van Theo Stor.

Samsung BMW 130i Cup
Bas Schothorst ging naar Assen als leider in het kampioenschap doordat afgelopen week zijn straf, opgelegd tijdens de Jubileum Races, deels ongedaan werd verklaard door de CAR, zoals hier eerder al te lezen viel. Met een eerste plaats in de eerste race en een vierde in de tweede heeft hij het kampioenschap overgedragen, met 1 punt verschil, aan zijn teamgenoot Tim Coronel.  

Twee races stonden er dit weekend op het programma en de eerste race werd aan het begin van de middag verreden. Duncan Huisman pakte zaterdag de pole en mocht tijdens de eerste race vanaf de eerste plaats vertrekken voor Bas Schothorst en Tim Coronel en Luuk Glansdorp.  

Een vel gevecht was er gedurende de eerste race tussen Jan Lammers en Jan Joris Verheul. Diverse keren raakte beide elkaar waarbij het in de GT-bocht mis ging. Lammers kwam op het gras terecht en bij het weer de baan opkomen raakte hij Verheul hard waardoor het voor beide rijders over en uit was. Lammers werd als schuldige aangewezen en zal de eerst volgende race, welke gedurende de RTL GP Masters of Formula 3 op Zolder op 10 augustus, 90 seconden straftijd meekrijgen.  

8 ronden lang ging Duncan Huisman aan kop waarbij Bas Schothorst zich af en toe liet zien in de spiegels. Uiteindelijk was het dan toch Schothorst die Huisman voorbij wist te rijden. De strijd duurde tot het einde van de race waarbij Schothorst als winnaar uit de bus kwam. Beide werden naar het podium vergezeld door Tim Coronel die de derde plaats wist te pakken.

De tweede race was het Jan Joris Verheul, die door het rad van fortuin, van pole mocht vertrekken. Het Renova Team wist zijn wagen op tijd klaar te krijgen voor de tweede race. Dit gold helaas niet voor Jan Lammers, die de tweede race als toeschouwer langs de kant zat.  

Na de start was het Verheul die goed wegkwam en de rest van de 16 ronden durende race niemand langszij liet. Spannende gevechten waren er gedurende de race tussen de diverse rijders waarbij er fair maar hard gereden werd.  

Achter Verheul was het Bertus Sanders die, na een aantal ronden de deur te hebben dichtgehouden, Tim Coronel voor wist te blijven. Luuk Glansdorp eindigde beide races als eerste in de BMW Drivers Trophy.

Formido Swift Cup
Twee hele mooie races waren er te aanschouwen tijdens de Formido Swift Cup. Tijdens de eerste race was het Marcel Dekker die van pole mocht vertrekken en helaas werd hij in de tweede race ronden bestraft voor een valse start en door de drive-through die hij hiervoor ontving viel hij flink terug.  

Tim van Gog nam de leiding over en wist deze gedurende de rest van de race vast te houden. Diverse spannende duels waren er te aanschouwen waarbij er op het scherpst van de snede werd gereden maar iedereen het einde van de race wist te bereiken.  

Sandra Douma vond de aansluiting met Karel Verspaget en beide lieten een fraai gevecht zien. Jeroen den Boer wist uiteindelijk tussen beiden te komen om zo na Tim van Gog, Niels Langeveld, Carlo Bermes en Karel Verspaget de vijfde plaats voor zich op te eisen. Pieter Schothorst die aan het begin van de race in de Haarbocht af en toe een gat liet vallen waardoor hij ingehaald kon worden wist zich weer flink naar voren te werken en eindigde de race als zevende voor Hans Bos.  

Tijdens de tweede race van het weekend, die op zondag gereden werd had Niels Langeveld een geweldige start en wist Tim van Gog gelijk al in te halen. Dit ontaarde in een mooie strijd tussen beide rijders waarbij Carlo Bermes zich aan het gevecht toevoegde.  

Net als in de eerste race waren er gedurende de tweede race weer fraaie gevechten te aanschouwen. Voor Tim van Gog dus een heel mooi weekend met twee eerste plaatsen.

Formule Ford
Tijdens de 12 ronden durende eerste race die op zondag op het programma stond voor de Formule Ford is het Liroy Stuart die als eerste het podium mocht betreden. De tweede plaats was er voor Simon Knap gevolgd door Rogier Jongejans. Stuart vertrok van pole en wist deze gedurende de race vast te houden.  

Even leek het erop dat Kevin Magnussen er met de derde plaats vandoor zou gaan maar, door zijn aanraking met Henk Vuik, werd hij bestraft met een drive through waarna de derde plaats ging naar Rogier Jongejans. Jan Lammers, dit weekend gastrijder, eindigd deze eerste race als zevende vlak achter Jeroen Mul. Raymond Surink heeft problemen met de wagen en weet de race als laatste te finishen.  

De tweede race weet Simon Knap met een ruime voorsprong van 5.519 seconden te winnen van Rogier Jongejans. John Svensson weet de race als derde te eindigen nadat hij gedurende de race veel gevechten heeft moeten leveren met diverse van de andere coureurs. Liroy Stuart weet in het begin van de race de leiding over te nemen van Knap die heel slecht wegkomt. Henk Vuik spint en moet van achteraan de race weer aanvangen.  

De goede start van Stuart wordt bestraft door de wedstrijdleiding omdat hij zijn Ford al in beweging had gezet voor het rode licht gedoofd was. Als leider in de race moet hij een drive through ondergaan. Hierdoor verliest hij uiteindelijk de leiding aan Knap die deze gedurende de rest van de race niet meer uit handen geeft. Kevin Magnussen en John Svensson zijn leuk met elkaar in gevecht waarbij Magnussen Svensson weet te passeren.

In deze actie gaat Michel Florie gelijk mee. Echter even later in de race probeert Svensson weer voorbij te komen en valt de Deen aan. Deze raakt hierdoor even buiten de baan en terwijl hij hier weer op komt is het Michel Florie die hier hinder van ondervind en een aantal plaatsen terugvalt. Florie eindigd de race uiteindelijk als achtste. Jan Lammers eindigd deze tweede gastrace als vijfde op bijna 15 seconden achterstand.   

Toerwagen Diesel Cup
Na diverse BMW-zeges en tijdens de Jubileumraces de eerste overwinning voor Volkswagen, zegevierden ditmaal dus SEAT-coureurs Quint Engel en Dennis de Groot. Engel wist al in de eerste bocht de leiding van pole-sitter en lokale held Bertus Sanders over te nemen.  

Na de pitstops met rijderwissel, waarbij Koster het stuur van Sanders overnam en ook Engel plaatsmaakte voor teamgenoot De Groot, bemachtigde Koster tevens de leiding in de wedstrijd. Al snel bleek echter dat de pitstop van Koster/Sanders korter duurde dan de verplichte twee minuten, waardoor de klassementsaanvoerders na afloop van de race een tijdstraf moesten incasseren. Waarmee de eerste SEAT-overwinning een feit werd.

“In het begin kon ik gelijk een gaatje slaan, mede omdat de BMW’s achter mij aan het vechten waren”, lichtte Engel toe. “Ik heb met name in de laatste ronde voor de rijderwissel extra gepusht. De BMW-rijders hebben hier zoveel meer gereden, dat zij in het voordeel zijn. Maar deze baan ligt me goed, altijd als ik hier rij gaat het weer goed!” Waarvan akte.  

Zijn teammaat Dennis de Groot was op de hoogte van de te snelle pitstop van de leiders in de wedstrijd Koster/Sanders, waardoor hij na de rijderwissel geen onnodige risico’s nam en de overwinning op zeker werd binnengehaald. Naast Koster/Sanders verkeken ook de equipes Albers/Cornelisen, Braams/Veltman en Van den Berg/Broer in de minimale duur van de pitstop, waardoor zij allen een tijdstraf kregen opgelegd.  

Een foutje van Ricardo Abresch in de Geert Timmer-bocht zorgde er in de slotfase van de wedstrijd voor dat hun voorsprong op de Seat Ibiza Cupra van equipe Gras/Dik slonk. De SEAT-rijders wisten hier echter niet van te profiteren, want zij strandden een ronde later zelf in de grindbak. Waardoor de equipe Abresch/Veltman zich onbedreigd van de derde podiumplaats verzekerde.

Voor alle foto's van dit evenement.... klik dan snel op deze link.

9068850
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3453
6230
15508
9013205
143732
211729
9068850

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven