Op 4 mei start de 60e editie van de International Historic Tulpenrallye in Noordwijk. De deelnemers  rijden in deze jubileum-editie ruim 2400 kilometer, via een zeer uitdagende route over zes dagen naar Nice aan de Cote d’Azur in Frankrijk. Ruim 230 klassieke auto’s, allen gebouwd voor 1972, verschijnen aan de start van de 60e Tulpenrallye.

Tulpenrallye
De Tulpenrallye is Nederlands oudste, grootste en bekendste evenement voor klassieke auto’s. De eerste editie werd in 1949 verreden en destijds stonden er 164 equipes aan de start. Natuurlijk zijn er aan de start van de 60e Tulpenrallye vele mooie herinneringen aan eerdere edities van het evenement. Aan de eerste editie in 1949, aan de snelle ontwikkeling van de rally in de jaren ’50 en de eerste periode van gloriejaren in de jaren 60 toen de Tulpenrallye één van de toonaangevende rally’s in Europa was en het evenement, net als beroemde rally’s als de Monte Carlo Rally en de RAC Rally, meetelde voor het Europees kampioenschap rally’s.

Bij de 50e Tulpenrallye (2003) werd terug gegrepen naar het oude rallyconcept uit de jaren ‘50 en ‘60, met een start in het buitenland en een finish in Nederland. Tien jaar later kunnen we stellen dat de Tulpenrallye vanuit vele prachtige Franse locaties is gestart, waaronder Évian-les-Bains, Annecy, Aix-les-Bains en Vichy, maar dat het voor deze jubileum-editie tijd is om te kijken naar vernieuwing. Vlak na de finish van 59e Tulpenrallye heeft de organisatie besloten de route om te draaien, met een proloog en start in Noordwijk en de finish in Nice aan de Côte d'Azur in Frankrijk.

Het evenement wordt verreden over 6 dagen; de lengte van de rally is voor de Vintageklasse circa 1900 km en voor de Expertklasse ca. 2400 km. De Tulpenrallye is geen snelheidsevenement; de nadruk tijdens de rally ligt op navigatie en een groot aantal regelmatigheidstests. De gehele route voert over openbare wegen door Europa, en voor het gebruik van al deze wegen is door de organisatie vooraf toestemming gevraagd aan de verantwoordelijke autoriteiten. Alle deelnemers dienen zich volledig te houden aan de regels op de openbare weg waarop wordt gereden en dit wordt door de organisatie streng gecontroleerd.

Met ruim 230 equipes aan de start is het deelnemersveld groter dan ooit gedurende de laatste 20 jaar en wordt de 50e editie met 223 startende equipes, overtroffen. Deze editie staat daarmee in de top-5 voor wat betreft het aantal deelnemers in de gehele historie van het evenement.

Programma 4 – 10 mei
De start van de 60e Tulpenrallye is op 5 mei in Noordwijk, wanneer alle equipes vroeg in de morgen vertrekken vanuit Noordwijk. De route die dag voert via een lunch in de omgeving van Genk in België naar Mondorf-les-Bains in Luxemburg. Op maandag loopt de route in de richting van de Elzas; een streek die een belangrijke rol speelt in de geschiedenis van “de Tulp”. Vanzelfsprekend voert de route deze dag ook over de Ballon d’Alsace. Het Rally-HQ is maandag gevestigd in Hotel l’Europe in Horbourg-Wihr.  Op dinsdag voert de route grotendeels door de Jura. Hierbij wordt niet zozeer over de toppen van de bergen gereden, maar meer door het midden-gebergte hetgeen betekent dat de kaartleesopdrachten deze dag wat meer uitdagend zullen zijn.

Voor de Expert-klasse is de route op deze dag langer, waardoor zij later op de avond op de finishlocatie zullen arriveren. Het diner voor de expertklasse vindt plaats in een restaurant langs de route in Lons-le-Saunier. Na het diner vervolgen zij de route via de avondetappe naar de finishlocatie. De andere klassen rijden rechtstreeks naar het fraaie Bourg-en-Bresse, waar zij zullen dineren.

Woensdag 8 mei staat een aantal fraaie trajecten op het programma. Via een route langs het meer van Annecy (waar in 1948 het idee voor de Tulpenrallye voor het eerst werd besproken), leidt de route deze dag naar Grenoble. Hier wordt ’s avonds het diner geserveerd in het hart van de stad in het World Trade Center. Vervolgens komt de Tulpenrallye dan in een gebied, waar sinds 1962 niet meer is gereden. De route richting de Cote d’Azur biedt diverse mogelijkheden voor prachtige rally-routes.  Zo worden er op donderdag  9 mei bijzonder fraaie trajecten gereden door de Alpes-de-Haute-Provence. Hierin zijn onder andere routes opgenomen uit de befaamde Route Napoléon, die door Napoléon Bonaparte werd afgelegd toen hij terugkeerde van zijn ballingschap op Elba. Op deze dag wordt er wat minder van de navigator verwacht, maar staan de deelnemers schitterende routes te wachten door een prachtige streek met fraaie vergezichten. Aan het einde van de dag arriveren de equipes in Sophia-Antipolis; het Silicon Valley van Frankrijk. Ook op vrijdag wordt er nog een volledige dag gereden.

Op 10 mei, op weg naar de finish, is een aantal mooie routes uitgezet door de Alpes-Maritimes. De lunch zal die dag worden geserveerd in het Restaurant les 3 Vallées, dat een rijke rally-historie kent en vol hangt met materiaal uit vele bekende rally’s. Het restaurant ligt op 1607 meter hoogte, bovenop de Col de Turini. Van hieruit rijden de equipes de spectaculaire weg naar beneden richting de kust. Vanzelfsprekend volgt daarna een korte route door Monte Carlo. De historie van de Tulpenrallye en de Rallye Monte Carlo zijn nauw met elkaar verweven. Zo voerde de route van de Tulpenrallye in 1960, 1961 en 1962 van Noordwijk naar Monte Carlo en van daaruit weer terug naar Noordwijk. In die dagen deden de deelnemers dit binnen 4 dagen (4000 km !), met slechts 18 uur rust in Monte Carlo. In 2013 rijden de deelnemers over het lage deel van het Formule 1 Grand Prix parcours in Monte Carlo langs de haven. Van hieruit volgt de route langs de Middellandse Zee naar de finish in Nice. De finish is op de Promenade des Anglais aan de Middellandse Zee.  Vanzelfsprekend zijn er aan de finish de tulpen en de haring met corenwyn voor alle deelnemers die de rally uitrijden. Nadat de deelnemers zijn gefinisht is er op het strand bij Lido Plage een rally-party. ’s Avonds volgt dan de feestelijke prijsuitreiking in de Salle Venetian van het hotel Le Palais de la Mediterranée.

Deelnemers
Dit jaar zullen er ongeveer 230 equipes aan de start van de 60e editie van de Tulpenrallye in Noordwijk verschijnen. De deelnemers zullen allemaal rijden in auto’s die zijn gebouwd voor 1972. De 230 equipes worden verdeeld in vier verschillende klassen:
•    Vintageklasse, voor auto’s die zijn gebouwd voor 1951;
•    Tourklasse, voor deelnemers met weinig of geen rallyervaring;
•    Sportklasse, voor meer ervaren equipes;
•    Expertklasse, waarin de equipes met de meeste ervaring tegen elkaar strijden.

In de Vintage klasse rijden alleen maar bijzondere auto’s; deze zijn allemaal gebouwd voor 1952. “Wij zijn dit jaar bijzonder verheugd met de eerste deelname van Tom en Rosalie Gatsonides in een Alvis 1963 4,3 special. De vader van Tom, Maus Gatsonides, was naast de bedenker van de Gatsometer (snelheidscamera) ook de bedenker van de Tulpenrallye”.  

Auto’s van het merk Alfa Romeo zijn opnieuw het meest populair onder de deelnemers van de Tulpenrallye. Er komen 45 auto’s van dit merk aan de start, gevolgd door 36 x Porsche en 24 x Volvo. “De plannen voor de 60e editie van de Tulpenrallye zijn duidelijk in de smaak gevallen bij het deelnemersveld”, aldus Frank Pauli, voorzitter van het organisatiecomité. “Na één dag hadden zich al honderd deelnemers ingeschreven en binnen elf dagen was de inschrijving compleet vol”. Na ruiim een jaar van voorbereiding, gaat op 4 mei de 60e editie van de Tulpenrallye van start. De organisatie en de deelnemers kijken ernaar uit om gezamenlijk het 60e hoofdstuk van het mooe Tulpenrallye-boek te schrijven.

De Tulpenrallye; Passion for Classics; Passion for Life

PR

9458357
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1322
12036
32728
9360657
182058
158014
9458357

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven