Op 30 en 31 augustus en 1 september staat Circuit Park Zandvoort in het teken van de Historic Grand Prix Zandvoort. Het evenement belooft het succes van de eerste editie, vorig jaar, te overtreffen met meer raceklassen, grotere startvelden, bijzondere demo’s en veel prominenten. Het programma telt veel hoogtepunten. Zoals drie races met Formule 1- en Grand Prix auto’s, een vol veld ‘Le Mans’ bolides en natuurlijk de parade door het centrum van Zandvoort op zaterdagavond!

Ruim een week voordat de eerste historische raceauto’s in actie komen, werd het programma van de Historic Grand Prix Zandvoort gepresenteerd. De organiserende Historische Auto Ren Club en Circuit Park Zandvoort kozen wederom voor restaurant Kraantje Lek in Overveen, vroeger beroemd en berucht als decor van rallyritten.

De eerste Historic Grand Prix Zandvoort trok vorig jaar maar liefst 31.500 toeschouwers. “Volgend jaar weer!”, luidde de eensluidende conclusie van de deelnemers, het publiek en de organisatie. Na een jaar hard werken heeft het organisatiecomité een programma van internationale allure samengesteld.

Het FIA Masters Historic Formula One Championship komt met circa 20 Formule 1-bolides uit de periode 1966 tot 1985 naar Circuit Park Zandvoort. Daarmee herleven de tijden van de Formule 1 Grand Prix van Nederland, die tot en met 1985 maar liefst 30 keer op het duinencircuit is verreden. Naast auto’s van de nog altijd actieve merken Lotus en Williams kunnen Formule 1-fans genieten van de snelheid en het geluid van bolides van onder meer Tyrrell, Hesketh, March en Ensign. Let op de Ensign N180 van Simon Fish: dit is de ex-Formule 1-auto van Jan Lammers. Over Lammers gesproken: hij verzorgt samen met eveneens voormalig Formule 1-coureur Michael Bleekemolen een demo met een tweetal Coloni Formule 1’s van Henk Janus.

De klassen Grand Prix Cars Pre ’61 en Grand Prix Cars 61 – 65 stalen vorig jaar de show met prachtige velden Formule 1- en Grand Prix auto’s met veelal een bijzondere geschiedenis. Wat te denken van Formule 1-auto’s die de Grand Prix van Nederland hebben gewonnen, of auto’s die zijn bestuurd door legendes zoals Jim Clark, Stirling Moss en Graham Hill?

Het FIA Masters Historic Sports Car Championship verwacht 30 ‘Le Mans’ sportprototypes en GT’s uit de periode 1962 tot 1974 aan de start. Ook deze raceklasse valt in de categorie ’kippenvel’ voor de liefhebber van snelheid, prachtige auto’s en bulderende achtcilinders. Onze landgenoot David Hart, vorig jaar de winnaar met zijn Lola T70 Mk3b, gaat proberen om zijn zege te prolongeren.

De race van de Gentlemen Drivers eindigde vorig jaar in een volledig Nederlands podium. De equipes David Hart – Tom Coronel en Alexander van der Lof – Hans Hugenholtz stelden vorig jaar het zilver en het brons veilig. Dit jaar gaan de duo’s met hun imposante AC Cobra’s voor niets minder dan de zege. Ook voormalig Le Mans-winnaar Jürgen Barth staat aan de start, als teamgenoot van Roman Caresani met zijn Porsche 904/6.

In de afgelopen decennia fungeerden diverse formulewagenklassen als het voorportaal van de Formule 1. Neem de Formule 2, waarvan de tijden herleven tijdens de races van de klasse Historic Formula 2. Denk ook aan de Formule Junior, in de periode 1958 – 1963 dé klasse voor rijders op weg naar het summum in de autosport. De Formule Junior staat dit jaar voor de eerste keer op het programma van de Historic Grand Prix Zandvoort. Dat geldt ook voor de Historic Monoposto Racing, een internationale raceklasse van Nederlandse origine met een zeer afwisselend startveld formuleauto’s.

Het Delta Lloyd Xclusief NK HTGT is het toonaangevende Nederlandse historische kampioenschap voor toerwagens en GT’s. Vorig jaar kwamen er 55 auto’s (!) in actie, de organisatie verwacht dit jaar eenzelfde aantal deelnemers. Onder hen niemand minder dan tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendijk. Het wordt voor hem een gedenkwaardig weekend: Luyendijk zal met een Bizzarrini 5300 GT voor de eerste keer door zijn ‘eigen’ Arie Luyendijk bocht racen! Daarnaast komt HARC-voorzitter Kees Kooy in actie met Porsche 904/6. De Duitse Youngtimer Trophy belooft ook met een vol startveld naar de Historic Grand Prix Zandvoort te komen. Robert Doornbos neemt deel met een Porsche 911 SC/RS. De voormalige Formule 1-coureur neemt het op tegen onder meer de Nederlandse BMW-topdesigner Adrian van Hooydonk, achter het stuur van een inmiddels klassieke DTM BMW M3.

De Pre ’66 Touring Cars komen met een divers startveld naar Circuit Park Zandvoort, variërend van Mini Cooper tot Ford Falcon Sprint en Ford Mustang.

Naast de genoemde Formule 1-demo van Jan Lammers en Michael Bleekemolen, zal het optreden van het Yamaha Classic Racing Team veel aandacht trekken. Niet alleen omdat het team unieke historische racemotoren combineert met unieke coureurs. Zo komt de 15-voudig wereldkampioen Giacomo Agostini naar Circuit Park Zandvoort! Het Yamaha Classic Racing Team staat ook in de schijnwerpers omdat de Historic Grand Prix Zandvoort het laatste optreden wordt van de historische collectie.

Circuit Park Zandvoort staat tijdens de Historic Grand Prix ook in het teken van de viering van 50 jaar Porsche 911. Veel exemplaren van de tijdloze sportwagen, waaronder de nodige unieke, worden tentoongesteld. Porsche neemt bovendien de Porsche 917 mee waarmee onder meer Gijs van Lennep de 24 uren van Le Mans heeft gewonnen. Van Lennep, die de Franse klassieker twee keer op zijn naam schreef met Porsche, is (uiteraard) ook van de partij.

Het exclusieve horlogemerk Chopard is de ‘Official Timekeeper’ van de Historic Grand Prix Zandvoort. Chopard heeft ter ere van de Historic Grand Prix Zandvoort een speciaal horloge ontwikkeld. Het uurwerk annex sieraad wordt uitgereikt aan alle winnaars van de races. Chopard heeft 50 stuks van het horloge vervaardigd.

Het programma van de Historic Grand Prix Zandvoort is meer dan dagvullend. Naast het volledige programma op vrijdag, zaterdag en zondag vindt op zaterdagavond immers ook weer de parade van historische raceauto’s door het centrum van Zandvoort plaats. Vorig jaar was dat een groot spektakel, met veel enthousiast deelnemende coureurs en veel racefans die dit unieke spektakel niet wilden missen.

Met zo veel raceklassen en demo’s is het niet meer dan logisch dat het tijdschema van de Historic Grand Prix Zandvoort goed gevuld is. Het programma begint op vrijdag en op zondag al om half negen, op zaterdag een kwartier later. De motoren verstommen pas rond een uur of zes.

Het prijskaartje voor een toegangskaart voor het circuitterrein is ook historisch. In de voorverkoop koopt u al een dagkaart voor de vrijdag, zaterdag of zondag voor slechts 20 euro, inclusief toegang tot het rennerskwartier. Een driedaagse weekendkaart staat in de voorverkoop voor 40 euro in de prijslijst. Kinderen tot 12 jaar en onder begeleiding krijgen bovendien een korting van 50%.

De Historic Grand Prix Zandvoort op VIP-niveau beleven? Dat kan in de exclusieve Paddock Club, aan de binnenkant van de Tarzanbocht!

Meer informatie op www.historicgrandprix.nl

Tekst: PR

9500760
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3099
10008
75131
9360657
224461
158014
9500760

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven