Als een formule 1 coureur een slechte dag heeft of uitgevallen is dan hoor je ze steevast zeggen; 'We zijn blij met de data die we hebben kunnen verzamelen'. Vrij vertaald; het liep niet helemaal lekker. Zo'n dag had ik nu ook. Maar ... gelukkig heb ik de data nog! Zoals bekend mag ik dit jaar namens Motex Performance uitkomen in de Time Attack 2014. Zaterdag 23 maart vond de eerste wedstrijd van de 4 evenementen plaats.

De avond voorafgaand aan de eerste Time Attack van 2014 ben ik vast naar Zandvoort gereden voor de keuring en om er maar vast te zijn. Vanwege de nucleaire top vond ik het toch iets te riskant om zondagochtend vroeg naar het circuit te komen. Dick en Trudy Hendriks hadden we een slaapplek inclusief ontbijt en lunch aangeboden, dus dat kwam allemaal zeer fijn uit. De keuring verliep vlekkeloos en we hadden samen met Motex performance al een mooi plekje voor onze auto’s en tenten weten te bemachtigen.

Zondagochtend waren we ruim voor de briefing op het circuit en het was nu al druk.  Time Attack wordt altijd waanzinnig druk bezocht door autoclubs, autosport fans, tuners en andere enthousiastelingen. Mede omdat er na ast onze wedstrijd ook dragraces en driftdemo’s waren. Het is de hele dag ver onder de 10 graden gebleven dus ik kneep hem wel een beetje. De Caterham weegt met mij erin zo’n 620kg dus het wordt hard werken om de remmen en band en op temperatuur te krijgen. En laten we niet vergeten dat het vandaag voor het eerst is dat ik de Caterham met de  splinternieuwe motor op snelheid wil gaan jagen! Omdat de geluidseisen streng beloven te worden heb ik een tweede uitlaat gemonteerd. Daar heb ik dan ook de hele dag geen last mee gehad. Weer een kopzorg minder voor de competitie.

De dag bestaat uit een vrije training, een kwalificatie en (wanneer je je ervoor weet te plaatsen) een finale die bestaat uit een opwarmronde en dan direct maar één vliegende ronde om een zo snel mogelijke tijd op de klokken te zetten. Omdat de competitie over twee weken begint wilde ik erg graag een set -up vinden om met Kumho’s in plaats van Toyo’s onder de auto te kunnen rijden. Met mijn vermogenswinst van de nieuwe Ford motor zijn de bredere en betere Kumho’s geen overbodige luxe. Dus de training reed ik enkel op de Toyo’s. Net zoals voor de motorswap. Een bekende set-up dus om vergelijkingsmateriaal voor deandere banden neer te zetten.

De training verliep prima. Nadat de nieuwe motor mooi op temperatuur was maar eens het tempo opgevoerd. De Toyo's hadden voor veel grip maar de achterkant was als een zwabber. Het kan de kou zijn, te hoge bandenspanning maar misschien ook het feit dat ik nu met meer koppel en vermogen rij dan vorig jaar. Ik had maar een paar rondjes en reed een tijd van 2.01. wat toch wel tegenviel. Vorig jaar reed ik met de Rover motor 1.58 dus er moet nog een hoop gebeuren. Niet echt een tijd om tevreden mee te zijn! Maar goed, ik rij in deze kou en met deze zwaar veranderde auto voor het eerst een paar rondjes op tempo, dus als ik straks de Kumho's eronder heb gaat het vast als de brandweer!

Om de Kumho's voor de kwalificatie te monteren moest ik de auto in zijn geheel 2 centimeter opschroeven vanwege de veel lagere wangen van deze banden ten opzichte van de Toyo's. De
rijhoogte moet in de competitie straks namelijk 7,5 centimeter zijn. Dan rij ik dus met veel voorspanning, maar dat is even niet anders. Eerst maar testen hoe het gaat dan kan ik later andere
veren monteren.

De Kumho's lagen op witte 8J velgen die ik van Lammert van der Meulen gebruiken mocht. Naast het uitlijnen en uitwegen voorziet hij mijn auto nu ook van velgen! De Kumho's zijn echt heel veel breder, dus ik ben benieuwd of ik er een beetje temperatuur in krijg. Maar áls dat lukt, dan moet het wel een verschil gaan maken. Dus, nu de kwalificatie. Opnieuw was het kwartier op de baan niets anders dan glijden (vooral voor tot in het extreme), stuiteren en blokkeren. Dat glijden kon natuurlijk voort komen uit de kou waardoor ik geen temperatuur in de banden kreeg, dat stuiteren door de hardere en lagere banden in combinatie met de opgeschroefde veren en het blokkeren door een combinatie van al het bovenstaande. Dus weer die 2.01 op de klokken. Maar het onderstel voelde zo extreem dat er een diepere, belangrijkere oorzaak moest zijn.

Omdat ik in de training wel grip op de voorwielen had koos ik voor de finale een rigoureuze oplossing; Toyo's voor en Kumho's achter. Probleem is nu wel om de temperatuur op pijl te krijgen.
Een opwarmronde in deze kou is daar bij voorbaat al te weinig voor. De vliegende ronde, die ene ronde waar het om draaide was dus full attack! Ten koste van alles maximaal aan het trappen geweest om er maar een fatsoenlijke tijd uit te wringen. Maar wederom kwam ik niet onder die 2 minuut. Wel voelde het al iets beter dus als ik een paar rondjes meer mocht, zodat alles op temperatuur was dan was het zeker wel gelukt.

Het eindresultaat viel dus tegen. Het podium binnen Time Attack was nog ver buiten mijn bereik. Over twee weken begint de competitie al en moet alles aan de auto kloppen. Dus het is wel van
groot belang het euvel boven water te krijgen. De auto is perfect in balans afgesteld bij Lammert, de banden waren niet optimaal maar dat scheelt je dan hooguit een seconde. Dat de banden en de remmen niet op temperatuur kwamen misschien ook nog een seconde. Is het dus ook niet. De kou? Tuurlijk maakt dat uit, maar daar kan ik niet volledig de schuld aan geven. Ik heb steeds de veren moeten opschroeven in verband met de rijhoogte met de lagere Kumho's in plaats van de banden waar ik in het verleden mee reed. In theorie zou daar dus ergens het probleem moeten liggen. De volgende dag heb ik uitgebreid gesproken met de mensen van Intrax. Na mijn verhaal kwam er maar een , maar wel een hele duidelijke en belangrijke oorzaak uit waar nog niemand aan gedacht had. (de techneuten onder ons eerst even raden voordat je verder leest

Door het opschroeven van de veren zat ik tegen de bumpstops aan van de dempers! Kortom, iedere keer als je stuurt, remt, accelereert of in veert, veert de auto niet meer uit en trekt dus telkens 1 of twee wielen omhoog! Het mag dus een klein wonder heten dat ik nog deze tijden reed, en überhaupt niet verongelukt ben! De dempers worden door Intrax aangepast zodat ik alsnog met de betere en bredere Kumho's kan rijden. Als ik deze gemonteerd hem gaan we weer even bij Lammertvan der Meulen, mijn uitlijnspecialist langs om vervolgens komende zondag, 6 april alsnog een gooi naar een podium plaats te doen bij de eerste race van de 'Open Sports Series'! Wel ben ik blij met de data die ik dus heb kunnen verzamelen..

Tekst PR

9458826
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1791
12036
33197
9360657
182527
158014
9458826

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven